Potrivit unui document intern secret al agentiei, publicat de Nieman Journalism Lab. de la Harvard, AP a pornit la vanatoarea site-urilor care-i preiau informatiile, fara a plati pentru acestea si fara a cita sursa. Un prim pas al strategiei ar fi acela de a porni de la codul sursa al depeselor, pentru a le urmari apoi utilizarea, potrivit NewsIn.

Detaliile tehnice nu sunt inca finalizate, potrivit conducerii AP,citata in document, dar miza este clara: aceea de a identifica toti utilizatorii care, fara un acord prealabil, folosesc continutul livrat de agentie, printr-o simpla copiere si compilatie a informatiilor.

Totodata, AP se simte lezata de proprii ei clienti, care anunta internautii si le permit sa reimpacheteze informatiile, sursa prima a acestora nemaifiind importanta. Mai mult, internautii privilegiaza agregatorii de informatii, de tipul Google Actualitati sau chiar Wikipedia, constata cu stupoare reprezentantii AP.

Una dintre solutii ar fi aceea ca furnizorul prim de continut sa compileze el insusi informatiile, dezvoltand pagini tematice pe fiecare subiect al actualitatii. In felul acesta, insisi clientii agentiei sunt tratati ca posibili competitori. Pentru a face diferenta fata de editiile online ale publicatiilor si fata de site-urile gratuite de stiri, agentia va trebui sa ridice miza si sa livreze un continut original.

Problemele ridicate de Associated Press vin in contextul in care grupurile de presa din SUA si Marea Britanie au initiat o dezbatere ampla despre limita pana la care poate fi facut compromisul intre audienta pe scara larga si continut jurnalistic de calitate. Peste 500 de publicatii si-au anuntat intentia de a introduce un sistem de plata pentru editiile online, pe un portal unic initiat de grupul Journalism Online, care va fi lansat pentru a face fata concurentei neloiale din partea site-urile gratuite de stiri.

Grupul a anuntat ca, pana in prezent, responsabili de la 176 de cotidiene si alte 330 de publicatii au semnat scrisoarea de intentie, pentru a deveni afiliati la proiectul portalului unic de comercializare a continutului online.

Informatiile facute publice de Journalism Online vin la putina vreme dupa ce magnatul australian Rupert Murdoch, detinatorul NewsCorp, a readus in actualitate problema platii pentru continutul de presa online.

"Revolutia digitala a deschis canale noi si ieftine, dar nu a facut continutul gratuit", a fost premisa pe care a inaintat-o Murdoch, anuntand ca, din 2010, editiile online ale The Sun, The Times sau New York Post vor putea fi accesate doar in schimbul unei taxe.