Intr-un mediu atat de volatil cum e online-ul, inovatia are termen scurt de valabilitate. Iar agentiile de marketing interactiv sunt prinse intr-o continua cursa pentru inovatie, care se intensifica pe perioada festivalurilor de publicitate. Dintre zonele propice inovatiei, Nitu se va uita, din scaunul de jurat al Golden Drum, in special la felul cum este conectat mediul online cu alte puncte digitale sau chiar offline, pentru a oferi utilizatorului o experienta completa.

“Anul asta s-au observat niste tendinte, inclusiv la Cannes (festivalul international de publicitate – n.red.). Oamenii incearca sa lege cat mai mult Internetul ori cu un alt canal digital, de exemplu telefonul mobil, ori direct cu mediul offline. Sa intre, sa fie mai mult parte din viata ta. Ca utilizator, sa iei parte la o experienta care nu ramane in fata tastelor, in fata computerului, ci trece dincolo de lucrul asta”, explica el.

Dincolo de interconectarea cu alte medii, un aspect important este ca online-ul sa fie privit si tratat nu ca un simplu canal de comunicare, ci ca “un loc” unde oamenii isi petrec timpul. “Asa cum te duci intr-un restaurant, asa te duci sa vorbesti cu prietenii pe o retea sociala sau cauti ceva pe un motor de cautare. Internetul nu mai este demult un canal, ci mai degraba un loc din viata multor oameni, unde ei se duc asa cum se duc in parc.

Pentru ca daca Internetul ar fi facut doar din site-uri de publicatii, ar fi un canal, probabil. Dar, cum stim cu totii, nu este asta”, puncteaza Nitu.

Un exemplu de campanie care inglobeaza ambele aspecte – atat conectarea Internetului cu alte canale, cat si utilizarea sa ca pe un “loc” - este Why So Serious, campania de promovare a filmului Batman – The Dark Knight, premiata cu Silver la Cannes. Campania i-a implicat pe utilizatori intr-o misiune de cautare a unor indicii ce puteau fi gasite oriunde – pe cer, intr-o prajitura primita la pachet sau pe site-ul unui ziar creat special pentru aceasta campanie.

Un alt exemplu dat de Nitu este Let it Ring, o campanie care descurajeaza vorbitul la telefon in timpul sofatului. Campania a functionat ca un viral. Practic, utilizatorul primea de la un prieten un filmulet in care parea sa se afla la volanul unei masini. La un moment dat, telefonul sau real suna, iar in momentul cand raspundea, in filmarea de pe ecran se producea un accident. Online-ul si mobilul erau, astfel, foarte bine conectate, creand impreuna un efect puternic asupra utilizatorului.

Exemple ar fi multe, dar nu din online-ul romanesc, unde Nitu poate nominaliza, ca fiind asemanatoare din punctul de vedere al unghiului de abordare, doar campania Lumeafarazero, pentru Coca-Cola Zero, care a trimis utilizatorii intr-o misiune in online, cu indicii presarate pe bloguri, retele sociale si aplicatii web. Lumeafarazero este si simgura campanie inscrisa de Webstyler la Golden Drum anul acesta, la doua sectiuni: Interactive si Media, la subcategoria Best Use of Internet.

Criterii de jurizare la Golden Drum


Cele doua aspecte de mai sus se vor numara printre criteriile de jurizare ale sectiunii de Interactive de la Golden Drum. La ele se vor adauga corectitudinea lucrarii, existenta unui “insight” real pe care campania il exploateaza si a unei idei centrale pe care o urmareste;. eficienta masurabila in rezultate; nivelul de implicare a utilizatorului; relatia creata intre brand si publicul caruia i se adreseaza campania; daca s-a folosit o inovatie tehnologica.

Sectiunea de Interactive a Golden Drum are circa 200 de lucrari inscrise, printre care se numara si cateva din Romania. Participarea agentiilor de interactive romanesti la festivalurile internationale de publicitate este, in general, destul de modesta, considera Nitu. Webstyler este, de altfel, singura agentie de profil care a obtinut pana acum distinctii la competitiile internationale – un Silver si o nominalizare la Golden Drum si o nominalizare la Cannes.

Inainte de a inscrie lucrari la un festival, agentiile ar trebui sa se pregateasca, precizeaza el. Sa faca vizite de documentare, sa fie acolo cu cel putin un an inainte pentru a intelege specificul festivalului, pentru a vedea studii de caz si a intelege rationamentul juriului. “Trebuie sa intelegi cum poti sa exploatezi mediul asta, cum trebuie sa-l tratezi”, spune Nitu.

Online-ul romanesc: prea putin curaj si creativitate


Participarea la festivaluri de publicitate este importanta in primul rand pentru invataturile noi si pentru oamenii cu care poti schimba pareri, considera Nitu, care le recomanda romanilor din agentiile interactive sa participe, chiar daca nu au inscris lucrari. “Mi-as dori sa vad mai multi reprezentanti ai industriei de interactive locale acolo. E vorba de experienta de invatare. Cunosti oameni, afli, observi alte pareri. Noi, ca piata, ne limitam sa stam aici in trei seminarii, in care ne vedem noi cu noi, vorbim noi si noi aceleasi lucruri de obicei si e greu sa evoluezi cand nu iesi din cutie”.

La nivel de creativitate a pietei, Nitu se arata destul de nemultumit. “Astept o explozie a creativitatii romanesti pe Internet. Si parca nu o vad. Ne limitam la cate un gimmick tehnic si spunem ca am fost inovativi sau creativi”. In opinia publicitarului, agentiile de interactive au nevoie de mai multi oameni de comunicare si nu neaparat specializati in tehnolgie, o atentie mai mare acordata consumatorului si cercetarii.

Nici bugetele mici alocate de advertiseri online-ului nu ajuta. “Eu astept mai mult si de la marketeri. Cand peste 7 milioane de oameni acceseaza constant Internetul nu exista motivatia ca splitul de buget sa fie cel de astazi, cu bugete foarte mici alocate Internetului. Vine doar din necunoastere. Faptul ca nu cunosti cum sa-l folosesti, nu intelegi, ai consultanti care nici ei nu cunosc si nu stiu sa-ti spuna cum sa exploatezi mediul respectiv”.

“Foarte putini inteleg ca fix acum, fix in criza, exista foarte multe oportunitati pe care le poti exploata. Numai ca trebuie sa ai si putin curaj”.