Wall-Street: Ai reusit sa arunci o privire peste lucrarile inscrise la categoria Advertising Campaigns? Care sunt primele impresii?

Adrian Botan:
Da. Din pacate regulile festivalului ne interzic sa discutam ce se intampla in timpul jurizarii. Pot sa va zic doar ca jurizarea a inceput, acum s-au facut shortlisturile si ar trebui ca cei selectionati sa stie ca au de facut o prezentare in fata noastra saptamana viitoare la Portoroz. Prezentarile sunt publice, la fel si finalistii, incepand cu saptamana viitoare.

Wall-Street: Ce a inscris McCann Erickson? Cum a variat numarul de lucrari inscrise, comparativ cu ultimii ani?

Adrian Botan:
Am evitat sa inscriem in competitia de campanii din motive lesne de inteles. Am inscris in competitia pe categorii: Dedeman la sectiunea TV, cateva campanii sociale la print si outdoor, apoi am inscris in competitia de creativitate media doua campanii dintre care una s-a calificat - cea pentru Vodafone care promoveaza asigurarea pentru telefon in caz de furt sau pierdere.

Wall-Street: Ai putea sa descrii, in linii mari, tendintele pe care le-ai remarcat la lucrarile inscrise anul acesta la Golden Drum?

Adrian Botan:
Nu pot sa vorbesc de Golden Drum, dar sper ca festivalul va urma tendintele vazute in vara la Cannes, cu multe campanii care fac minuni pe bugete mici, rezolva probleme de business cu idei de comunicare mai orientate catre “relationship marketing” decat catre publicitate de “display”, precum si campanii care folosesc criza ca pe oportunitate.

Wall-Street: McCann Erickson se numara printre cele mai premiate agentii romanesti la Golden Drum. Cum v-au ajutat trofeele obtinute de-a lungul anilor?

Adrian Botan:
Premiile fac parte din business. Sunt un factor de diferentiere strategica atata timp cat sunt consistente cu pozitionarea pe care ti-o alegi ca si brand de agentie. De aceea noi avem o pozitionare regionala foarte puternica, suntem unul dintre birourile McCann cele mai bine vazute din Europa in reteaua clientilor nostri. Am fost invitati la pitchuri regionale si internationale. Am devenit hub de dezvoltare regional pentru unele dintre brandurile pe care le avem in portofoliu (Dorna este un exemplu) sau am castigat astfel branduri noi.

Wall-Street: Ce apreciezi cel mai mult la o campanie de publicitate? Care vor fi criteriile la care vei fi cel mai atent atunci cand vei juriza?

Adrian Botan:
Neutralitate din punct de vedere media si o idee de comunicare care raspunde unei probleme de business. Interactivitate si nu receptare pasiva.

Wall-Street: Cum a evoluat, din punct de vedere creativ, piata romaneasca de publicitate de la noi in 2009?

Adrian Botan:
Piata creativa de la noi a involuat in 2009 sau, mai bine zis, nu a tinut pasul cu ce se intampla in afara. Poate si pentru ca la noi TV-ul inca este major, internetul un media minor, iar advertiserii, cu putine exceptii, sunt inca neconvinsi de puterea celui din urma pentru a asigura masa critica capabila sa miste produsele de pe raft. La noi, creatorii de reclame inca mai lucreaza cu planul media in fata, iar campania este de obicei o declinare a ideii spotului TV, media cea mai influenta in acest moment. Pe cand ideile ar trebui sa fie neutre din punct de vedere media, iar integrarea sa nu fie doar o declinare mecanica, ci sa vina natural din dezvoltarea strategica a ideii.

Wall-Street: Dar campaniile McCann Erickson? Care consideri ca sunt cele mai creative campanii pe care le-ati lansat anul acesta?

Adrian Botan:
Mai avem de lucru pentru a ajunge la nivelul creativ pe care mi-l doresc. Cred ca avem cateva idei foarte bune, dar la executie si implementare suntem inca tributari vechii mentalitati de agentie TV driven.

Toshiba, evenimentul de media cu Mircea Badea, cand laptopul acestuia a fost distrus intr-o emisiune in urma unui incident, este un exemplu de campanie reusita in sensul neutralitatii media. Cred ca executia nu a fost perfecta, pentru ca mai avem inca de invatat la capitolul asta, dar este un mare pas inainte.