Atunci cand pregateste lansarea unui nou proiect online, primul lucru pe care il analizeaza Boerescu este daca proiectul acopera o nevoie a utilizatorilor, care va exista pe termen lung. Daca ofera o solutie eficienta pentru noul utilizator de Internet: omul obisnuit, de orice varsta, care nu mai intra online din curiozitate asa cum facea prima generatie de utilizatori, ci cauta solutii simple si rapide pentru problemele sale: sa inchirieze o camera la hotel, sa gaseasca un medic bun, sa-si cumpere casa sau telefon mobil.

Este de asemenea important ca proiectul sa fie bine nisat pe solutia pe care o ofera si pe publicul caruia i se adreseaza. Aceste doua aspecte – oferirea unei solutii pe termen lung si nisarea – se regasesc in principalele proiecte ale lui Boerescu, site-urile convertor.ro, dobanzi.ro, factura.ro si convertor2.ro. Primele trei sunt pe piata de 2002, respectiv 2004. Convertor2.ro a fost lansat mai recent, si este orientat catre publicul tanar, care cauta o solutie simpla de conversie valutara.

In luna iulie, Boerescu si-a largit protofoliul cu pranzuldincaserola.ro, un proiect care porneste de la o alta premisa - “aceea ca Internetul a devenit deja un spatiu foarte aglomerat de creatori de continut. Utilizatorul a inceput sa simta dilema alegerii. Oamenii, dupa ce descopera milioanele de retete de piept de pui de pe Internet, foarte repede ajung la problema – OK, eu pe care reteta o gatesc astazi? Efortul de a decide din milionul ala de retete este foarte mare. Cred ca nu mai sunt dispusi sa-l faca”.

Vor prefera, in opinia antreprenorului, sa-si gaseasca cate o “autoritate” in fiecare domeniu care ii intereseaza si sa ii urmeze sfaturile. O astfel de autoritate este Viorel Copolovici, autorul pranzuldincaserola.ro, un blogger care scrie retete de gatit, dar intr-un mod informal, prietenos, oferind doar niste directii pe care fiecare dintre cititori le va completa apoi in functie de propriile nevoi.

Ideea de “autoritati personale” care ii ajuta pe utilizatori sa isi solutioneze problemele va sta la baza urmatoarelor proiecte ale lui Boerescu, ce vor fi lansate “nu in perioada imediat urmatoare”.

Deocamdata, se concentreaza asupra consolidarii proiectelor existente, pe care le-a grupat de curand sub o singura umbrela – publisher-ul online Bakemono, detinut de Dorin Boerescu (55%), Daniel Enache, finantator (30%), Viorel Copolovici, care se ocupa de continut si comunicare (10%) si Bobby Voicu, blogger si antreprenor online (5%). Andrei Rosca, fondatorul Bookblog.ro, este consultant in monetizare si marketing online, cu optiunea de a deveni si el actionar.

Planul pentru perioada urmatoare este consolidarea si pozitionarea, explica Boerescu. “Deocamdata, cel putin in Romania, trusturile de presa sunt preocupate sa-si consolideze portofoliul, unicii, sa urce in SATI. Si cred ca este o strategie buna acum, cata vreme trusturile de presa sunt concentrate pe dimensiuni, sa-mi consolidez pozitia pe cateva nise cu produse de calitate, pe fidelizarea unui anumit target. In dimensiune, incomparabil mai mic decat al trusturilor de presa, insa in calitate si in fidelizare, incomparabil mai mare”.

O alta oportunitate pe care o aduce agitatia din piata este cautarea unor noi metode de monetizare. Site-urile Bakemono vand in prezent publicitate prin intermediul regiei ARBOmedia, dar folosesc si solutii de monetizare precum AdSense si affiliate marketing (zona unde colaboreaza in principal cu 2parale.ro). Insa efortul de vanzare de publicitate printr-un departament sau o regie de vanzari a fost ingreunat odata cu venirea crizei, cand bugetele advertiserilor se opresc adesea la primele 5 site-uri dintr-o categorie si nu mai ajung sa acopere nevoile de finantare ale site-urilor mai mici.

“E o perioada in care e agitatie foarte mare in piata. Toate site-urile cauta cu disperare un model de publicitate, site-urile mici vor sa scoata capul, sa fie vazute de clienti si de agentii. Publisherii mari, pe de alta parte, dau niste discounturi enorme, au un reach cu care nu poti sa concurezi si daca iti propui sa te vinzi in termeni de afisari si unici e aproape imposibil sa castigi lupta cu ei”, spune Boerescu

Cel care va gasi primul o solutie de monetizare alternativa publicitatii va avea cel mai mult de castigat, considera antreprenorul. Cat despre propriul sau business, va face un prim experiment cu factura.ro, site pe care va implementa doua tipuri de conturi: conturi gratuite, prin care utilizatorii isi pot salva cel mult trei facturi pe luna, si conturile platite – cu o suma modica, de circa 10 lei – prin care utilizatorii vor avea acces nelimitat la salvari de documente, emiteri de facturi si contabilitate primara.

Alte exemple de finantare alternativa sunt evenimentele organizate de comunitati online (cum ar fi seminariile AvocatNet) sau produsele care se vand online (precum Ghidul Animalului Urban, pe Metropotam.ro).

Solutia pentru publisherii mici: gasirea unui finantator sau a unui cumparator


“Pentru publisherii mici, ideal este sa gaseasca un investitor pe care sa-l convinga de corectitudinea strategiei pe care o au si sa stea sa-si faca treaba. Criza va trece. Si modalitatile alea de monetizare pe care le cauta toata lumea se vor gasi si vor fi replicabile. Si atunci daca rezisti inca un an, cu siguranta iti va fi mult mai bine”, spune Boerescu.

Accesul la finantare nu este dificil atata timp cat antreprenorul il poate convinge pe investitor de corectitudinea strategiei sale. “Linistea pe care o ai in primul an, in primii doi ani, dintr-un parteneriat cu un investitor, linistea de a putea sa-ti faci treaba bine fara sa depinzi de incasarile din publicitate, e chiar un lucru pentru care merita sa cedezi ceva”.

Daca nu gasesc un finantator care sa le sustina proiectul inca un an, sfatul lui Boerescu pentru antreprenorii online este sa vanda. “E perioada de cumparare, trusturile sunt la shopping, au bani pe card. Chiar daca ti se pare putin, daca ai un client care acum vrea sa dea bani pe business-ul tau sau pe site-ul tau si tu nu mai ai resurse, eu zic sa vinzi. Pentru ca antreprenoriatul nu se termina la prima vanzare. Dimpotriva, iti da niste resurse cu care poti sa faci urmatorul proiect mult mai mare”.

Insa o problema a online-ului romanesc este ca foarte multi antreprenorii sunt tineri si au niste vise “desprinse din realitate”. “Si asta blocheaza foarte multe tranzactii care ar putea sa fie o serie de povesti de succes. Pornesti un site, lucrezi un an la el, te costa 10.000 euro in total si il vinzi cu 50.000 euro. Este fabulos sa ai o asemenea rata de cost. Foarte multi oameni spun nu, eu il vand cu 500.000 euro ca atata face”.

Cat despre propriul sau portofoliu, Boerescu vrea sa mai amane vanzarea. Lucreaza la relansarea dobanzi.ro si factura.ro, dupa ce a relansat, in septembrie, convertor.ro. Considera ca valoarea site-urilor sale este acum mai mica decat peste cateva luni, cand se vor finaliza relansarile, pentru care are resurse de a le duce la capat.

“Deocamdata fac niste site-uri care m-as bucura sa iasa bine si user-ii sa le foloseasca, iar premisele pe care mi-am gandit strategia sa fie corecta. Asta, in timp, sigur imi va aduce si niste bani”, conchide antreprenorul.