“In noiembrie 2008 am vazut criza venind, ne-am revizuit instantaneu bugetele pentru 2009 si am creat un program de economisire foarte clar si strict. Aceasta decizie timpurie este ceea ce ne ajuta acum, este ce ne-a salvat”, a spus Els Loesberg, intr-un interviu acordat Wall-Street. Strategia de economisire a vizat costurile de marketing si de productie, dar si cele de tipar, unde au fost negociate preturi mai bune cu tipografiile. Loesberg a evitat sa faca concedieri, insa nu a adus intotdeauna oameni noi atunci cand s-au eliberat posturi.

Un alt element care a ajutat compania sa se mentina pe linia de plutire a fost cresterea in dimensiuni din ultimii ani. In 2008, Sanoma Hearst Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 16,4 milioane euro si un profit de 500.000 euro, care au plasat compania pe primul loc in topul editorilor de reviste din Romania. Compania editeaza in prezent 17 titluri, dintre care 12 au fost lansate in ultimii patru ani.

“Suntem un player important pe piata, ceea ce inseamna si ca situatia de acum e mai buna pentru noi decat daca ne-am fi aflat in aceleasi circumstante cu trei sau patru ani in urma”, spune Loesberg, care se afla la cea de a treia criza financiara din viata.

Per total, veniturile din publicitate ale titlurilor Sanoma Hearst au scazut cu circa 35% anul acesta, un procent mai mic decat scaderea medie a pietei de print, estimata de Media Fact Book la peste 50%. “Caderea a fost mai mare la ziare care au scazut cu 55-60%, la reviste fiind o scadere de 45-50% pentru ca acestea au clienti fideli de publicitate”, explica Alexandra Olteanu, buying director al Initiative Media.

Tirajele au ramas insa constante, cu o scadere de cel mult 5%, cauzata in primul rand de problemele de distributie ale Rodipet.

Chiar si in aceste conditii, profitul este realizabil si in 2009, sustine Loesberg (care nu face estimari financiare inainte de publicarea datelor oficiale, la sfarsitul anului).

Oferta de preluare a Men’s Health, refuzata


Strategia de criza a Sanoma Hearst Romania a mai implicat si inghetarea tuturor planurilor de extindere pana la o redresare a economiei. In linie cu aceasta decizie, compania a refuzat sa preia licenta Men’s Health, editata in prezent de Burda Romania. Saptamana trecuta, Burda a anuntat ca a pierdut licenta. Redactorul-sef al revistei, Razvan Spiridon, declara pentru Wall-Street ca revista va fi editata de un alt trust de presa incepand de la 1 decembrie.

“Suntem parteneri foarte buni ai Rodale – avem Men’s Health in Ucraina, in Rusia, unde e foarte mare – si ei ni s-au adresat noua primii, bineinteles (…) E foarte dificil pentru titlurile pentru barbati in acest moment. Noi avem un portofoliu de reviste pentru barbati foarte bun: Esquire, FHM, National Geographic. Sunt foarte fericita cu ce avem. Nu am nevoie de inca o problema in zona asta”, spune Loesberg.

Planurile de extindere vor ramane “in frigider” si anul viitor, in asteptarea unei redresari economice si a unei activitati mai intense in randul advertiserilor. “In 2011 cu siguranta ne vom extinde, dar in 2010 nu stiu. Voi fi foarte precauta”. Piata mai poate primi titluri noi pe segmentele de nisa, publicatii care raspund unor interese speciale, considera CEO-ul.

Pe langa activitatea de print, compania testeaza oportunitatea unui proiect de televiziune, Story TV, care ar putea fi lansat anul viitor. Atentia este indreptata si spre departamentul de Internet, ale carui activitati sunt direct legate de cele din print. Online-ul va genera circa 3-4% din veniturile companiei in 2009 – procent care a crescut fata de anul trecut, insa sub asteptari.

Pastram revista, chiar daca apare mai rar

Pe de alta parte, Loesberg promite ca nu va inchide nici un titlu din portofoliu. “Daca ai un adevarat bleeder (produs care pierde multi bani – n.red.) si bleeder-ul e deja asa inainte de criza, atunci el nu va supravietui crizei si nu se va intoarce dupa criza. Atunci ar trebui sa-ti inchizi revista, in timpul unei crize cum e aceasta pe care o traversam. Dar noi nu am avut nici un bleeder”.

Mentinerea titlurilor pe piata le transmite advertiserilor un mesaj de stabilitate si existenta unei strategii pe termen lung, care ii va fideliza dupa incheierea crizei, precizeaza managerul.

In schimb, Sanoma Hearst va miza pe flexibilitate in frecventa de aparitie a revistelor. Harper’s Bazaar, de exemplu, s-a intors la sfarsitul anului trecut la o frecventa trimestriala, dupa trei luni in care a avut o aparitie lunara. Revista up-market de decoratiuni interioare Villa Design a aparut o singura data in noiembrie anul trecut, al doilea numar urmand sa fie lansat saptamana viitoare. Titlul va aparea de doua ori in 2010.

“Pastrez brandul, pastrez revista. Chiar daca iese o data pe an. Asa ne administram business-ul in aceasta criza absurda”, conchide Loesberg.

Licenta si echipa Men's Health, preluate de un alt trust de presa

Licenta si echipa Men's Health, preluate de un alt trust de presa