Desi face parte din grupul Metropotam, care dezvolta publicatia online de recomandari pentru petrecerea timpului liber metropotam.ro, iar pana acum a avut clienti precum Nestlé, Microsoft, Discovery, sau Ursus Breweries (filiala locala a SABMiller, unul dintre cei mai importanti producatori de bere la nivel mondial), compania a iesit in centrul atentiei odata cu castigarea titlului de agentia anului si a inca trei premii pe sectiuni din sase nominalizari la cea de-a noua editie a festivalului Internetics.

Premiul cel mai important l-au obtinut la categoria "Site-uri, microsite-uri si bloguri de promovare" cu lucrarea "Metropotam Interbelic" creata pentru brandul Timisoreana (client Ursus Breweries), iar premiile pe sectiuni cu lucrarile Metropotam Interbelic (Timisoreana-Ursus Breweries) si Discovery Metropotam pentru Discovery Romania.

“Nu ne propusesem premiul de agentia anului. Am inscris patru lucrari care erau si cele mai vizibile ale noastre si obiectivul era sa aratam ce am facut. Ce speram dupa acest festival este sa fie mai multi clienti pe piata care sa aiba deschiderea pentru proiecte speciale, nu doar campanii de bannere. Deja noi am fost contactati de oameni care vor sa ne intalnim, iar proiectul ne face cunoscuti putin, dar trebuie sa demonstram. In continuare, cred ca vor fi zeci de propuneri facute care nu se vor concretiza fie ca sunt considerate prea scumpe, fie ca necesita o parte de dezvoltare mai greu de inteles de clienti”, a declarat pentru Wall-Street, Mihaela Barsan (foto), directorul executiv al FoorHooks in varsta de 28 de ani, care intre 2001 si pana anul trecut a mai lucrat la agentiile Mercury Promotions (acum Mercury360), grupul de comunicare Leo Burnett si agentia Scala JWT.

Avand in vedere ca este un business de servicii cel mai important factor in succesul unei agentii este pregatirea continua a angajatilor, un lucru pe care a mizat si Dragos Novac (35 de ani), managing director al grupului Metropotam, din care alaturi de FourHooks fac parte si companiile Knopad Software si Krogos Software Development.

“Media de varsta este de 26-27 de ani si majoritatea oamenilor sunt de la inceput, de patru ani. De exemplu, am facut 300 de interviuri ca sa angajez doi oameni pentru ca vreau sa iau persoane de care sunt foarte sigur si sa investesc in pregatirea lor. Imi dau seama cand un om vine pentru un job de student sau vine la mine doar ca sa plece de aici la alt job. Eu vreau oameni care vor sa faca o cariera si care vin pentru un orizont de trei-cinci ani”, a explicat Novac.

In afara de selectia angajatilor, printre alti factori care au dus la succesul agentiei s-a numarat pregatirea oamenilor prin metode mai putin conventionale, dar foarte legate de online, mediul in care lucreaza agentia.

“I-am pus sa joace FarmVille pe Facebook (n.red joc lansat in iunie care permite membrilor retelei sociale sa administreze o ferma fiind cea mai de succes aplicatie pe Facebook cu in jur de 66,5 milioane de utilizatori la 22 noiembrie) pentru a intelege ce campanii facem pe Facebook, iar acum nu ma pot supara cand ii vad jucandu-se FarmVille. Eu ii fortez sa foloseaca Twitter, sa foloseasca Facebook si nu doar sa aiba un status si o poza. I-am impins mereu sa faca de toate. Suntem o companie care foloseste internetul si trebuie sa stim tot ce misca pe internet, si nu in Romania pentru ca noi nu suntem un punct de reper, ci in zone precum Statele Unite, Anglia, tarile scandinave sau in Asia de Sud-Est”, a mai afirmat managerul grupului Metropotam.

Desi oficial agentia s-a lansat in aprilie, cei 14 oameni care formeaza acum echipa FourHooks au inceput sa lucreze ca si agentie inca din octombrie cand Mihaela Barsan a venit de la agentia Scala JWT unde fusese group account director.

Primul proiect important a fost pentru Nestlé Romania, filiala celui mai important producator de alimente la nivel mondial, un client cu care directorul executiv al FourHooks mai lucrase si la Scala JWT pentru brandurile Joe, Lion si Kit Kat.

Primele doua luni au fost de test, Barsan si Novac hotarand din decembrie ca departamentul de creatie al grupului sa devina o agentie.

Chiar daca venea din zona publicitatii clasice, managerul FourHooks spune ca nu i-a fost greu sa se obisnuiasca cu internetul pentru ca in liceu a studiat informatica, dar si fiindca intr-un an de zile “s-a lovit” de foarte multe lucruri noi “incat a fost imposibil sa nu inteleaga despre ce este vorba”.

Un eveniment organizat de agentie de la care a invatat foarte mult a fost editia din acest an a festivalului blogerilor RoBlogFest, ocazie cu care a inceput sa lucreze cu SABMiller, companie pentru care agentia a si castigat premiul la Internetics.

Desi clientii devin din ce in mai deschisi catre noutatile din online si nu isi mai rezuma campaniile la bannere, inca mai este mult de lucru avand in vedere, ca dupa cum spune Barsan, dintre proiectele propuse clientilor doar 10% s-au si materializat, printre motivele principale fiind costurile, ideile indraznete prezentate si faptul ca adesea agentiile nu ajung sa-si prezinta direct ideile potentialilor clienti.

“Noi nu suntem scumpi, avem preturi la nivelul pietei sau chiar sub, dar ceea ce propunem sunt proiecte care necesita dezvoltare.Oamenii se uita la cat costa sa faca un site si lumea nu este familiarizata cu cat costa o zi de dezvoltare de programator. Si cand vad ca trebuie sa faca o aplicatie pe Facebook care necesita 10 zile de dezvoltare si aceasta ajunge la peste 2.000 de euro pentru ei este scump. Apoi, sunt foarte multe verigi prin care trece o idee, clientii mari lucreaza cu agentii de media, agentiile cu regiile, iar acestea cu publisherii. Astfel, un concept este posibil sa treaca de la noi la regie, apoi la agentia de media si in final la client si in tot acest proces neinteractionand cu clientul se pierde din idee. Proiectele cu care am castigat au fost cu clienti directi, dar sunt si multe care au trecut prin agentii si regii de media”, a explicat Barsan.

Insa toate aceste probleme sunt si un avantaj pentru ca arata ca industria este abia la inceput, iar in urmatorii ani, dupa cum spune si Dragos Novac este loc de o crestere importanta pe piata.

Iar evolutia va fi atat in privinta bugetelor pentru publicitate estimate in acest an la 13 milioane de euro de Initiative Media, a numarului de agentii, dar mai ales a calitatii pentru ca potrivit lui Novac, industria de advertising online locala va fi la nivelul tarilor din Vest cand “proiectele cu care a castigat FourHooks vor fi considerate ca fiind slabe”.

Pana atunci, urmeaza anul 2010, unul considerat la fel de dificil economic, si despre care Dragos Novac spune ca din punct de vedere al investitiilor in publicitatea online ar putea fi la nivelul din acest an.

Pe de alta parte, de aproximativ o luna actionarii grupului Metropotam au stabilit obiectivele pentru anul viitor atat in ceea ce priveste grupul cat si fiecare dintre cele trei companii.

" Nu cred ca ar trebui sa se astepte cineva la planuri si obiective spectaculoase. Ce pot sa spun e ca din ianuarie intentionam sa ne marim echipa cu cel putin inca un nume de calibru, cu foarte mare experienta in industrie, care sa ne ajute sa ne ducem viziunea pana la capat", a spus Barsan.

FourHooks

- lansare in aprilie 2009, parte a grupului Metropotam alaturi de Knopad Software si Krogos Software Development
- actionari : Dragos Novac, Alexandre Almajeanu, Mihaela Barsan si Dragos Chirila
- CEO/Managing Director: Mihaela Barsan (cu experienta de opt ani in publicitate, anterior a lucrat la Mercury Promotions (in prezent Mercury360), grupul Leo Burnett, agentia Scala JWT
- Clienti importanti: Microsoft (Explorer 8), Quadrant Amroq Beverages, (Lipton Raspberry Slot Machine), Ursus Breweries (Metropotam Interbelic), Discovery Romania (Discovery Metropotam)