Wall-Street: Care sunt cele mai importante schimbari pe care le-ati sesizat la piata de media romaneasca si la oamenii din aceasta industrie, in cei patru ani in care ati lipsit din Romania?

Steve Dallas:
Una dintre cele mai mari schimbari pe care le-am observat de la intoarcerea mea in Romania este numarul mare de statii TV existente pe piata, avand in vedere faptul ca ierarhia nu s-a schimbat semnificativ fata de acum 10 ani cand am venit pentru prima data in Romania.

O alta schimbare majora este notabila in zona advertisingului digital. Asa cum in majoritatea tarilor sectorul digital a crescut exponential in ultimii ani, devenind un mediu puternic, autonom, care atrage investitii semnificative, si in Romania ultimilor 4 ani sectorul digital a evoluat semnificativ si, in ciuda ritmului de crestere inca relativ lent comparativ cu alte tari, el se inscrie fara doar si poate unui trend ascendent.

Oamenii pe care i-am gasit in industrie sunt in mare cam aceiasi ca acum 5 ani.
Ca sa citez un prieten: “La vremuri noi,…tot noi!”

Wall-Street: Care este principalul obiectiv profesional in 2010?

Steve Dallas:
Ne propunem bineinteles sa crestem business-ul, consolidandu-ne pozitia in top 3 agentii de media de pe piata.

Totusi, pentru ca si anul acesta se prefigureaza a fi unul dificil, focusul va fi pe clienti, pe nevoile si resursele acestora. Eficienta va fi cuvantul cheie si in 2010!

Wall-Street: Ce cifra de afaceri a avut Initiative Media in 2009 si ce estimari aveti pentru anul acesta?

Steve Dallas:
Rezultatele pentru 2009 nu sunt inca finalizate, insa cu aproximatie, Initiative impreuna cu agentia sora Brand Connection au insumat o cifra de afaceri de circa 43 de milioane de euro. Din aceasta suma, cam 80% este business-ul Initiative.

Wall-Street: Cat din rulajele Initiative revin mediului online?

Steve Dallas:
Anul acesta ne asteptam ca online-ul sa acapareze undeva in jurul a 8% din rulajele Initiative, ceea ce este practic dublul proportiei pe care business-ul online o are la nivelul pietei in ansamblu. Desi creste timid, online-ul va fi cred singurul mediu care va iesi din aceasta criza mai puternic decat a intrat in ea.

Wall-Street: Grupul Lowe detine eLowe si HyperActive. Ce planuri aveti anul acesta pentru dezvoltarea Initiative in zona de online?

Steve Dallas:
Grupul Lowe a inceput sa investeasca in dezvoltarea componentei online inca de acum cativa ani prin dezvoltarea unei echipe de new media in cadrul Initiative iar in 2008, prin infiintarea diviziei eLowe, specializata in dezvoltarea de solutii de comunicare in online si medii neconventionale.

Prin alaturarea HyperActive vom integra serviciile de comunicare digitala intr-un sistem „full service” in care toate etapele procesului de comunicare, de la planificare strategica, creatie & design, dezvoltare & implementare, planning & buying vor putea fi asigurate „in house”.

In ceea ce priveste media, investigam deja o serie de solutii noi si interesante care vor deschide noi orizonturi advertiserilor.

Wall-Street: Ce campanii romanesti de publicitate apreciati si de ce?

Steve Dallas:
Imi este destul de greu sa fac o evaluare calitativa a produselor publicitare din Romania pentru ca perioada scurta care s-a scurs de la revenirea mea nu imi permite asumarea unei perspective de ansamblu. Totusi, din ce am vazut pana acum, campania Orange se distinge atat din punct de vedere calitativ cat si din perspectiva drive-ului emotional.

O alta campanie care imi place este cea cu Holograf pentru creditul ipotecar Millenium Bank. Cunosc popularitatea acestui band si cred ca prezenta lor in spot va agita spiritele, in sens pozitiv desigur.

Wall-Street: Cum estimati ca va evolua valoarea pietei media romanesti in 2010?

Steve Dallas:
Va fi un an greu, insa asa cum apreciaza toata lumea, asteptam un reviriment in cea de-a doua jumatate a anului. Indraznesc sa sper intr-o crestere de cel putin o unitate procentuala des,i o estimare realista, bazata strict pe faptele de pana acum, indica o scadere a pietei cu circa 10% fata de 2009 pana la sfarsitul anului. Televiziunea si digitalul vor fi mediile „privilegiate” ale anului insa va fi o lupta grea pentru toata lumea.

Wall-Street: Care sunt principalele invataturi desprinse din experienta anterioara la McCann Erickson Romania? Dar din cea din Rusia?

Steve Dallas:
Evident, timpul petrecut alaturi de McCann mi-a oferit oportunitatea de a intelege piata de media din Romania care, desi destul de schimbata acum, imi este in continuare familiara.

Am petrecut 4 ani in Rusia si a fost o experienta minunata. In primii ani, piata de media de acolo era intr-o continua crestere. In 2009, piata a cazut, ca peste tot in lume insa se astepta o crestere anul acesta.

Ca si aici, piata de media din Rusia era o piata domniata de TV insa acolo doua regii de vanzari acopereau toate statiile TV, controland practic piata.

Aici, piata este mult mai fragmentata oferindu-le advertiserilor mult mai multe optiuni de investire a bugetelor de media.

Wall-Street: Mihai Trandafir (managing director Universal McCann) vorbea anul trecut despre posibila formare a pool-ului de media Magna, impreuna cu Universal McCann. Cum vedeti acum aceasta oportunitate?

Steve Dallas:
In prezent, o asemenea miscare nu se justifica; atat Initiative cat si Universal McCann au capacitatea de a-si sustine business-ul pe cont propriu, fiind companii foarte puternice. Nici unul dintre pool-urile de pe piata nu are in componenta doua agentii de asemenea amploare. Nu excludem insa posibilitatea ca in viitor sa avem un pool IM - Universal McCann si in Romania.

Wall-Street: Un avantaj si un dezavantaj atunci cand esti expat in industria de media romaneasca.

Steve Dallas:
De-a lungul carierei mele am lucrat in cateva tari straine si de fiecare data am fost nevoit sa ma adaptez si sa invat intrucat nici una dintre aceste piete nu semana cu alta.

Aceasta diversitate m-a ajutat sa imi formez o optica destul de complexa asupra domeniului.

Cea mai mare limitare este necunoasterea limbii; m-ar ajuta atat profesional - sa inteleg ce se vorbeste la radio, sa pot citi un ziar local, cat si personal – intrucat sotia si copiii mei vorbesc romaneste. In orice caz, iau lectii de limba romana asa ca probabil in curand voi depasi aceasta problema.