Adrian Sarbu estimeaza ca regiunea va recupera pierderile cauzate de criza economica mai repede decat regiunea vestica si a declarat ca nimeni nu poate obtine profit in aceasta regiune cu exceptia liderilor din respectivele tari.

Directorul executiv al CME, companie ce opereaza in sapte state ale Europei de Est printre care si Romania, a declarat ca in momentul in care au fost scoase la licitatie sase licente pentru televiziuni digitale din Cehia, nicio companie multinationala nu a aplicat.

Sarbu a mai spus ca grupurile straine amana intrarea in regiune din cauza barierelor lingvistice. "Aceste tari sunt destul de mici in ceea ce priveste limba, iar limba defineste piata. Volumul cheltuielilor din publicitate nu incurajeaza companiile din afara tarii", a declarat Sarbu.

"Ne-am construit prezenta in ultimii 15 ani si nimeni nu poate obtine profit in regiunea noastra si in segmentul noastru", a declarat acesta. "Probabil vor exista oportunitati pentru ocupantii pozitiei a doua, insa nu mai jos de atat", a mai spus Sarbu.

Afirmatia lui Sarbu a fost sustinuta si de Hans Holger Albrecht, directorul executiv al Modern Times Group, televiziunea suedeza ce rivalizeaza cu CME din aceasta regiune.

"Companiile nu pot patrunde in aceste regiuni si sa faca afaceri dupa modelul vestic. Companiile din aceste tari fac lucrurile in propriul mod si este felul in care ies lucrurile", a declarat Albrecht.

"Investitorii nu sunt optimisti referitor la recuperare sau la abilitatea noastra de a ne apropia de ratele de crestere din vest, insa noi le spunem ca suntem pregatiti de revenire si ca aceasta va avea loc. Ritmul de recuperare va fi mai mare decat in vest unde nu se poate folosi acest cuvant din cauza impactului pe care il are mutarea publicitatii catre mediul online", a declarat Sarbu.

El a declarat ca pietele locale sunt mult mai volatile decat in vest datorita faptului ca sunt inca imature, iar veniturile din publicitate vor reveni odata cu increderea consumatorilor. "Cei 800 milioane dolari pe care i-am pierdut in pietele noastre in 2009 ii vom recupera pana in 2012. Europa Centrala si de Est este o piata tanara care exista de doar 20 de ani", a conchis Sarbu.

Analistii sunt mai putin optimisti decat Sarbu. Daniel Knapp, din partea Screen Digest, a declarat ca ezitarea din randul publicitarilor in 2008 s-a transformat in panica in 2009. "Insa in timp ce ar putea avea loc o revenire la crestere in acest an, asteptarile pentru 2010 sunt destul de mici ceea ce nu va inseamna o revenire la nivele anterioare recesiunii. Cred ca vanzarile vor reveni la normal abia in 2011, cu riscul ca pe termen lung cresterea nu va fi la fel de buna ca cea pe care o asteapta lumea", a spus analistul.

Compania Pro TV, parte a Central European Media Enterprises (CME), a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 176,5 milioane dolari, in scadere fata de cele 274,6 milioane dolari raportate in 2008.