In prima parte a anului, optimismul din piata s-a tradus intr-o usoara crestere a bugetelor de publicitate, de circa 3% fata de perioada similara a anului trecut, precizeaza Octav Popescu, vicepresedinte Initiative. Insa, luand in considerare “corectiile” macroeconomice care vor avea loc pana la sfarsitul anului si care vor duce la o scadere a consumului, investitiile in publicitate pentru intreg anul 2010 vor fi cu 9% mai mici decat anul trecut.

“Corectiile care se fac la nivel macroeconomic sunt fara precedent. Daca se fac bine s-ar putea sa avem scaderi, insa vor fi beneficii pe termen lung”, a spus Popescu.

Cea mai mare pondere in bugetele de publicitate ii revine in continuare televiziunii, care va absorbi 209 milioane euro, in scadere fata de 222 milioane euro, in 2009. Televiziunea ramane cel mai ieftin canal de comunicare din punct de vedere al costului per contact. Scaderea preturilor operata de televiziuni le-a permis ca din 15 februarie si pana in prezent sa aiba o incarcare de 100% a timpilor alocati publicitatii, pe toate statiile, potrivit Alexandrei Olteanu, buying director Initiative.

Publicitatea in presa scrisa va scadea cu 27% fata de anul precedent, pana la 27 milioane euro. Anul 2010 ar putea puncta inceputul convergentei print-online in Romania. Radioul va resimti o scadere mai ponderata, de la 25 milioane euro anul trecut la 23 milioane euro anul acesta. Considerat un mediu relativ ieftin, radioul este folosit ca mediu secundar de catre mai multi advertiseri. In primul trimestru din 2010, principalele statii au fost sold out in prime time sau pe tot parcursul zilei, o situatie rar intalnita de cand inceput criza.

Publicitatea in mediul outdoor va scadea anul acesta la 35 milioane euro, fata de 42 milioane euro, in 2009. Principalii jucatori se asteapta ca piata sa se stabilizeze din luna aprilie, dupa ce inceputul de an a fost unul dificil.



Singurul mediu care va resimti o usoara crestere in 2010 va fi Internetul, care cumulat cu cinemaul va rula bugete de 14 milioane euro, cu 1 milion de euro mai mult decat anul trecut. Potrivit Media Fact Book, marketingul mobil se va dezvolta puternic anul acesta, De asemenea, pe piata au aparut incercari de augumented reality si coduri QR – coduri de bare bidimensionale care pot fi fotografiate si apoi asociate cu diverse produse, prin intermediul Internetului sau telefoanelor mobile. Si Initiative lucreaza la implementarea unor asemena coduri QR.

In ceea ce priveste investitorii in publicitate, bugetele sunt polarizate in topul primilor 20-25 de advertiseri, care cumuleaza 50-55% din totalul investitiilor in publicitate. Principalii advertiseri raman cei din domeniile FMCG, produse de ingrijire personala, si telecom. “Ei vor urca sau vor cobori una-doua pozitii in clasament. Singurele iesiri, care au avut loc deja de anul trecut, sunt categoriile financiar si auto”, a spus Octav Popescu.