Studiul CCRP despre cum sunt percepute si utilizate serviciile de relatii publice la nivelul companiilor din Romania se afla la a doua editie, cea dintai fiind publicata in 2006. Studiul are la baza 200 de interviuri cu reprezentanti ai companiilor care utilizeaza sau intentioneaza sa utilizeze servicii de relatii publice, la nivel de director de comunicare, director de marketing sau director general.

In ceea ce priveste intentiile de a investi in comunicare in 2011, 54.8% dintre respondenti au spus ca bugetele vor ramane constante, 24.7% au declarat ca vor creste si 20.5% ca vor scadea.

“Studiul confirma faptul ca pe timp de criza clientii au abordat PR-ul cu maturitate. Da, au fost companii care au decis sa-si internalizeze serviciile, dar in general este vorba despre companii mici. Si evident ca bugetele au fost afectate intr-o anumita masura, era firesc sa se intample asta. In acelasi timp insa, bugete de marketing s-au redirectionat catre PR odata cu cresterea cererii de PR de brand”, a spus Ioana Manoiu, managing partner GMP PR.

Structura pietei de PR la nivelul potentialilor clienti pentru agentiile de PR s-a schimbat in ultimii ani, ponderea companiilor mici care solicita acest gen de servicii crescand foarte mult din 2006, de la 12,2%, cat reprezentau in esantionul de repondenti din 2006 la 25.0% in prezent.

Sub impactul situatiei economice, companiile au solicitat agentiilor de PR servicii legate de marketing communication, dar si de comunicare cu partenerii de afaceri si comunicare interna. Spre deosebire de companiile mici, corporatiile au continuat sa puna accent pe comunicarea corporativa si pe CSR.

Citeste si:

Comparativ cu rezultatele studiului din 2006, implicarea top managementului in derularea activitatilor de relatii publice a crescut semnificativ. Daca in 2006 patronul sau directorul general avea un rol decizional doar la nivel formal in alegerea agentiei, iar marketing managerul influenta cel mai puternic aceasta decizie, in prezent top managerul este la fel de implicat ca marketing managerul in selectarea agentiei si derularea activitatilor de comunicare.

“Implicarea din ce in ce mai mare a top managementului in selectarea agentiei si derularea activitatilor de comunicare este un semnal pozitiv si reflecta rolul in crestere, din punct de vedere strategic, al relatiilor publice in cadrul corporatiilor”, spune Mircea Tomescu, managing director la Graffiti PR. “Este interesant de asemenea de remarcat ca, in cazul corporatiilor - care au, de altfel, o istorie mai bogata in domeniul relatiilor publice si in lucrul cu agentiile – serviciile la care apeleaza se muta treptat din zona de media relations, unde multe si-au construit capabilitati interne, catre zona de consultanta in comunicarea de criza, pe partea de CSR si organizare de evenimente”.

Printre criteriile mentionate de clienti in selectarea unei agentii de relatii publice se numara calitatea serviciilor, respectarea termenelor si nivelul de intelegere a businessului si a nevoilor clientului. In plus, comparativ cu rezultatele din 2006, pretul serviciilor si capacitatea de a respecta un buget au devenit si ele foarte importante, mai ales pentru companiile mici. Pe de alta parte, in cazul evaluarii activitatii agentiei de relatii publice, clientii au mentionat drept factori esentiali calitatea executiei, creativitatea strategica si relatia de client service.

CCRP reuneste 13 dintre cele mai mari companii de relatii publice din Romania - 2activePR, DC Communication, Free Communication, GMP PR, Grafitti PR, Image Promotion, Bortun Olteanu, Ogilvy PR Worldwide, Perfect Ltd, PRAIS Corporate Communications, Lowe PR, Premium Communication si The Practice.