L-am intalnit pe Gavin Reeder in cadrul unei conferinte Evensys organizate la Bucuresti, unde a discutat despre strategia brandurilor in retelele sociale, oferind ca exemplu Vodafone, unul dintre cei mai importanti clienti pentru care agentia lucreaza in prezent. Reeder vine de la Londra si are o experienta de peste 10 ani in new media in companii precum Starcom, Yahoo sau BLM Quantum.

Wall-Street.ro: Ne puteti da un exemplu de o campanie de succes realizata de OMD International in special pentru mediul online?
Gavin Reeder:
Ca urmare a parteneriatului pe termen lung intre Vodafone si muzica, in urma cu un an, pentru a dezvolta si mai bine aceasta relatie si pentru a intelege modul in care gandesc consumatorii, am creat o telenovela online care se chema “Cine a ucis-o pe Summer”. Era vorba de un parteneriat cu reteaua sociala MySpace, iar programul se axa pe diferitele festivaluri de muzica ce aveau loc de-a lungul unei veri. Foloseam feedback-ul venit din partea fanilor diferitelor trupe care concertau in cadrul acelor festivaluri pentru a avea o imagine din interior asupra a ceea ce se intampla. Era vorba de propriile lor experinte in timpul festivalurilor. Si de aici au rezultat 20 de episoade realizate pe baza experientelor fanilor.

Unul din lucrurile pe care incercam sa le folosim pentru a crea o miscare in Marea Britanie in prezent este marketingul participativ, prin care incurajam consumatorii sa ia parte la campaniile de marketing. Functioneaza, insa trebuie sa fii foarte atent sa existe o relatie evidenta intre un brand si motivul pentru care incerci sa ii convingi pe oameni sa participe.

Wall-Street.ro: Cum a modificat dezvoltarea social media modelul de business al agentiilor de media?
Gavin Reeder:
Modelul de business al agentiilor de media se axa intr-adevar pana acum in jurul media platite si a obtinerii de comisioane. De aici si o oarecare dificultate in a imbratisa social media, pentru ca in cele mai multe cazuri nu faci media buying. Au avut loc o serie de schimbari pentru multe agentii de media, o parte au creat echipe speciale pentru aceasta zona de social media. Acum percep o taxa pe proiect, in locul unui comision de media buying. Incercam sa le explicam clientiilor ca acesta este un serviciu extra fata de ce le ofeream pana acum.

Wall-Street.ro: Cum se comporta un brand ca Vodafone pe Facebook, cea mai populara retea sociala din lume la ora actuala?
Gavin Reeder:
Incearca sa creeze o legatura cu consumatorii sai, oferindu-le premii pentru ca sunt fani. Uneori vorbim de o abordare de genul: “Multumim ca esti alaturi de noi. Iti oferim 2 bilete la concertul X”, alteori de tipul “Apreciem feedback-ul pe care ni l-ai oferit. Vom discuta in primul rand cu tine despre ce urmeaza sa facem”. E vorba de dialog permanent cu consumatorul. Daca intentionam sa lansam un nou tarif vom discuta despre acest lucru cu consumatorii Vodafone. Astfel luam cele mai multe decizii de business – pe baza feedback-ului comunitatii online.

Citeste si:

Wall-Street.ro: Ce ati invatat relevant si nou in ultimul an despre social media?
Gavin Reeder:
Cat de dependenta este social media de media traditionala. In Marea Britanie cand este difuzata emisiunea “X-Factor”, un adevarat fenomen TV, toata lumea vorbeste pe Twitter despre ce se intampla acolo, e o nebunie. De acest lucru sunt interesat: cum putem folosi mai bine social media si media traditionale impreuna. Toata lumea vorbeste de social media ca despre un canal specific si nu este asa. Este relationat de toate celelalte medii.

Wall-Street.ro: Cum va arata social media in urmatorii 5 ani?
Gavin Reeder:
Va fi foarte bazata pe mobile. Unul dintre lucrurile cele mai interesante este sa observi cat de diferiti sunt oamenii in folosirea social media cand au la dispozitie un telefon mobil 3G si atunci cand nu il au. Internetul transforma aceasta experienta intr-una extraordinara. In Marea Britanie, de exemplu, 75% din utilizatorii Twitter acceseaza site-ul de microblogging de pe telefonul mobil. Va conta din ce in ce mai mult si unde te afli, locatia, nu doar ce gandesti sau ce faci.

Wall-Street.ro: Vorbim de acelasi scenariu si in Romania?
Gavin Reeder:
Totul este posibil. Putem observa ca in majoritatea tarilor in curs de dezvoltare utilizarea Internetului pe mobil depaseste accesarea de pe computerul personal. Nu stiu situatia conexiunii 3G in Romania, insa ar putea inlocui multe dintre lucrurile pe care oamenii le fac in prezent pe PC.

Wall-Street.ro: Ne puteti da exemple de greseli ce trebuie evitate in social media?
Gavin Reeder:
Sa nu aloci resurse financiare suficiente, sa nu investesti. Nu poti lansa o pagina de profil si sa te astepti ca oamenii sa vina pur si simplu la tine. Trebuie sa depui un efort in acest sens. De asemenea, sa nu iei in serios lucrurile si sa nu fii sincer si transparent.

Wall-Street: Care este bugetul minim de care un brand are nevoie pentru a fi prezent pe Facebook, de exemplu?
Gavin Reeder:
In cazul Facebook, nu este atat de dificil, pentru ca oamenii nu se asteapta sa fii foarte prompt in raspunsuri. Poti avea usor o singura persoana care sa se ocupe de pagina de Facebook. Altfel stau lucrurile pe Twitter, unde s-ar putea sa fie necesare cam 10 persoane. In cazul Facebook investitiile se orienteaza spre zona de dezvoltare de continut. S-ar putea sa fii nevoit sa cheltuiesti circa 30.000 de euro pe publicitate pentru a-ti dezvolta comunitatea.