“Este prima oara, dupa doi ani, cand am asa o viziune buna despre anul viitor”, spune Radu Florescu, fondator si CEO al grupului Centrade. Dupa un 2009 in care cifra de afaceri a grupului - care include agentiile Saatchi & Saatchi (publicitate), Saatchi & Saatchi X (BTL), Zenith Media (media), Saatchi & Saatchi PR (relatii publice), Pantone Studios (productie), Cable Direct (regie de vanzari) si Kubis (online) - a scazut cu circa 35% in euro, in ritm cu scaderea pietei de publicitate, si un 2010 la fel de incert, managerul vede in sfarsit crestere anul viitor.

Anul acesta, grupul Centrade si-a pregatit terenul pentru 2011, spune Florescu. A relansat activitatile de new business, castigand, cu agentiile Saatchi & Saatchi si Saatchi & Saatchi X, 10 clienti noi din 12 pitchuri la care au participat. Printre conturile nou intrate in portofoliul agentiilor se numara Tnuva, Philip Morris, Kraft, SABMiller (Peroni) si BASF. Cat despre Zenith Media, motorul grupului Centrade, cu afaceri de 41 milioane euro anul trecut, Florescu spune ca a castigat probabil toate pitchurile la care a participat. “Cu Maria Tudor (managing director Zenith Media – n.r.) e mai usor. Maria a avut o simpla intalnire, fara licitatie, si a castigat un client”.

Clientii noi au compensat taierile generale de bugete de anul acesta, sustine fondatorul Saatchi. Chiar daca nu inainteaza o estimare a cifrei de afaceri a grupului in 2010, Florescu spune ca marja de profit se situeaza intre 10 si 11% din cifra de afaceri anul acesta.

“Eu sunt de parere ca in 2011 va fi mai bine. Pentru noi, la Saatchi, cu siguranta va fi un an mai bun decat 2010. In medie, cred ca vom avea o crestere intre 10 si 15% anul viitor, iar din profit, aproape la fel. Dar cifrele noastre nu sunt cifrele pietei. Cred ca piata va avea o foarte mica crestere, de la zero pana la 5%, nu mai mult”, spune Florescu.

Insa si 2011 va fi un an difcil, chiar daca va aduce o crestere a pietei de publicitate. “Ar fi foarte usor sa uitam ce s-a intamplat in ultimii doi ani. Asta ar fi o greseala mare (…) Atitudinea mea s-a schimbat mult. Pentru ca dupa caderea Lehman Brothers am vazut un dezastru in desfasurare si am stiut ca va fi o perioada foarte dificila. Am ramas optimist pentru ca dintotdeauna caracterul meu a fost optimist. Dar cu un pic mai mult realism. Anii 2004-2005-2006 au fost ani foarte buni. A fost o perioada usoara, totul era in crestere si nu m-am gandit niciodata ca un buget ar putea fi taiat, m-am gandit tot timpul la un buget in crestere. Si ar fi bine sa schimbam aceasta mentalitate, sa fim mai conservatori, in general”, spune Florescu.

O agentie noua, proiecte europene si extindere sub umbrela Sony

Citeste si:

Cat despre mediile de promovare, Radu Florescu crede ca online-ul este singurul care va inregistra cu siguranta crestere anul viitor. In 2010, circa 5% din rulajele Zenith Media au mers catre online, un procent de doua ori mai mare decat in 2009. Iar anul viitor cota s-ar putea dubla, pana la 10%, dupa cum arata intentiile clientilor de publicitate.

Dintre agentiile grupului Centrade, Kubis, agentia specializata in online a avut cea mai buna evolutie anul acesta, sustine Florescu. Managerul nu intentioneaza sa lanseze mai multe agentii de online, asa cum au inceput s-o faca alte grupuri de comunicare din Romania, insa a infiintat de curand o agentie specializata in mobile marketing. Noua companie se numeste Epidemic, este operata de trei parteneri si are deja in derulare cateva proiecte.

O alta directie in care Florescu vrea sa-si dezvolte grupul sunt proiectele europene. Saatchi & Saatchi are un departament dedicat, cu doi oameni care propun si dezvolta proiecte de comunicare cu fonduri europene, in domenii precum discriminarea femeilor sau training. “Noi trebuie sa ne adaptam la aceasta piata. Cand vorbim despre proiecte europene vorbim despre o suma destul de importanta. Este o oportunitate pentru noi”, spune Florescu. “Avem doua proiecte acum, sunt si niste licitatii la care asteptam raspuns. Problema cu aceste proiecte este ca dureaza. Dupa ce depunem un dosar, decizia finala dureaza pana la 5-6 luni”.

Anul viitor va fi unul interesant pentru grupul Centrade si prin prisma recentului parteneriat prin care Sony Pictures Television a cumparat 51% din regia de vanzari Cable Direct. Potrivit lui Florescu, Sony are in vedere o expansiune, sub brandul Cable Direct, in tarile din regiune: Bulgaria, Croatia, Serbia si Grecia.

Parteneriatul cu Sony s-ar putea extinde si asupra altor companii din grup, pentru domenii precum online, productie si televiziune, adauga Florescu.

Insa obiectivul principal al fondatorului Saatchi pentru anul viitor este cresterea portofoliului de clienti si oferirea de servicii bune celor existenti. Si pentru asta va pune el insusi umarul la treaba: Florescu spune ca selecteaza echipele, contribuie la crearea prezentarilor, in special pe partea de strategie, si participa la pitchuri. “Nu stiu daca pana acum prezenta mea la pitchuri a contat sau nu. E posibil sa nu fi fost apreciata. Dar sper si cred ca in majoritatea cazurilor a fost un impact bun”.