Cititi o analiza a pietei site-urilor de cumparare colectiva, in pragul intrarii Groupon in Romania.

Businessul de cupoane si reduceri online - Noul El Dorado al Internetului romanesc?

Businessul de cupoane si reduceri online - Noul El Dorado al...

Wall-Street: Subiectul fierbinte al zilei: Groupon a refuzat oferta de preluare a Google, de 6 miliarde de dolari. Ce parere aveti?

Cem Tunakan: Oferta Google a fost magulitoare, in primul rand. Oferta Google arata ca Groupon se afla pe drumul cel bun, are modelul de business potrivit, este atractiv indiferent de tara. Pentru ca Groupon a inceput in Chicago, ca un start-up mic, si a cucerit intreaga lume. In mai putin de un an a ajuns la vanzari de un miliard de dolari si a devenit profitabil. Oferta Google e atractiva, poate nu suficient de atractiva, dar arata ca Groupon se afla pe drumul cel bun.

A fost la fel cum s-a intamplat cu Facebook, cu Mark Zuckerberg, cand oferta Yahoo de trei miliarde de dolari a fost refuzata. De ce trebuie sa devii corporatist dintr-o data? Ai o idee grozava, ai finantare, oamenii au incredere in modelul tau de business, investesc in el si atunci de ce sa nu continui pe cont propriu si sa devii o companie listata public pe Nasdaq?

Wall-Street: In cat timp se va lista Groupon?

Cem Tunakan: In mai putin de doi ani, cred ca Groupon va deveni o companie listata. Pentru ca ceea ce Groupon face in lume e foarte bine. A revolutionat modelul economic de cerere si oferta.

Wall-Street: De ce a ales Groupon sa intre in Romania acum?

Cem Tunakan: Groupon s-a intamplat sa fie aici acum, nu a ales. Groupon este in mijlocul unei expansiuni la nivel mondial. In ultimele opt luni, Groupon si-a adaugat in portofoliu Turcia, Polonia, Grecia, Rusia, Japonia, Brazilia, Peru, Chile, Mexic, Argentina, Finlanda, urmeaza Australia, iar saptamana trecuta am intrat in Filipine, Thailanda, Hong Kong. Acum e timpul pentru Europa de Est. S-ar fi intamplat la un moment dat oricum. Romania e o tara mare, are o populatie de peste 20 de milioane, are mai mult de trei-patru orase mari, are mult potential de retail. Era timpul ca Groupon sa intre in Romania.

Wall-Street: Cand va veti lansa oficial?

Cem Tunakan: Vom incerca sa ne lansam inainte de Craciun, dar pentru ca suntem o companie cu capital 100% strain, dureaza cu autoritatile romane, birocratia, legislatia. Noi suntem pregatiti, am angajat oameni, am inceput, avem si cateva dealuri inchise. Avem 17 oameni care lucreaza aici si vom incepe sa crestem curand.

Wall-Street: Este Groupon Romania un greenfield sau ati cumparat o companie locala?

Cem Tunakan: E un greenfield.

Wall-Street: De ce ati ales varianta asta?

Cem Tunakan: Pentru ca ne cunoastem foarte bine businessul. Investim in Romania, in romani. Credem ca romanii sunt foarte capabili, sunt inteligenti si daca le oferim mediul bun credem ca vor avea mult mai mult succes decat Polonia sau Turcia, chiar daca Polonia este o tara cu economie in crestere in ultimii doi ani. Nu cred ca Romania va face mai putin in termeni de profit si de vanzari decat Turcia sau Polonia.
Alegem sa investim in romani mai degraba decat sa investim intr-o clona romaneasca a Groupon. De ce ai vrea o clona care vrea sa fie Groupon daca esti originalul?

Wall-Street: Cu toate astea, ati cumparat businessuri in alte tari.

Cem Tunakan: Am cumparat in Rusia, dar era ceva complet diferit. Compania de acolo era a unuia dintre membrii boardului Groupon – unul dintre primii oameni care au investit in ThePoint.com. A fost o astfel de legatura. Am cumparat in Japonia, in Grecia. Dar, dupa cum iti spun, Groupon nu trebuie niciodata sa faca un brownfield. Chiar daca am fi investit intr-o clona romaneasca a Groupon ar fi trebuit sa instruim acei oameni. Cateodata sa pornesti ceva de la zero e mult mai usor decat sa ai ceva construit, sa-l darami si sa reconstruiesti. 85-90% din strategia noastra de intrare pe piete straine e greenfieldul.

Wall-Street: Care este investitia Groupon in Romania?

Cem Tunakan: E o intrebare dificila pentru ca investitia noastra poate fi intre 100.000 si 1 milion. Sau de la 10.000 la 1 milion. Depinde de calitatea fortei de munca, de cat timp se investeste in ei. Altfel, sa cumperi zece laptopuri, sa angajezi doi editori si sa inchiriezi un birou cat poate costa?

Avem 17 oameni. Investim in forta de munca, in training. Trainingul e continuu, in fiecare zi de luni ne instruim oamenii, pentru a obtine o companie de vanzari de tipul “triple A” – cu o margine de eroare de zero la suta. E cel mai important. Trebuie sa continuam sa ne instruim oamenii si sa standardizam intreaga documentatie de vanzari. McDonald’s are o carte de standarde atat de groasa pentru ca e dificil sa vinzi servicii standardizate. Combinand online-ul si offline-ul cream un hibrid. Standardizarea operatiunilor noastre implica mult timp, efort si energie. Aceasta este investitia noastra atunci cand intram pe o piata noua.

Wall-Street: Ce vanzari va propuneti sa aveti in primul an de functionare?

Cem Tunakan: Vanzarile depind de numarul de abonati. Ne dorim sa atragem 500.000 de abonati in primele patru luni si vom incerca sa rentabilizam acesti abonati. Asta e puterea noastra – know how-ul in marketing online de care dispunem. Nici o alta companie din lume nu stie cum sa cheltuiasca bani pe publicitate online in web 2.0: Google - search engine marketing, SEO, Facebook, Twitter, YouTube sunt foarte importante. Groupon are foarte mult succes pentru ca stim cum sa ne construim strategia de marketing pentru partenerii nostri.

Wall-Street: Echipa de marketing e in Romania?

Cem Tunakan: Nu, echipa de marketing e in Germania. Ei fac optimizarea pe Google, dar ii ajutam localizand AdWords. Groupon este unul dintre principalii advertiseri pe Google, in search engine optimization. Aceasta este cheia succesului pentru noi.

Wall-Street: Care e potentialul pietei romanesti de cupoane online? Cat poate creste?

Cem Tunakan: Noi nu suntem un business de cupoane. Suntem consultanti de business in social media pentru retaileri clasici sau de servicii. Suntem o combinatie unica a tuturor aspectelor Internetului: social media, dinamica cumpararii colective si discounturile limitate in timp. Este un model revolutionar de retail in lumea web 2.0. N-as putea sa-ti raspund la intrebarea despre cupoanele online in Romania, n-am studiat aceasta piata. Dar stiu ca piata romaneasca de retail are mult potential, branduri mari internationale au intrat in Romania. Din 2007, piata romaneasca de retail s-a schimbat mult. Jucatorii locali ori si-au schimbat strategia si brandurile, ori au lasat loc retailerilor internationali: Starbucks, Zara. Daca te uiti la Mall Vitan, Plaza, Cotroceni si Baneasa, se descurca bine pe piata.

Wall-Street: Dar alte malluri se inchid.

Cem Tunakan: Daca ai un City Mall din pacate il vei inchide. Acel mall nu a fost niciodata unul frumos. Conteaza si locatia. Emporio Armani e pe piata, Gucci vine, H&M vine, Starwood Hotels vine anul viitor, Accor Group e aici, J.W. Marriott e aici. E clar ca exista potential.

Wall-Street: Veti avea oferte si pentru astfel de branduri? Pentru ca jucatorii locali au de obicei oferte pentru businessuri mici, cafenele, restaurante. Veti avea oferte de la Inditex, de exemplu?

Citeste si:

Cem Tunakan: Un parteneriat cu Inditex ar fi dificil de stabilit din Romania. Probabil ar trebui sa mergem in Spania, acasa la Ortega. Dar toata lumea e partenerul nostru. Vom lucra cu playeri mici, locali, pana la branduri multinationale. Recent, am avut un deal cu Gap in SUA, in Turcia vom avea un deal cu ei. Ia niste timp pana cand francizele inteleg modelul de business. Apoi e foarte usor. Acum avem un deal cu The Body Shop care a mers foarte bine, un deal cu Apparel Deal. Incetul cu incetul vom avea dealuri cu retaileri non-servicii. Si sunt sigur ca la un moment dat vom avea un deal cu Zara, cu grupul Inditex. Care e diferenta dintre Gap si Zara?

Wall-Street: Cat de mult ar putea creste piata site-urilor de cumparaturi colective anul viitor?

Cem Tunakan: Cu 500.000 de utilizatori, ar trebui sa avem cate 70-80 de eurocenti per utilizatori. Aceasta e previziunea mea pentru urmatoarele 6 luni.

Wall-Street: Dintre competitorii locali ai Groupon care credeti ca e cel mai bun?

Cem Tunakan: Sunt buni, ii urmarim. Cred ca inteleg bine businessul, am auzit ca folosesc manuale Groupon pentru a-si instrui oamenii. Noi suntem o companie puternica si impartasim cunostintele cu toata lumea. Unele dealuri sunt bune, la altele se vede ca incearca. Dar din moment ce inca exista pe Internet inseamna ca fac lucrurile asa cum trebuie.

Wall-Street: Credeti ca Groupon va deveni numarul unu pe aceasta piata?

Cem Tunakan: Da. Probabil in 6 luni. As spune 3 luni, dar acum avem Craciunul, apoi ianuarie si februarie, e o perioada critica.

Wall-Street: Ce are Groupon, in afara de investitii, pentru a putea deveni numarul unu pe aceasta piata?

Cem Tunakan: Avem know how, e cel mai important. Stim sa ne instruim oamenii. Stim cum sa folosim web 2.0 mai bine decat oricine din lume.

Wall-Street: Este publicul roman familiarizat cu brandul Groupon?

Cem Tunakan: Pana acum da. Daca ar fi sa ma iau dupa buzz-ul creat pe Internet cu intrarea Groupon, as spune ca oamenii au inteles conceptul foarte bine. Multi bloggeri scriu despre Groupon.

Wall-Street: Ce research ati facut despre consumatorii romani?

Cem Tunakan: Sunt aproape 10 milioane de utilizatori de card de credit si debit. Multi oameni isi folosesc cardurile de debit pentru shopping online. Ne uitam la eMag, au un trafic de 1,3 milioane de utilizatori pe luna. Ce altceva mai putem spune despre consumatorul roman?
Romania are 20 de milioane de consumatori. Daca 10 milioane au carduri de credit, inseamna ca ai o piata, sunt bani de cheltuit. Altfel nimeni nu ar fi investit aici in ultimii cinci ani.

Wall-Street: Cum va afecta lansarea oficiala a Groupon piata locala? Credeti ca unii dintre competitori vor disparea?

Cem Tunakan: Nu cred ca se va intampla asa. Toata lumea are loc, atata timp cat joci corect.

Wall-Street: Ce inseamna sa joci corect?

Cem Tunakan: Sunt niste probleme pe care le-am experimentat in Turcia, in Polonia. Alti jucatori se duceau la partenerul nostru si ii spuneau: «ei sunt Groupon, iti iau comision prea mare. Lucreaza cu mine, sunt local». Dar competitorul nu stie ca daca nu va incasa acel comision nu va rezista pe piata. Cum poti lucra cu o clona care s-ar putea sa nu mai existe peste 6 luni? Cum poti avea incredere in ea ?

Wall-Street: Unii dintre jucatorii locali au in spate investitori sau grupuri media.

Cem Tunakan: Am vazut, e la fel si in Turcia. Acestia probabil vor ramane pe piata. De ce ar fi piata plina? Ofertele noastre sunt nelimitate. Acoperim tot retailul: sporturi outdoor, apoi Gap, apoi un restaurant, o cafenea, un salon de infrumusetare, un dietetician. Cateodata oamenii nici nu stiu ca activitatea respectiva exista in orasul lor. Afla de la noi. Si astfel devenim un ghid al orasului.

Atata timp cat toata lumea joaca corect, e loc pentru toata lumea. Unele clone au inceput cu lucruri precum «cui ii e frica de Groupon?», «noi suntem aici», «au venit prea tarziu».

Wall-Street: Ati venit prea tarziu?

Cem Tunakan: Nu cred. In opinia mea, poate ca am fi putut intra in piata mai devreme. Dar asa s-a intamplat pentru ca suntem o companie foarte globala si unele piete devin mai importante cateodata. Am avut sansa sa investim in America Latina, unde avem un mare succes, asa ca am respectat decizia boardului de a investi in America Latina inainte de Estul Europei. A trebuit sa asteptam pana cand investitiile din America Latina au devenit profitabile. Avem acolo vanzari de 500.000 de dolari pe zi.

Nu cred ca e tarziu pentru noi. Atata timp cat avem echipa potrivita si dealurile potrivite, Groupon poate continua la nesfarsit. Oamenii nu se vor plictisi.

Wall-Street: Sunt toti angajatii de aici romani?

Cem Tunakan: Sigur, cu exceptia mea. Dar am un CNP.

Wall-Street: Ce ati facut inainte de Groupon?

Cem Tunakan: Am inceput prin a lucra pentru Ericsson, in Turcia. M-am nascut in Turcia, am fost crescut in Statele Unite. Dupa Ericsson am lucrat pentru Turksat, cel mai mare operator mobil din Turcia. Deci am avut multa expunere la tehnologii de varf. Apoi am facut un master in business international, jumatate in Los Angeles si jumatate in Sydney, iar acum lucrez cu Groupon. Mai am alte afaceri de familie, dar sunt irelevante.

Wall-Street: In ce domenii sunt afacerile de familie?

Cem Tunakan: In principal, consultanta in constructii si infrastructura. Compania e prezenta in Europa Centrala si de Est. Sunt membru al boardului, dar Groupon e copilul meu. Pentru ca voi incepe si cu Ungaria, Slovacia si Cehia dupa ce termin cu Romania.

Wall-Street: Pentru cat timp sunteti aici?

Cem Tunakan: Voi sta permenent aici, sotia mea s-a mutat si ea. Sotia mea e pe jumatate unguroaica, jumatate turcoaica. Predecesorii mei sunt din Constanta si Grecia. Am inceput cu Groupon in Turcia, a urmat Romania, iar pentru centrul si estul Europei, Romania va fi headquarters. Vom gestiona Ungaria, Slovacia si Cehia din Romania.

Wall-Street: In cat timp se va intampla asta?

Cem Tunakan: Probabil in sase luni toata regiunea central-estica a Europei va fi acoperita.