Vlad Popa, CEO al Internet Corp, subliniaza ca piata este in usoara crestere, insa “se cumpara mai mult la un pret mai mic, costurile fiind in scadere”.

Pe primul semestru al anului trecut, piata de publicitate online s-a ridicat la circa 10 mil. euro, conform unui studiu al IAB realizat de PricewaterHouseCoopers. Studiul nu include insa veniturile Yahoo si Google in Romania.

“Cresteri mai mari vedem pe Google si Facebook datorita exploziei site-urile de discount-uri care apeleaza la aceste canale pentru a-si construi baza de utilizatori”, spune in continuare Vlad Popa.

El considera ca site-urile de discounturi, in numar de peste 70 in prezent, sunt revelatia pietei locale, aducand venituri tuturor jucatorilor din piata datorita campaniilor lor de promovare. “De asemenea, creste semnificativ volumul adus de clientii mici (long tail) prin campaniile cu site-urile de discounturi”.

Directorul executiv al Internet Corp. subliniaza ca Google este inca in etapa de evanghelizare, nu are inca o echipa de vanzari dedicata, cum nu o are de altfel nici Facebook in Romania. Yahoo continua sa creasca, “dar nu cred ca lansarea Yahoo.ro le-a adus o schimbare semnificativa”.

Popa spune ca este greu de estimat o evolutie a pietei. “Pentru ce inseamna display, nivelul ar fi acelasi, influentat negativ de criza din Grecia si pozitiv de campanii de promovare ale site-urilor de discount-uri – FunDeal.ro in special, dar si Kuponiada.ro.

El subliniaza ca se mentine presiunea pe costuri din partea clientilor dar incep sa apara situatiile de sold-out pentru spatiile site-urilor.

Mihai Fanache, manager al Media Café, companie ce “vinde” Yahoo in Romania, considera ca piata de publicitate online va creste anul acesta cu cel mult 20% fata de valoarea de circa 20 mil. euro de anul trecut, conform IAB.

Clement Nicolaescu, director executiv la regia ArboInteractive, spune ca primul semestru din 2011 “a avut o dinamica destul de interesanta. Mai multi jucatori foarte mari si-au aratat interesul pentru .ro – echipa locala a Google, localizarea Yahoo si a altor mari site-uri, explozia Facebook. A fost o perioada de reasezare pentru jucatorii locali care au folosit momentul pentru diverse reorganizari”, considera el.

In prima parte a anului curent a contat si conteaza inca destul de mult factorul emotional, bazat pe stirile de genul “uite criza, nu e criza”, considera directorul executiv al regiei. “De aceea evolutia nu a fost uniforma de-a lungul primei jumatati de an. Am avut un inceput de an optimist iar vara se anunta caniculara din punctul de vedere al publicitatii online”, considera el. Per total, se asteapta la un an mai bun decat 2010.

Facebook si Google sunt subiecte nelipsite din discutiile despre campaniile online in acest an, spune Nicolaescu. “Este un pas pozitiv din punctul de vedere al pietei care incepe sa abordeze Internetul ca pe un instrument mai sofisticat de comunicare, si cu siguranta piata va reusi sa gaseasca un echilibru in utilizarea tuturor oportunitatilor de comunicare cu potentialii clienti. In acelasi timp nu putem spune ca interesul pentru uneltele de promovare clasice sau pentru site-urile locale a scazut”, incheie Clement Nicolaescu.

Marius Pahomi, head of MEC Interaction,
considera ca cei mai dinamici jucatori in primul semestru au fost “internationalii” Yahoo si Google, care incep sa devina din ce in ce mai activi pe piata locala.

“Yahoo a lansat mult asteptata versiune romaneasca Yahoo.ro, lansare care in mod cert va contribui la cresterea audientei gigantului in Romania. De asemenea, au angajat un Content Country Manager si au lansat instrumente si formate noi de publicitate online. Aceste noi instrumente si formate vor determina cresterea eficientei campaniilor si in mod cert bugete din ce in ce mai mari de promovare”, spune Pahomi.

Google isi formeaza o mica echipa de start care in prezent este probabil in traininguri intensive pentru invatarea solutiilor de promovare oferite si pentru vanzarea acestora, considera Marius Pahomi. “Din cate stiu eu Google inca mai recruteaza persoane pentru pozitia de industry manager”.

Citeste si:

Strategia de start a Google este, in opinia lui Pahomi, de a acoperi cele mai “fierbinti” industrii din punct de vedere al potentialului de promovare online – financiar, telecom, auto sau retail.

“Cei dintai vizati sunt marii jucatori din aceste industrii, unde Google s-a straduit sa stabileasca contacte directe. Este probabil strategia de piata care va asigura cea mai rapida crestere a incasarilor”, considera Pahomi.

“De asemenea, am remarcat un interes deosebit al Google pentru zona de display si cred ca una dintre prioritatile strategice pentru Romania este si dezvoltarea unei retele de display care concureaza direct jucatorii existenti in piata”, continua el.

Oficialii locali ai Google se arata discreti cand vine vorba de a oferi detalii strategice privind intrarea pe piata locala, ei necomentand astfel de informatii. Cert este ca Google Romania lucreaza la localizarea si integrarea produselor internationale pe piata locala, in prezent compania lansand versiunea mobila si PC a Google Maps.

Facebook este un alt jucator international care, desi nu are un birou local, a avut o evolutie spectaculoasa si a reusit sa isi creasca incasarile din publicitate online, considera Pahomi.

“Acest lucru se datoreaza popularitatii in continua crestere, numarului de conturi active din Romania fiind in prezent in jur de circa 3.5 milioane”, spune el.

Cristian Manafu, unul dintre cei mai prolifici oameni din online-ul romanesc, considera ca numarul de conturi pe Facebook va depasi pana la finalul anului 4 milioane, in .ro.

Marius Pahomi de la MEC Interaction spune ca piata de publicitate online din Romania a crescut cu minim 20% pe primul semestru, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010.

“Am remarcat un interes general in crestere al investitorilor in publicitate legat de promovarea online. In centrul preocuparilor sunt problemele de ROI (retun of investment) si de alocare optima a bugetelor, atat in cadrul investitiilor generale in publicitate cat si intre diversele canalele online. Ponderea publicitatii online a crescut treptat pana a ajuns acum la un nivel sensibil de mare astfel incat clientii refuza sa mai ia decizii fara a intelege complet implicatiile”, explica Pahomi.

Pe acest fond, cererea pentru diverse studii, benchmark-uri si alte informatii de interes este mai ridicat decat oricand, spune el.

Oficialii GSP.ro spun ca pe primul semestru au inregistrat o crestere a veniturilor de circa 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut dar “negocierile se duc la sange, mult mai aprige ca in 2010”. Oficiali ai GSP sunt de parere ca piata a crescut cam cu aceelasi procent.

Ponderea de bani alocata online-ului a crescut din totalul bugetului agentiilor, insa acest lucru nu inseamna ca sunt mult mai multi bani in acest mediu, din cauza reducerii bugetelor, per total. “Facebook devine din ce in ce mai interesant pentru clienti si agentii”,mai spun oficialii GSP.

Este randul tau. Ce parere ai de evolutia publicitatii online in Romania? Dar a Facebook-ului? Comenteaza mai jos.