Piata de media continua scaderea in Romania, in ciuda unor semne pozitive pe online, aceasta industrie nefiind insa atat de matura incat jucatorii sa vada interesele comune si sa construiasca pe baza lor – multi sunt mai interesati de orgolii decat de binele comun al industriei. Citeste un interviu exclusiv cu Marius Pahomi, manager al agentiei MEC Interaction.
Marius Pahomi a reusit in peste trei ani sa puna la punct agentia de media MEC Interaction care a ajuns, conform lui, numarul unu in piata. Persoana activa in online, bloger, fost manager de dezvoltare la Vodanet Media si absolvent de ASE, Pahomi este unul dintre cei mai cunoscuti oameni din online-ul romanesc.

Citeste intr-un interviu exclusiv wall-street.ro planurile lui, parerea despre jucatorii din piata dar si clientii majori si bugetele lor.

Te invitam sa vizualizezi videoclipul de mai jos pentru informatii suplimentare si de asemenea sa completezi chestionarul wall-street.ro.

Wall-Street.ro: Ce schimbari au avut loc in ultimul an la MEC Interaction, din punct de vedere al numarului de angajati?
Marius Pahomi: Din luna iulie suntem opt oameni, pana la finalul anului s-ar putea sa fim chiar doisprezece, intr-un caz bun. Anul trecut in aceeasi perioada eram patru. Am crescut foarte rapid intrucat anul trecut am avut restrictii la angajari dar volumul de munca era foarte mare – de exemplu, luni intregi din anul trecut am stat pana la birou pana la 12 noaptea, daca nu si mai mult, toata echipa.



W-S.ro:
Si anul acesta se simte revenire?
MP: Da, lucrurile s-au mai normalizat, s-a mai domolit criza, actionarii sunt mai permisivi. La noi poate nu se simte asa mare diferenta, dar alte tari din regiune nu mai sunt atat de puternic afectate. La noi piata inca scade.

W-S.ro: Unii spun ca piata isi revine.
MP: Avem sase clienti din top 30 investitori in publicitate iar la nivel de grup (impreuna cu MindShare Media si MediaCom) avem in total peste 100 de mari clienti. Companiile continua sa isi reduca si in acest an bugetele de investitii in publicitate. Iar daca ei continua sa isi scada bugetele de promovare, este clar ca vanzarile lor sunt in continuare in declin. Cu toate acestea pe online cresterea este de cel putin 20% pe primul semestru al anului, datorita cresterii interesului companiilor fata de acest mediu, datorita castigarii increderii in Internet. Sunt medii castigatoare si medii care pierd in urma crizei. Cele castigatoare sunt TV-ul si online-ul, pierzatoare toate celelalte, in frunte cu printul, outdoor-ul.

W-S.ro: Ce venituri ati inregistrat pe primul semestru?
MP: Daca am estimat ca piata a crescut cu cel putin 20% pe prima jumatate a anului fata de aceeasi perioada a anului trecut, noi am crescut mai mult. Pot spune ca am avut venituri de peste 1 mil. euro. Pentru intreg anul, din motive ce tin de confidentialitatea negocierilor cu furnizorii, nu va pot da estimari. Este clar inca ca avem cele mai mari bugete din piata si in plus mizam si pe new business.

Piata de publicitate online “s-a sofisticat” foarte mult

W-S.ro: Cum ai caracteriza piata de publicitate online, in 2-3 cuvinte?
MP: S-a sofisticat foarte mult.

W-S.ro: Adica?
MP: De exemplu urmatoarele doua pozitii disponibile la noi sunt pentru social media si search. Daca la inceput publicitatea online se rezuma la bannere, acum exista un interes foarte mare din partea clientilor asupra social media, nu mai exista campanie fara o componenta de acest fel. Si cand spun social media nu ma refer doar la promovarea platita pe Facebook pe care noi o incadram la display si nu la social media. Vorbim de proiecte complexe care implica cooptarea blogerilor si activarea comunitatilor online. Avem o “retea” de 10-15 bloggeri care scriu peste un standard minim de calitate editoriala si cu care colaboram frecvent pe proiecte de publicitate online.

W-S.ro: Doar un minim?
MP: Aceasta este o mare problema in social media. Exista multi care scriu dar din punct de vedere al calitatii mai e mult de imbunatatit. Pe nisele foarte importante pentru clientii nostri sunt foarte putini.

W-S.ro: Hai sa dam idei si ponturi blogerilor atunci – ce nise nu sunt eficient si suficient acoperite?
MP: In zona de beauty nu stiu sa existe un blog puternic – un blog de produse cosmetice, recenzii, nici macar segmentul lifestyle nu este suficient acoperit. De asemenea clientii mai sunt interesati de bloguri de analiza de business. Si pe aceasta nisa sunt foarte putine.

W-S.ro: Revenind la clienti. Au inceput sa plateasca la timp? (multi dintre clienti, de-a lungul crizei economice, au amanat cat mai mult platile catre agentii/regii, fapt notoriu – n.r.)
MP: Depinde de la client la client si in functie de cum avem noi contractele negociate. Unii dintre ei prefera sa isi amane costurile cat mai mult. Adica sa nu plateasca la timp. Reprezinta insa o pondere mai mica in raport cu restul clientilor, dar exista. E de notorietate si cazul cu Adevarul, care dupa ce a consumat servicii de publicitate a trimis o scrisoare celor carora le datorau bani sa le propuna ca in schimbul serviciilor prestate sa le dea doar jumatate din suma datorata si de restul sa ii promoveze in media. Deci da, este o problema in prezent ca platile nu se fac la timp, insa TVA-ul trebuie platit si apar probleme majore de cash flow care pot afecta substantial jucatorii care nu sunt suficient de puternici.

W-S.ro:
In ultimul an ce te-a frapat la online-ul romanesc?
MP: Facebook-ul a crescut foarte mult si a prins foarte bine in randul clientilor. Ei si-au facut conturi, au intrat acolo, au interactionat, le-a placut si in prezent cer multe campanii in acest mediu. Cred ca este produsul online cel mai usor adoptat de catre toti marketerii.

W-S.ro: Se vorbeste si de Google+. Esti prezent acolo?
MP: Da, dar nu pot sa zic ca sunt activ, nu am chef de inca o retea sociala. Vedem insa cum merge, este inca foarte la inceput. Nu am mai avut timp nici de scris pe blog, e foarte greu sa dublezi echipa intr-un timp atat de scurt, imi asum si riscuri, normal, am facut restructurari, am scris planuri de business si asa mai departe. Timpul e foarte limitat.

W-S.ro: Ce strategie de crestere aveti, pe termen mediu?
MP: Suntem cea mai mare agentie din piata, ca incasari si personal – nu mai exista nicio agentie care sa aiba opt specialisti dedicati. Strategia este sa integram servicii specializate de digital – sa avem in echipa si specialisti in social media, in search, sa oferim clientilor intreaga paleta de servicii. Incercam sa acoperim toate zonele de digital.

W-S.ro: Ai mentionat riscuri. Care sunt ele?
MP: Riscul cel mare este sa cresti puternic echipa, sa investesti in oameni, dar efortul financiar sa nu fie acoperit de incasari. Cu toate acestea consider ca este un moment foarte bun sa faci astfel de investitii pentru ca suntem totusi inca in criza si efortul e minim cand piata e jos.

Ce agentie, regie si publisher s-a miscat bine


W-S.ro: Ce agentie, regie si publisher crezi ca s-au miscat cel mai bine in criza?
MP: In general nu am vazut o regie care sa se miste foarte bine.

W-S.ro: Sa luam cativa jucatori la rand. Ce zici de ArboInteractive?
MP: Ei s-au mentinut exact cum erau. Nu au avut castiguri foarte mari de site-uri in portofoliu, si nici plecari. Au ramas relativ constanti. Acest lucru e bun, luand in calcul perioada dificila.

W-S.ro: Mediafax Group?
MP: Ei au crescut foarte mult, mi se pare ca este cel mai dinamic jucator din piata – bine, au si foarte multe resurse. Cred ca este jucatorul care a avut cel mai mult de castigat din criza, si-au consolidat bine portofoliul, a reusit sa treaca in totalitate unele titluri consacrate pe print doar pe online si acest lucru mi se pare un semnal extrem de important pentru piata, venind din partea unui jucator atat de mare.

1. Cum consideri ca va evolua piata de publicitate online din Romania in 2011 fata de 2010?




W-S.ro: Deci e un semnal negativ pentru print.
MP: (zambind) Mi se pare un semn pozitiv pentru online.

W-S.ro: InternetCorp?
MP: Si ei s-au miscat foarte bine, si-au largit portofoliul, si-au consolidat zona de business. Astept noi proiecte de la ei.

W-S.ro: Intact?
MP: Intact mi se pare ca nu au o politica consecventa pe segmentul de vanzari – acum sunt vanduti de Q2M, regia lui Dragos Stanca. Bobby Voicu (manager Intact – n.r.) are un job foarte greu, in trust exista multe interese care nu sunt aduse la numitor comun si Bobby trebuie sa convinga managementul, sa vanda intern importanta strategica a online-ului, sa aiba un plan de dezvoltare pe cel putin trei ani.

W-S.ro: Q2M?
MP: Mi se pare ca are in fata provocari foarte mari si daca va reusi va fi ceva substantial si semnificativ. Daca va da gres, va consemna un esec imens – el joaca totul sau nimic.

W-S.ro: AdEvolution?
MP: Au ramas cam la fel, nu au fost schimbari spectaculoase in portofoliul lor.

W-S.ro: Ce concurent al vostru s-a miscat bine?
MP: OMD-ul, datorita a doi clienti mari. Dacia si Vodafone. Acesta din urma face in prezent pitch pe media si este posibil sa nu il recastige. Participam si noi la pitch.

W-S.ro: Ai proiecte personale, pe online? Dar investitii?
MP: Am niste planuri, da. Deocamdata insa nu am avut timp sa ma ocup – nici de blog nu ma mai ocup ca inainte. Nu am investit in proiectele altora. Prefer sa pastrez banii pentru propriile mele idei. Voi oferi amanunte cand voi avea ceva concret de prezentat.

W-S.ro: Ce te-a dezamagit la piata de online, la jucatori, in ultimul timp?
MP: Industria nu este atat de matura incat sa vada interesele comune si sa construiasca pe baza lor. Sunt foarte mult in lupte de orgoliu care nu cred ca fac bine nimanui. Ar fi mai bine ca toti sa ne focalizam energiile creative si creatoare spre dezideratele comune. Ma refer aici in principal la cele doua organizatii ale industriei – IAB-ul si BRAT-ul. Am fi putut astazi sa fim mult mai departe daca in loc sa asistam la aceste lupte de orgolii, jucatorii chiar depuneau eforturi constructive, in vederea atingerii unor obiective comune.

W-S.ro: Unde te vezi in urmatorii 2-3 ani, din punct de vedere business?
MP: Este o piata atat de dinamica si schimbatoare incat nu stiu ce o sa fie peste un an, cu atat mai putin in 2-3.

W-S.ro: Care este, in prezent, dezideratul tau cel mai mare din punct de vedere business?
MP: As vrea foarte mult sa avem in portofoliu un operator telecom. Ei sunt cei mai exigenti clienti, sunt foarte interesati de online, prin natura lor si cred ca a castiga un astfel de client ne-ar aduce o crestere care ne-ar facea sa fim de foarte departe numarul unu, si pe online si la nivel de agentie.

W-S.ro: Si temerea ta cea mai mare?
MP: (zambind) Nu am temeri.

W-S.ro: Cum arata o zi din viata ta?
MP: Ma trezesc la sapte dimineata, citesc titlurile zilei – ZF-ul, wall-street.ro, HotNews precum si bloguri. Practic ma pun la curent cu tot ce e interesant si de actualitate. La birou am zilnic cel putin doua intalniri cu clienti si furnizori. Merg uneori la traininguri la clienti – sunt din ce in ce mai interesati sa invete despre serviciile specializate de online, KPIs specifici comunicarii digitale. Clientii sunt preocupati si vor sa inteleaga tot mai mult interdependentele dintre investitiile in publicitatea online si evolutia efectiva a vanzarilor. Ajunga acasa pe la orele 20:00-22:00. Oricum, mult mai bine comparativ cu anul trecut
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri