Bogdan Iordache este organizator al conferintei How To Web, in cadrul careia va aduce in Romania nume mari din industria online internationala. Cat de greu este sa ii convingi sa vina intr-o tara de care unii nu stiu inca nimic, care sunt principalele provocari, bugetul alocat si ce urmaresc antreprenorii ce vin in Romania, citeste intr-un interviu exclusiv wall-street.ro.
In cadrul conferintei How To Web vor fi prezenti peste 30 de specialisti din online-ul mondial, printre ei numarandu-se co-fondatorul Soundcloud, co-fondatorul HTTPool, co-fondatorul Prezi sau partener al Seedcamp, alaturi de alti reprezentanti ai programelor de accelerare de top din Europa.

Wall-Street.ro: Cat de dificil este sa convingi manageri internationali de talia acestora sa vina in Romania?
Bogdan Iordache: Foarte greu. Trebuie sa ne intalnim face to face, macar o luna trebuie sa petrec in afara Romaniei, incercand sa discut direct cu ei. Pentru a stabili o intalnire de cele mai multe ori trebuie sa gasesti un contact comun, o persoana din partea careia “sa vii”. Mail-uri de la necunoscuti primim cu totii, nu sunt intotdeauna cele mai eficiente.

W-S.ro: Care a fost omul de afaceri pe care l-ai adus cel mai greu?
BI: Anul trecut, Mike Butcher (editor TechChrunch – n.r.). Mi-au trimis patru persoane recomandari pe mail pentru a ma pune in contact cu el, mi-a raspuns abia la a patra recomandare. Mi-a spus “suna-ma maine dimineata la ora 10 si vorbim”. L-am sunat, nu a raspuns. L-am sunat chiar continuu, intre 10 si 11 si nimic. Dupa asta am aflat ca merge la un eveniment undeva langa Londra, la organizarea caruia participa si o romanca pe care o cunosc – m-am infiintat acolo, am asteptat sa apara si i-am facut un pitch de un minut cat timp si-a pus badgeul la gat si a mers de la receptie pana la luat cafeaua. Asa am reusit sa intru in contact.

W-S.ro: In medie, cat costa sa aduci specialisti de talia aceasta?
BI: Nu costa atat de mult pe cat ai crede, pentru ca incercam sa ii alegem pe cei care sunt realmente interesati de zona antreprenoriala si de business de web din Romania. Principalul motiv pentru care vin este ca sunt in cautare de oportunitati de afaceri in tara. Altfel, un buget de speaker important este undeva la 15.000 $, minim. Ori, iti dai seama, noi aducem peste 30 de speakeri de afara, ar fi absolut imposibil sa ne gandim ca putem sa aducem pe banda vorbitori cu astfel de tarife. Noi le platim si tot ce tine de cheltuieli – cazare, transport, mancare.

W-S.ro: Deci, per total, la cat se ridica bugetul acestei conferinte?
BI: Intre 100.000 si 150.000 euro – si este un buget foarte mare pentru Romania.

W-S.ro: Si iesiti pe plus?
BI: Sper sa iesim. Anul trecut am avut profit, insa minim. Cum putem castiga mai multi bani este sa crestem numarul de participanti. Anul trecut am avut 450 de participanti, anul acesta sper sa fie 750 si la anul sa depasim 1.000. Castigam din bilete si din sponsorizari – si acestea sunt greu de obtinut, mai ales in perioada aceasta, dificila din punct de vedere economic. Anul acesta avem si autocare gratuite, numite How To Web Tech Busses, care ii aduc pe participanti din Cluj, Timisoara, Iasi, Belgrad si Sofia.

W-S.ro: Pe langa conferinta, ce alte surse de venit aveti?
BI: (zambind) Din conferinta. Eu sunt actionar si la Conectoo.ro, firma care produce circa 100.000 euro pe an din e-mail marketing. Alaturi de mine, in actionariatul Wembrio mai sunt doi actionari minoritari.

W-S.ro: La multe conferinte, din pacate, vin vorbitori care rostesc multe cuvinte dar sarace in informatii. Ce castiga participantii?
BI: La How To Web putem sa impunem destul de multe conditii speakerilor, in ceea ce priveste informatiile pe care le ofera. Astfel, ne asiguram ca informatiile sunt de interes, adaptate pietei locale, care au legatura cu ce se intampla in Romania. Pe langa aceasta, participantii pot sa intalneasca antreprenori, sa “se conecteze” cu ei. Speakerii nu sunt din categoria celor care vin, stau 10-15 minute si dupa ce isi termina discursul pleaca imediat la culcare.

W-S.ro: De ce ar fi interesati acesti speakeri de piata din Romania, o piata destul de mica de care poate nici nu au auzit mare lucru?
BI: Cei care vin la How To Web sunt mai interesati de oameni decat de piata. Sunt mai interesati sa cunoasca oameni cu care pot sa inceapa proiecte, vor parteneri de business cu care sa continue sau sa inceapa proiecte noi.

W-S.ro:
Ce viziune au antreprenorii de succes din afara asupra Romaniei? Cand le zici “I’m from Romania”, ce reactii primesti?
BI: Depinde foarte mult, de experientele avute pana atunci cu Romania in particular, in Europa de Est in general. Americanilor trebuie sa le explici uneori exact unde este Romania pe harta, daca nu au cunoscut in prealabil romani. In general, daca au avut contact cu antreprenori de aici, firme, au o parere formata, in principiu foarte buna. In Londra, de exemplu, UberVu si Brainient sunt niste mici vedete. Daca interlocutorii mei nu au avut deloc contact cu antreprenoriatul local, le prezint un track record cat mai complet, le expun punctele forte dar si slabe ale pietei locale. Acest lucru este destul de “mancator de timp” – practic, pentru pregatirea How To Web, ne ocupam 8 luni. Echipa noastra este de sapte oameni.

Problema proiectelor online romanesti este ca incearca sa se desfasoare pe o piata foarte mica

W-S.ro: Cum ti se par proiectele romanesti recent aparute?
BI: Problema proiectelor online romanesti este ca incearca sa se desfasoare pe o piata foarte mica, prin urmare nu prea se pot face bani multi si deci nici sa atragi investitii in conditiile acestea. Sfatul meu ar fi sa se gandeasca la mai mult decat atat, sa incerce sa se dezvolte la nivel international. Pe de alta parte, nu te poti lansa din prima asa, ai nevoie de niste experienta. Toate business-urile mari pe care le vezi au fost create de oameni care au fost implicati anterior in proiecte mici.

W-S.ro: Ce proiecte noi ai remarcat, create de romani?
BI: Sunt cateva. As numi TheSunnyTrail.com, al lui Octav Druta, un software care face analiza de customer flow pe business de SAS. Alt proiect bun este FlairBuilder.com, al lui Cristian Pascu sau PressLabs.com. Sunt multe proiecte interesante lansate de romani, dar care sunt mai putin cunoscute in Romania.

W-S.ro: Unde crezi ca va ajunge Internetul romanesc, la nivel de proiecte, peste doi ani?
BI: Daca discutam de consumul intern, cu siguranta va mai creste, nici foarte mult, nici foarte putin. Mi-as dori sa vad mai multe proiecte internationale, avem foarte mult talent tehnic creativ. Talent tehnic au si altii, noi suntem foarte buni la chestiunile creative ce tin de aceasta parte. Avem insa destul de putine business-uri care se duc in afara. Sunt din ce in ce mai multe, va mai dura insa ceva pana sa ajungem la o masa critica de antreprenori care sa faca un exit, intorc niste bani pentru investitii.

W-S.ro: Pe scurt, cum arata o zi din viata ta?
BI: Indiferent de cat de aglomerata ar fi o zi, dimineata obisnuiesc sa citesc stiri timp de o ora. Job-ul meu este sa scriu mail-uri. Sa comunic cu oamenii, folosindu-ma de toate platformele posibile – Facebook, LinkedIn, Skype, Twitter, Gmail. Mai nou sunt si pe Google+.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri