Chiar daca sunt foarte constienti de multitudinea de optiuni pe care mediul online il ofera cumparaturilor, experienta lor personala cu un asemnea mod de a cumpara e destul de limitata, conform studiului E-commerce 2011: tendinte si atitudini.

Analizarea datelor publicate in acest raport arata ca aproape toti utilizatorii de Internet romani au aflat despre posibilitatea de a face cumparaturi online. Totusi, doar 54% din ei declara ca au facut cumparaturi online macar o singura data.

Procentul de cumparatori online este cel mai scazut printre femei. O comparatie cu studiul similar efectuat in 2009 arata ca in cei doi ani s-a inregistrat o crestere de doar 4%.

Acest lucru inseamna ca, practic, popularitatea comertului online in Romania a ramas aceeasi. In acelasi timp, comertul online are un mare potential de crestere, in special odata cu scaderea numarului utilizatorilor ce au dubii in legatura cu siguranta tranzactiilor online.

In acest an aproape 44% din toti respondentii ce stiu despre posibilitatea de a achizitiona produse online considera ca aceasta metoda este riscanta, in comparatie cu 2009 cand ei reprezentau jumatate din utilizatorii de Internet din Romania. Mai mult decat atat, un procent semnificativ dintre cei intervievati au considerat acest mod de a cumpara ca fiind unul ce consuma mai putin timp iar peste 30% din ei au declarat ca este mai ieftin decat cel traditional.

In timp ce cumpara, utilizatorii de Internet din Romania sunt focusati pe a cumpara produse de cea mai buna calitate la cel mai mic pret posibil. Al treilea factor important in timpul cumparaturilor este experienta placuta pe care o aduce. Interesant, respondentii femei au gasit acest aspect mai important decat factorii economici.

Citeste si:

Desi utilizatorii de Internet romani nu se pot lauda cu o experienta impresionanta in domeniul cumparaturilor online, ei folosesc frecvent Internetul ca o sursa de informatii pentru a planifica anumite achizitii. Mai mult de jumatate din populatia online cauta informatii online inainte de a cumpara produse ca bilete de avion, autobuz, tren sau servicii de turism (vacante).

Cumparatorii cu experienta pe Internet prefer sa cumpere din magazine online mai degraba decat din site-uri de licitatii, site-uri cu anunturi de mica publicitate sau site-uri de social shopping. Peste 65% din ei au facut minimum o tranzactie la un magazin online, listand ca principal motiv al acestei alegeri faptul 0a produsele achizitionate sunt livrate acasa. Produsele electronice si electrocasnice sunt printre cele mai cumparate produse in acest mod. Popularitatea site-urilor de licitatii e mult mai mica decat cea a magazinelor online, si desi pentru multi utilizatori de Internet site-urile de licitatii au preturi mici, multi sunt constienti si de dezavantaje: posibile informatii false despre produs si neconcordanta cu ce a fost cumparat atunci cand se face livrarea.

Care va fi viitorul pietei de e-commerce in Romania? Raluca Georgescu, country manager al Allegro Group Romania spune ca aceasta piata este inca la inceput, dar castiga din ce in ce mai mult teren. Recenta expansiune a site-urilor de social shopping ajuta si ea la extinderea activitatilor de comert online. “Ne asteptam ca multi jucatori din piata offline sa vina in online in urmatorii 2 ani, dezvoltand si mai mult piata. Noi produse ce vor facilita si securiza platile online vor ajuta la depasirea principalului obstacol in calea maturizarii pietei, lipsa de incredere, si astfel, vor contribui la dezvoltarea comertului online in Romania”.

Raportul “E-commerce 2011: Tendinte si Atitudini. Studiu asupra utilizatorilor de internet din Romania” a fost efectuat in Romania pentru Allegro Group, de catre IIBR | Gemius Group (Interactive Institute for Market Research) in parteneriat cu Rol.ro, Ejobs, Digital4 si Internet Corp.