Radu Ionescu, 33 de ani, a infiintat agentia de publicitate online Kinecto in 2002. Anul trecut, compania a generat afaceri de peste 850.000 euro.

Wall-Street.ro: Spune-mi te rog doua proiecte pe care le-ati realizat la Kinecto si care iti plac in mod special.
Radu Ionescu: Tuborg Party Manager, intrucat a imbinat o parte de HR cu o parte de publicitate. Compania cauta la nivel national un om care sa se ocupe de organizarea de petreceri – o idee inedita precum si imbinarea cu retelele sociale au dus la o campanie frumoasa. O alta a fost PrimulSalariu.ro, realizat pentru un fond de pensii private. A fost o campanie dificila deoarece poti opta pentru compania care sa-ti gestioneze pensia privata obligatorii doar in primele patru luni de la primul tau salariu, asa ca a trebuit sa punem la punct un site care sa atraga – am atras cateva mii de oameni.

W-S.ro: Piata de publicitate online a crescut destul de putin in primul semestru, doar 4%. A mers mai bine segmentul de creatie online?
RI: E un an de cumpana in care o parte dintre multinationale stau un pic pe “on hold” – este un an de trecere, de la “in plina criza” la “aproape ca nu mai este criza”. Companiile stau putin on hold pentru ca nu stiu cum sa isi aloce bugetele si cumva, din multe informatii pe care le avem noi, sunt companii care au investit mai putin insa urmeaza sa deblocheze bugetele in 2012. Deci la anul va creste mai puternic. Anul acesta a fost o faza de trecere.

W-S.ro: Cam la cat estimezi segmentul de creatie online?
RI: Este greu de calculat, nu exista studii insa eu cred ca este undeva la acelasi nivel cu valoarea pietei de publicitate online sau putin mai mic – undeva intre 16 si 20 mil. euro. Subliniez insa ca in piata de publicitate online, ma refer la studiul IAB Romania, nu s-au luat in calcul trei jucatori importanti activi pe piata locala – Google, Facebook si Yahoo. Anul acesta nu a mai existat campanie pe online medie spre mare fara Facebook. “Ochiometric” vorbind, cred ca 10% dintre bugetele alocate online-ului s-au dus spre Facebook – anul trecut nu se intampla asa.

W-S.ro: Tu stai pe retele sociale? Ai timp?
RI: Stau, stau pe Facebook. Pe Twitter nu mai stau, nu l-am mai deschis. Pe Google+ am intrat, mi-am facut profil si dupa aceea am mai intrat o data si aveam nu “invites”, ca pe Facebook, ci am vazut ca ma urmaresc oamenii, ca pe Twitter. Or, eu nu mai vreau sa comunic public, nu mai am astfel de dorinte.

W-S.ro: Nici pe la conferinte despre online nu te-am mai vazut. Acum ceva ani erai mai activ.
RI: Da, nu am mai simtit nevoia. Prefer ca atunci cand am timp liber, sa merg, de exemplu, la munte, la o catarare. Am mai fost si anul acesta, insa doar pe la 2-3 conferinte.

Mi-ar placea sa fac exit intr-un an, doi

W-S.ro: Ce afaceri estimezi pentru Kinecto anul acesta?
RI: O sa facem mai putin ca anul trecut, dar nu cu mult, din motivele explicate mai sus. Anul trecut am generat afaceri de circa 870.000 euro. O sa avem profit si anul acesta. Suntem in prezent 19 oameni, nu avem in plan modificari majore din acest punct de vedere.

W-S.ro: Alte proiecte, in afara de Kinecto?
RI: Nu, ma axez pe acest business. Aici sunt actionar cu 50%, cealalta jumatate din firma fiind detinuta de Dragos Grigoriu, de la Tempo.

W-S.ro: Ai in plan un exit in viitorul apropiat?
RI: M-am gandit la un exit inca din 2002, cand am inceput compania. In continuare purtam discutii, cautam cea mai buna varianta si cand va sosi, nu o sa zic nu. Ar fi bine sa se intample in urmatorii doi ani, astfel incat in cinci-sase ani sa am optiunea de a renunta la a lucra in industria aceasta.

Citeste si:

W-S.ro: Si dupa aceea, ce ti-ar placea sa faci?
RI: Ma gandesc din ce in ce mai serios sa imi deschid o pensiune/restaurant dedicat cataratorilor, ori in sudul Frantei ori in Spania. Am 33 de ani acum, deci o sa fiu in forta.

Nimic nou pe frontul online-ului romanesc

W-S.ro: Ai remarcat proiecte noi pe online, antreprenori noi?
RI: Pe zona de campanii de advertising mi se pare ca a fost un an mai slab decat anul trecut. Multi au pus pauza anul acesta. Pe proiecte de publishing, m-a surprins foarte placut TPU.ro, desi nu este chiar nou. M-am inselat de doua ori, in legatura cu doua proiecte, si sper sa ma mai insel – cand s-a lansat Trilulilu am zis ca nu o sa aiba succesul acesta, si la fel am zis de TPU.ro.

W-S.ro: Si oameni din online? Ai remarcat miscari noi?
RI: (dupa un timp de gandire) Nu. Sunt aceiasi oameni, au facut treaba buna, dar nu am remarcat ceva deosebit.

W-S.ro: De ce crezi ca Romania nu are proiecte remarcabile, desi suntem o piata inca mica, cu potential ridicat?
RI: In Romania nu sunt investitori/fonduri de investitii si tinerii de la noi viseaza inca de la inceput sa primeasca bani, sa aiba acces la fonduri. Acest lucru este perfect adevarat, insa ce nu inteleg eu este de ce nu incearca sa faca ceva interesant, util pentru cineva, intrucat daca ar face asta, la un moment dat o sa-i vada cineva! Asa cum au facut de exemplu cei de la iQuest, din Cluj, cu aplicatia Trip Journal. Au primit si fonduri, au fost remarcati, aplicatia a fost downloadata, din cate stiu, de peste 1 milion de ori. Si nici nu-ti trebuie cine stie cati bani sa faci o aplicatie. Noi ne lamentam ca nu avem investitori, in loc sa facem ceva util si relevant.

Aplicatia romaneasca Trip Journal a fost declarata de fanii iPhone cea mai buna din lume

Aplicatia romaneasca Trip Journal a fost declarata de fanii iPhone...

W-S.ro: Care este dezideratul tau pe urmatorii doi ani?
RI: Vreau sa cresc compania aceasta astfel incat sa devina una dintre cele mai relevante din industria de advertising – nu doar online. Cred foarte mult ca campaniile de publicitate (si asta este valabil la nivel global) vor avea in cativa ani o componenta digitala puternica in mijloc, in jurul careia vor gravita restul mediilor – TV sau radio, de exemplu. In engleza se numeste “digitally driven”.

W-S.ro: Cum ti se pare ca au evoluat agentiile de publicitate online din Romania in perioada crizei?
RI: Agentiile mari s-au descurcat bine. Au existat, normal, migrari de conturi importante de la una la alta, dar acest lucru se intampla oricum. In criza incep sa dispara niste “straturi din tort”, si anume: rezista agentiile mari, intrucat au sustinere financiara si clienti mari care le prefera in continuare, si freelancerii, adica polul opus. Patura de mijloc are doua sanse – firmele ori se duc pe zona de freelancing, ori cresc rapid. Deci agentiile mici si medii au avut cel mai mult de suferit.

W-S.ro: De ce?
RI: Clientii mari de advertising online au preferat sa lucreze in continuare cu agentiile mari deoarece au nevoie de increderea oferita de o companie mare, deseori multinationala, iar cei care lucrau cu cele mici si medii ori s-au dus, daca nu mai aveau bani, catre freelanceri, ori s-au dus catre cele mari, daca au facut bani in criza. Concurenta este din ce in ce mai mare, agentiile mari au putut sa suporte costurile si discounturile cauzate de concurenta in crestere, cele mici si medii, mai putin. In continuare piata este fragmentata, nu exista lideri autoritari intre agentiile de publicitate online.

W-S.ro: Ce gadgeturi folosesti si ti se par utile?
RI: Eu sunt fan Apple, dar nu am ultimele generatii de produse. Am un iPod Nano cu butoane, vechi, il folosesc cand alerg, un iPhone 3GS pe care s-ar putea totusi sa-l schimb cu 4S-ul anuntat recent. Am si un MacBook Air, dar modelul vechi, cel rotunjit, mi se pare ca arata mult mai bine ca cele actuale. Aproape am inlocuit complet notebook-ul cu iPad-ul.

W-S.ro: Poti tasta rapid pe iPad?
RI: (zambind) Fara sa ma uit. Este un gadget excelent.