Initial, intelegerea intre parti prevedea privatizarea integrala a Tarom si cedarea a 20% din titlurile aeroporturilor Henri Coanda si Aurel Vlaicu din Bucuresti si Traian Vuia din Timsoara, scrie Mediafax.

Astfel, autoritatile romane vor selecta un consultant juridic si o banca de investitii pentru a administra oferta publica initiala.

Totodata, Guvernul s-a angajat sa selecteze pana la finele lunii noiembrie management privat la Tarom.

Privatizarea este ultima solutie pentru compania aeriana Tarom, aflata pe pierderi de zece ani, insa are nevoie sa se integreze intr-un mare grup aerian, altfel nu va supravietui, potrivit consultantilor. “Este singura solutie de eficientizare, dar bineinteles prin privatizare intelegandu-se atragerea unui operator aerian strategic pentru ca piata transportatorilor aerieni de linie se oligopolizeaza in Europa, vor ramane probabil trei mari grupuri, Lufthansa, British Iberia, Air France KLM. Acestia sunt gigantii, iar Tarom trebuie sa incerce sa se pozitioneze cu unul dintre ei. Vremea subventionarii de la bugetele nationale a micilor operatori a trecut de mult”, considera Doru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners.

Zborul spre privat: Logica vanzarii Tarom

Zborul spre privat: Logica vanzarii Tarom

Specialistii consultati de Wall-Street spuneau, in februarie, ca BVB nu este o solutie pentru operatorul aerian iar listarea ar fi fost posbila daca tranzactiile zilnice ar fi fost mai mari.

Citeste si:

O privatizare pe bursa din Bucuresti cu tranzactii de 4-5 milioane de euro pe zi nu ii va da Taromului fondurile de care are nevoie. Intr-un an, doi trebuie sa isi schimbe flota, deci sunt sute de milioane de euro. Ar trebui sa fie o bursa foarte mare. Nu vad ca o optiune rationala privatizarea prin bursa. Trebuie sa se mearga constient pe ideea ca singurii cumparatori trebuie sa fie unul dintre marile grupuri aeriene. Poate avem sansa sa fie un grup din Orientul Mijlociu sau poate Turkish Airlines. Pentru oportunitatea unei achizitii in transportul aerian, principalul indicator este reducerea de costuri. Se face o analiza, unde nu ai duplicari de rute, unde ai flota compatibila”, afirma Lionachescu.

Numarul pasagerilor transportati anul trecut de Tarom a crescut cu 24% fata de anul precedent, de la 1,77 milioane de calatori la 2,2 milioane de pasageri.

In primavara anului trecut, Ministerul Transporturilor, actionarul majoritar al Tarom, a majorat cu 63,96 milioane lei capitalul social al companiei de transport aerian, de la 1,974 miliarde de lei la 2,038 miliarde de lei, pentru rambursarea unor credite, plata dobanzilor si comisioanelor aferente.

In urma operatiunii, Ministerul Transporturilor a ajuns sa detina 96,95% din actiunile Tarom, restul titlurilor revenind Aeroportului International Henri Coanda Otopeni (1,6%), Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian (1,36%) si Societatii de Investitii Financiare Muntenia (0,09%).