“Motivul pentru care ne-am listat la Bursa de Valori Bucuresti a fost pentru a ne putea finanta planul de business pe termen mediu si lung prin piata de capital. Nu avem probleme legate de finantare si nici in legaturile cu bancile, dar listarea este metoda cea mai simpla de finantare si de dezvoltare a afacerilor”, a declarat Mihai Miron (foto), presedintele Ropharma, cu ocazia deschiderii oficiale a sedintei de tranzactionare a BVB.

In primele noua luni din 2010, societatea a inregistrat un profit net de 12,14 milioane lei, de circa 4 ori mai mare decat rezultatul din perioada similara a anului trecut.

“Profitabilitatea din primele 9 luni s-a datorat fuziunii cu patru companii, a mixul de vanzari, a schimbarilor legislative privind TVA-ul la medicamente si o ajustare a mixului de vanzare a produselor din portofoliul companiei. De asemenea, avem mai multe contracte directe cu furnizori internationali”, a explicat Miron.

Prioritatea este productia

Reprezentatul distribuitorului de medicamente afirma ca desi ar putea sa intre in cursa extinderilor in care sunt prinse alte lanturi de farmacii, prefera sa se indrepte catre productie.

“Vrem sa punem accentul pe productie, avem 4% din piata de retail si trebuie sa ocupam locul lasat liber de 360 mil. euro de alti jucatori care nu au putut sa mai activeze. In 2009 ne aflam pe pozitia 9, iar anul acesta sunt pe 8, desi am fost lideri consideram ca acum ne plasam pe locuri confortabile”, explica Miron.

In prezent, Ropharma detine 97 de farmacii, iar pana la finalul anului numarul va urca pana la 10.

“Desi Bucurestiul este o piata tentanta, preferam sa ne extindem in provincie. Extinderea in Bucuresti nu este una din prioritatile noastre, o prioritate este productia. Sunt zone in Romania unde business-ul merge mult mai bine decat in Bucuresti, unde farmaciile s-au deschis la intamplare”, apreciaza presedintele companiei.

Sectorul farma atat la nivel nternational a inregistrat crestere si in timpul crizei, deoarece medicamentele nu sunt un moft, ci o necesitate, spune el. “Avem toate motivele sa credem ca piata farma va continua sa creasca si in urmatorii ani”, continua Miron.

Citeste si:

“Cred ca piata farma din Romania se va tripla intr-un orizont de timp de 7-8 ani si va ajunge pana la 10 miliarde euro, daca Romania se va incadra si va respecta cerintele Comisiei Europene. Romania ramane una dintre pietele cele mai dinamice din Europa Centrala si de Est. Exista o evolutia favorabila mai inceata din cauza unor factori politic si economici, dar este o evolutia favorabila”, a mai declarat reprezentantul Ropharma.

Problema este ca in Romania populatie cheltuie in medie 100 euro pe luna pe medicamente, in timp ce in media din tarile europene este de peste 500 euro, explica el.

Investitii de 5,3 mil. lei in 2010

Compania a consumat 96% din bugetul de investitii pe acest an, de 5,5 milioane lei, unele tranzactii fiind in curs de finalizare.

“In functie de capitalul pe care il avem la dispozitie vrem sa extindem lantul de farmacii, sa finalizam tranzactia cu un laborator international si sa extindem lantul de productie”, mai precizeaza Mihai Miron.

De asemenea, presedintele Ropharma a afirmat ca nu doreste sa achizitioneaza companii cu probleme financiare sau aflate in insolventa, tinta societatii fiind firmele care pot aduce un plus de valoare.

Ropharma activeaza si pe piata din Republica Moldova, prin Eurofarmaco, unde detine jumatate de actiuni, iar restul celor 50% de GlaxoSmithKline.

“M-am abtinut sa fac orice investitie in timp ce la putere in Moldova erau comunistii. Atat eu, cat si analistii politici ne asteptam ca alianta Pro Europa va veni la guvernare in urma alegerilor din week-endul viitor”, sustine Miron.

Produsele realizate la Chisinau se distribuie in Uzbekistan, Kazakhstan, Romania, Republica Moldova. “Singura tinta care mai merita in regiunea Asiei Centrale este Rusia, insa dupa criza din 1998 am decis sa ma concentrez pe Romania”, mai spune omul de afaceri.