Astfel, cele 1.376 de companii care au lansat IPO-uri anul trecut au reusit sa atraga 269,4 miliarde de dolari, valoare dubla fata de 2009 sau 2008, potrivit statisticilor Dealogic, citate de Wall Street Journal.

Cea mai mare valoare a IPO-urilor a fost atrasa de companiile care au initiat o oferta publica in China, cele 471 de IPO-uri au generat 104,4 miliarde de dolari, suma ce depaseste Statele Unite si Europa la un loc.

Cel mai mare IPO din China si de pe plan mondial a fost cel al Agricultural Bank of China, care a atras 22,1 miliarde dolari in iulie, fiind urmata de AIA Group, cu o valoare de 20,5 miliarde dolari in octombrie.

IPO-ul AgBank ar putea deveni cel mai mare din istorie

IPO-ul AgBank ar putea deveni cel mai mare din istorie

Chiar si piata de IPO-uri din Statele Unite a inregistrat imbunatatiri. Astfel, cele 110 de companii care au lansat oferte au atras 35,5 miliarde dolari in 2010.

Numarul de firme care au ales sa devina publice este dublu fata de cel din 2009 si indica o continuare a revenirii increderii in piata de capital si in 2011, in conditiile in care cifra este apropiata de cele 178 de companii americane care s-au listat in 2007.

Citeste si:

Totusi, specialistii atentioneaza asupra faptului ca piata de IPO-uri inca nu si-a revenit complet, iar investitorii continua sa fie preocupati de evolutia economiei si a datoriilor suverane ale statelor.

“Deja putem vedea, in urma prospectelor depuse de companiile din Statele Unite, ca in acest an vor urma oferte de mare amploare, iar piata de profil din Europa si Asia are perspective sanatoase. Totusi, cred ca ansamblul general va continua sa fie volatil pentru piata globala de IPO-uri in acest an, in linie cu asteptarile privind situatia macroeconomica”, a explicat Matthew Westerman, seful departamentului de piete de capital globale la Goldman Sachs Group, citat de WSJ.

Desi numarul de oferte din Japonia nu a revenit la totalul de dinaintea crizei, cele 22 de IPO-uri din 2010 au atras 14,6 miliarde dolari, valoare ce depaseste sumele dinainte de 2007.

Nici Europa nu s-a lasat mai prejos in 2010, cele 208 de IPO-uri generand 35,6 miliarde dolari, conform statisticilor Dealogic.

In America Latina 23 de companii au devenit publice, in crestere fata de cele 9 din 2009, insa valoarea a scazut cu 35%, pana la 8,6 miliarde dolari.