“Dupa facultate, am lucrat pentru 2 ani intr-o multinationala in domeniu. Ideea de a infiinta Vitalis Consulting a aparut in 2005 iar compania s-a concretizat in 2006. Mi-am dat seama ca o echipa de manageri de proiect romani, cu experienta pe piata din Romania ar servi mai bine un client fata de un manager de proiect din alta tara deoarece acesta din urma nu ar fi familiarizat cu mediul de constructii local. Sunt 8 ani de atunci si multe cifre care demonstreaza parcursul companiei in perioada de boom economic, apoi de criza, si acum de usoara revenire”, spune Florin Popa. In 2006 a pornit cu 3 proiecte si 2 clienti, iar in 2013 compania numara peste 100 de clienti.

Popa marturiseste ca a contat foarte mult si momentul in care a inceput businessul.

“A contat mult momentul in care am demarat firma, daca am fi dorit asta in 2009 nu am fi putut. In 2006 era o mai mare relaxare financiara care ne-a ajutat sa gasim rapid clienti”, a spus Florin Popa.

Compania a inceput prin a oferi servicii de fit-out iar apoi au inceput sa se indrepte spre full services, devenind in cativa ani una dintre cele mai puternice si apreciate companii de pe piata locala de project management. Printre proiectele gestionate in prezent de Vitalis Consulting se numara modernizarea centrelor comercial Winmarkt din Piatra Neamt si Galati, proiectul de birouri si retail al FF Group Romania (fosta Elmec Romania) din centrul Capitalei, cladirea de birouri Ethos House din Floreasca, proiectul Copou Bellevue din Iasi al celor de la Adama / Immofinanz sau proiectul rezidential Bujorului Residence din Craiova. De asemenea compania mai gestioneaza si cateva proiecte hoteliere, dar are si mai multe proiecte de monitorizare de constructii pentru banci finantatoare.

Vitalis Consulting inregistra in 2008, in plin boom, afaceri de peste 1 mil. euro. 2009, cel mai dificil an al crizei a insemnat o scadere de 60% a businessului demarat doar de cativa ani. Dupa acest prim an de criza compania s-a repliat insa, asa ca dupa o crestere moderata intre 2010 si 2012, in 2013 businessul a urcat cu 25% si a atins din nou valoare din 2009. Pentru 2014, Vitalis Consulting isi propune o crestere de 15%, businessul urmand sa atinga circa 1,2 mil. euro.

“In 2013 ne-am adaptat mai bine nevoilor pietei, am lansat servicii customizate, in plus si piata a inceput sa fie mai agitata, dezvoltatorii fiind mai dornici sa porneasca sau sa regandeasca unele proiecte puse pe hold”, a declarat Popa. Compania gestioneaza in prezent 17 proiecte dintre care 5 pentru banci finantatoare care apeleaza la Vitalis Consulting pentru servicii de monitorizare sau diligenta de santier.

Dupa cresterea importanta din 2013, compania, resimte si in acesta an o crestere de 15-20%.

“Privind pe intreaga perioada a 2014, consideram ca va fi un an (daca factorii externi nu influenteaza in mod negativ) in care vom vedea cateva miscari interesante pe piata de constructii, in special pe proiecte noi. Noi intentionam sa atingem o cota de piata de peste 40% pentru serviciile practicate de firma noastra”, a declarat Florin Popa.

Citeste si:

Piata nu este insa lipsita de provocari si dincolo de presiunea pe fee-uri pe care multe domenii o resimte, Florin Popa mentioneaza ca in acest domeniu o provocare sunt si resursele umane.

“Cautam oameni care sa aiba si o abordare comerciala si nu numai tehnica. Fiecare proiect din ziua de astazi necesita atentie, nu doar din punct de vedere tehnic, ci si comercial. De asemenea, este dificil procesul de selectie pentru ca imi este greu sa angajez pe cineva care si-a schimbat jobul o data pe an, iar multe CV-uri sunt asa. Noi activam intr-o industrie in care oamenii au responsabilitatea unor proiecte si nu ne permitem ca cineva sa plece in mijlocul unui proiect”, spune Popa. Vitalis are in prezent 24 de angajati.

Resursele umane nu reprezinta singura provocare din piata. Piata se confrunta si cu o industrie a constructiilor decimata de criza. “Au disparut multi constructori de pe piata. In prezent sunt doar 5-8 companii care pot lucra pe proiecte de 5-7 mil. euro, iar asta se vede si in zona de licitatii”, remarca Florin Popa.

Si clientii companiei s-au schimbat o data cu piata. Astfel Popa spune ca acum se sta foarte mult pe faza de preconstructie, zona care inainte de criza era aproape inexistenta. Astfel, daca in 2007 toti dezvoltatorii doreau ca totul sa se faca foarte rapid, acum toata lumea este mult mai rabdatoare.

“Clientii sunt mult mai atenti la faza de preconstructie (practic momentul in care e definitiveaza proiectul, forma, calitatea). Au realizat ca acela este momentul in care se realizeaza cel mai bun raport pret / mp versus calitate. Ne bucura ca am reusit sa ne mulam dupa cerintele pietei. Consider ca, daca nu esti atent la ceea ce cauta un client sa obtina de la proiectul lui, risti sa coordonezi fiecare lucrare fara sa aduci acel plus de valoare- ca in momentul in care vezi proiectul ca fiind unul total diferit fata de celelalte. In cadrul nostru, avem clienti recurenti, care, odata ce dezvolta o cladire cu noi, revin si la a doua oara, si nu vorbim de cazuri limitate”, a explicat Popa.

Ce planuri de dezvoltare are companie? Popa spune ca in urmatoarea perioada majoritatea staff-ului companiei va fi certificat de BREAM si LEED.

“Tocmai am primit certificare ISO pe Health&Safety cat si pe Enviromental Management. Compania noastra este in permanenta cautare de metode pentru a tine pasul cu noile cerinte ale pietei din Romania care este intr-o continua schimbare. De asemenea, in urmatorul trimestru, in functie de rezultatele obtinute in cadrul unor cursuri, vom fi Certificati de Bream si Leed pentru majoritatea staff-ului din companie”, a mai spus Popa.

Vitalis Consulting are mai multe divizii specializate, de la divizia de cost management, project management, site management sau dirigentie de santier, pana la cea de siguranta si securitate a muncii.