Acest lucru este observat inclusiv de marii jucatori din piata producatorilor de materiale de constructii, Cemacon, al doilea cel mai mare producator de blocuri ceramice din Romania, sustinand ca asistam la un climat similar cu ce s-a intamplat in acea perioada.

“Climatul in piata este diferit de la o zona la alta. In Cluj si Bucuresti este o efervescenta ca in 2007. In Cluj si in Capitala putem vorbi despre un nou boom in constructii. In celelalte regiuni ale tarii piata a cunoscut o crestere ponderata”, spune, intr-un interviu pentru wall-street.roLiviu Stoleru (foto stanga cover), director general si presedinte CA in cadrul Cemacon SA (CEON).

Potrivit acestuia, piata de zidarie va consemna in acest an o evolutie similara cu ceea ce s-a intamplat si anul trecut la nivel de piata, continuand ritmul de dezvoltare.

“Pe piata de zidarie estimam ca in acest an sa se pastreze ritmul de anul trecut, cand industria de profil a inregistrat o crestere de 10%, cu o crestere mai accentuata pe segmentul de zidarie rosie (caramida – n.red) decat pe zidarie alba (BCA – n.red). Anul trecut, piata de zidarie rosie s-a ridicat la 78 milioane de euro, iar in acest an ar urma sa depaseasca 85 de milioane de euro. (…) Consumul de caramida a crescut. Peste 65% din zona Transilvaniei consuma caramida, in Banat situatia este relativ similara. Sudul si sud-estul sunt regiuni dominate de BCA. Chiar si asa, Bucurestiul este o piata in care predomina caramida”, a mai precizat managerul Cemacon.

Intrebati despre legea “Darii in plata”, “sperietoarea” pietei rezidentiale, oficialii Cemacon sustin ca pana la adoptarea se va ajunge la un consesns intre autoritati, banci si viitorii clienti.

“Legea darii in plata face ca bancile sa devina aricioase, cee ce conduce la o scadere a cererii de creditare. Noi ne asteptam ca aceasta lege sa fie usor negociata. Va fi o chestiune negociabila, nicidecum nu se poate vorbi despre un blocaj. Autoritatile si institutiile financiare vor gasi solutii. Este adevarat ca bancile trebuie sa isi ia masurile de protectie. Suntem in mijlocul unui proces de negociere”, a spus Daniel Sologon (foto dreapta cover), directorul financiar Cemacon.

Cemacon ataca locul intai pe piata de caramida: “Functionam la capacitate maxima cu doua fabrici”

Producatorul de blocuri ceramice din Cluj detine in prezent doua facilitati de productie care functioneaza la capacitate maxima, lucru neobisnuit pentru activitatea unui jucator din piata producatorilor de materiale de constructii, o piata in care dupa venirea crizei a scazut enorm activitatea in fabrici.

“Avem o pozitie foarte buna in piata. Acum suntem o companie sanatoasa si puternica, avem o performanta operationala deosebita. Din pacate, in ciuda depasirii impasului financiar, nu putem face proiectii mai lungi de 2016. Va fi un an strategic si deosebit de important pentru noi. In 2015 am inchis procesul de restructurare, iar pana la finalul anului 2016 analizam oportunitatile. Dupa gustul nostru si competenta ne-am dezvolta accelerat, dar sunt anumite etape pe care nu le putem arde. (…) Am ajuns la capacitate maxima. Daca nu ne asumam decizia riscanta cu repornirea activitatii la fabrica din Zalau, nu am fi inregistrat o crestere in 2015. Functionam la capacitate maxima cu ambele fabrici”, au mai precizat oficialii companiei.

Principala strategie a companiei in acest an va fi aceea de consolidare a cotei de piata de anul trecut, insa Cemacon mizeaza pe un avans considerabil mai mic fata de rata de crestere din ultimii ani.

“Vrem sa consolidam cresterea cotei de piata de anul trecut de 18% pe care o detinem. Am finalizat 2015 cu 18% si estimam o crestere a pietei de caramida de 10%, iar cresterea afacerii este estimata tot la 10%”. In ciuda unor cresteri de peste 20% in anii anteriori, noi am atins un maximum in productie”.

In 2016, Cemacon isi propune cresterea cifrei de afaceri cu minimum 10%, consolidarea cotei de piata, valorificarea activelor neproductive detinute, continuarea strategiei de imbunatatire a portofoliului si a ofertei comerciale.

Citeste si:

”Am incheiat anul 2015 cu profit net, principalul nostru obiectiv pentru anul trecut. Business-ul a continuat sa aiba cea mai mare rata de crestere din sector, pentru al cincilea an consecutiv, cu vanzari nete cu 26% mai mari si un profit operational in crestere cu 27%, depasind consistent media sectorului. In acest an, ritmul de crestere va fi mai scazut si datorita atingerii capacitatii maxime de productie, dar noile solutii pe care le vom aduce pe piata vor conduce la avansul business-ului”, a mai punctat Liviu Stoleru.

Intrebat de wall-street.ro daca planul anuntat in urma cu cativa ani, acela de a deschide o noua fabrica in zona de sud a tarii, ramane valabil, Liviu Stoleru a precizat ca momentan acest proiect ramane in stand-by.

“O noua fabrica este, momentan, un proiect in stand-by. Am analizat mult mai bine optiunile si am decis ca una dintre strategiile care s-au dovedit castigatoare a fost aceea a lansarii pe piata a unor produse complementare – buiandrugi sau cosuri de fum. Studiem orice oportunitate de business aplicata si pe pietele straine care sunt complementare cu caramizile”, a mai spus seful Cemacon SA.

Pentru acest an, Cemacon a alocat un buget de investitii de 2 milioane de euro. “Este un buget care suporta inlocuire si adaptare din mers, fiind constrans, intr-o oarecare masura, si de mediul de afaceri, dar si de componente de eficientizare si de dezvoltare”, au mai precizat reprezentantii companiei.

In ceea ce priveste canalele de vanzare, lanturile de bricolaj asigura circa 13% din totalul vanzarilor companiei la nivel local, cea mai mare activitate fiind concentrata spre comercializarea prodselor la distribuitorii traditionali.

“Canalele traditionale de distributie sunt cheia si motorul vanzarilor noastre, ele dispunand atat de logistica, dar mai ales de experienta de lucru directa cu dezvoltatorii”, au conchis reprezentantii companiei.

Pentru Cemacon, anul 2015 a stat sub semnul finalizarii procesului de restructurare de business, demarat in 2010. In luna martie 2015, prin semnarea noilor contracte de credit care au restructurat datoria de peste 33 milioane euro, si apoi, in septembrie, prin conversia din datorie in actiuni a peste 13 milioane euro, Cemacon a finalizat cu succes prima restructurare de anvergura a unei datorii bancare in afara insolventei in Romania.

Restructurarea a facut ca Cemacon sa treaca de la o companie puternic dezechilibrata financiar, la una ce are rate de solvabilitate si indatorare competitive pentru sectorul in care activeaza, cu o datorie de rambursat intr-un termen de noua ani. Impactul restructurarii s-a vazut imediat, compania inregistrand in 2015 profit financiar in crestere, o cifra de afaceri de trei ori mai mare fata de cea din 2010 si cresterea cotei de piata de la sase la 18%.

Cemacon este unul dintre cei mai mari producatori de caramizi la nivel local, pe o piata pe care concureaza cu Wienerberger (Austria),Brikston sau Siceram, dar si alte nume din piata producatorilor de zidarie, asa cum este cazul Celco, Macon sau Soceram.