„ In Romania, dupa o perioada de aproximativ 5 ani de ocupare 100% a principalelor artere comerciale din marile orase, 2009 a adus un grad de neocupare de peste 20%. Din pacate una dintre cele mai importante artere din Bucuresti, Calea Victoriei, a avut cel mai mult de suferit, atat din cauza crizei cat si din cauza lipsei de imbunatatire a infrastructuriisi a locurilor de parcare. Probabil, centrul istoric al Bucurestiului va fi primul proiect de imbunatatire a conditiilor comerciale pentru magazinele stradale”, este de parere Razvan Gheorghe (foto), directorul Cushman & Wakefield.

Razvan Gheorghe spune ca, in prima jumatate a anului, majoritatea contractelor incheiate au fost reprezentate de renegocieri ale unor contracte mai vechi, in vederea micsorarii chiriilor, si nu de contracte noi de inchiriere.

„Cererea de spatii comerciale stradale a scazut, majoritatea retailerilor stopandu-si procesul de expansiune, iar chiriasii existenti continuand sa renegocieze contractele de inchiriere. In medie, nivelul chiriilor a scazut cu 20-30% fata de septembrie anul trecut”, explica oficialul Cushman & Wakefield.

In ceea ce priveste Bucurestiul, specialistii Cushman & Wakefield sustinca nivelul chiriilor pentru spatii stradale situate in zonele principale, cum ar fi cele din zona Bulevardului Magheru si Calea Victoriei, au ajuns la un nivel de 70 - 80 euro/mp/ luna, corespunzand unei scaderi anuale de 45 - 48%.

In celelalte orase importante din tara, precum Brasov, Constanta, Timisoara, Iasi, chiriile pentru spatii prime se situeaza in jurul valorii de 35 - 40 euro/mp/luna, Clujul inregistrand valori cu 25-30% mai mari.

In Europa, Kaufingerstrasse din München s-a ridicat cel mai mult in topul primelor zece artere comerciale, urcand de pe locul 12 pe 9, cu o crestere a chiriilor de 7,1%.

La nivel global, cea mai mare crestere a chiriilor a fost inregistrata in Sao Paulo, Brazilia, chiriile in Alameda Lorena si Iguatemi Shopping crescand cu 111%, respectiv 79,3%. Tot la nivel global, cele mai mari scaderi ale chiriilor au fost inregistrate in Mumbai, unde Colaba Causeway a scazut cu 63,5%.

Fifth Avenue din New York ramane cea mai costisitoare artera comerciala din lume, unde retailerii se pot astepta sa plateasca 1.700 dolari / mp / an, ceea ce inseamna 13, 027 euro/ mp / an reprezentand o scadere de 8,1% fata de 2008. in ultimii opt ani, Fifth Avenue a fost cea mai scumpa artera din lume. Causeway Bay din Hong Kong si Avenue des Champs-Élysées din Paris isi mentin pozitiile doi, respectiv trei.