Cu noua sucursale lansate pana in prezent, dintre care sase in Bucuresti si trei in tara, in Campulung, Brasov si Piatra Neamt, compania de consultanta imobiliara Coldwell Banker Affiliates of Romania este cel mai activ jucator din piata vanzarilor de locuinte.

Valentin Ilie (foto), CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania, a vorbit, intr-un interviu acordat Wall-Street, despre lectiile anului 2009 si planurile pentru 2010.

Wall-Street: Cum a fost anul 2009 pentru Coldwell Banker, in cifre?

Valentin Ilie: Pentru noi 2009 a fost un an activ, in ciuda blocajului din piata rezidentiala. Cifra de afaceri a ramas in aceiasi parametri, ba chiar a crescut usor fata de anul 2008, ajungand la 3,6 milioane de euro. Nu am deschis nicio sucursala, insa faptul ca “am tinut lumina aprinsa”, ca am fost aici pentru clientii care si-au cautat o locuinta, fie ea noua sau veche, ne-a ajutat. Strategia si consumul din 2009 ne ajuta acum sa fim greu de depasit.

Wall-Street: Ati anuntat recent ca veti extinde agresiv reteaua in cursul anului. In ce constau planurile de extindere?

Valentin Ilie: Pe piata din Bucuresti am lansat pana in prezent sase sucursale imobiliare si ne propunem ca pana la finele anului sa ajungem la 15. Investitia intr-o astfel de sucursala este cuprinsa intre 50.000 si 70.000 euro. Probabil ca vom continua extinderea si in orasele din tara, insa Capitala este prioritara deocamdata. Piata cere acest lucru.

Wall-Street: Inseamna ca dupa un an in care multi agenti imobiliari si-au pierdut locurile de munca, 2010 va aduce noi oportunitati?

Valentin Ilie: Multi agenti si-au pierdut locurile de munca pentru ca nu au fost capabili sa se adapteze la noua piata. Au fost prea mandri si prea aroganti pentru a accepta realitatea: ei nu incheiau tranzactii, ci din cand in cand se loveau tranzactiile de ei, ceea ce acum nu se mai intampla. Circa 3.000 de agentii imobiliare "au murit" in ultimii doi ani. Noi am inlocuit anul trecut aproape toti brokerii. Am angajat oameni fara experienta, motivati si dornici sa invete. In prezent, avem peste 100 de brokeri.

Citeste si:

Wall-Street: Ati recrutat oameni si de la companiile concurente, care si-au restrans sau au renuntat la departamentele de rezidential?

Valentin Ilie: Da, au fost si oameni pe care i-am luat de la companiile de consultanta imobiliara din top 5, insa asa cum i-am luat, asa au plecat. Nu am putut sa ii pastrez, multi dintre ei erau foarte slabi. In imobiliare, mandria este dusa la extrem.

Wall-Street: Multe companii se asteapta la afaceri in crestere cu pana la 50% in acest an. Cu ce scenarii lucreaza Coldwell Banker?

Valentin Ilie: Vom incerca sa stam in aceiasi parametri ca si anul trecut. Estimam o crestere a veniturilor cu 25% pe segmentul rezidential si o stationare pe segmentul de property management. Pentru moment, preferam sa ne concentram pe rezidential. Acesta este si motivul pentru care toate sucursalele pe care le deschidem sunt in spatii stradale. Nu poti face rezidential intr-un business center, chiar daca multi au crezut asta in trecut. Trebuie sa fii aproape de clienti, sa fii usor de abordat, ori acest lucru nu-l poti face de la etajul zece al unui turn de birouri.

Wall-Street: Mai mult accent pe vanzarile de apartamente noi sau tot cele vechi raman “vedete”?

Valentin Ilie:
Noi intermediem atat tranzactii de locuinte noi, cat si de locuinte vechi, insa, din 10 clienti, doar unul sau doi cauta apartamente noi. Cred ca acest numar va creste pentru proiectele lansate acum pe piata.

Wall-Street: Ce se intampla cu proiectele deja incepute, dar fara vanzari?

Valentin Ilie:
Multe dintre aceste proiecte au fost concepute gresit. Dezvoltatorii au construit blocuri foarte inalte, care au crescut preturile acelor apartamente prea mult. Altii au cumparat terenuri prea departe de oras, unde au inceput proiecte care ar fi fost superbe daca Bucurestiul ajungea pana acolo, ceea ce nu se va intampla probabil foarte curand. Insa una din cele mai mari greseli ale dezvoltatorilor a fost ca nu au studiat bugetele romanilor. Nu s-au intrebat cat castiga oamenii pentru care ei construiesc, ce cheltuieli au si cati bani pun deoparte in fiecare luna. Iar cei care s-au intrebat, s-au bazat prea mult pe faptul ca romanii lucreaza la negru.

Wall-Street: Ramane programul Prima Casa salvarea pentru piata rezidentiala?

Valentin Ilie: Categoric, programul Prima Casa a fost un lucru bun, chiar daca lansarea lui a fost ironizata inclusiv de presa. Pentru cele mai multe agentii imobiliare, Prima Casa a facut sa sune din nou telefonul. In ceea ce priveste clientii nostri, 20% dintre ei cauta un apartament prin acest program. Din pacate, foarte putine apartamente noi se incadreaza in Prima Casa, asa incat nu poate fi numit o solutie pentru dezvoltatori.