Ideea unei scoli de parasutism a plecat de la pasiunea si meseria tatalui lor, care a fost parasutist militar. In 2002, Bogdan si Dragos Boeru au inceput sa practice parasutismul la Aeroclubul Romaniei si un an mai tarziu experimentau acest sport in Franta. “Acolo am vazut cum se poate practica parasutismul la alt nivel, Franta a fost imboldul”, isi aminteste Bogdan Boeru.

Astfel, cei doi frati au achizitionat in anul 2006 un teren de 1,6 hectare langa pista de la Clinceni, la 17 kilometri de Bucuresti. Aceasta a fost si partea cea mai costisitoare a afacerii, pentru care au platit 120.000 de euro. In total, investitia initiala a depasit 300.000 de euro si proiectul “continua sa inghita bani”.

Pana la lansarea TNT Brothers in 2010, au trecut patru ani care au insemnat organizare, infrastructura si management. Problemele nu au intarziat sa apara – de la legislatie (armonizarea unei activitati private cu un produs care nu a mai fost realizat de o entitate privata), pana la lipsa informatiilor, formarea pietei si nu in ultimul rand cutuma “Daca sar si nu se deschide parasuta?”.

“La intrebarea «Vrei sa sari cu parasuta», in general 6 din 10 persoane vor raspunde invariabil «Daca nu se deschide parasuta?». Si asta pentru ca aceasta activitate nu a fost promovata suficient in Romania si singurele lucruri care se auzeau erau accidentele. Si e suficient sa fie unul la un an sau doi ca numarul celor interesati sa scada”, spune Bogdan Boeru.

Cu totul altfel stau lucrurile in alte tari din Europa. De exemplu, in Spania saltul cu parasuta le aduce celor din Empuriabrava, cel mai cautat loc de acest gen din Europa, castiguri anuale de 5-6 mil. euro.

“La noi inca nu putem vorbi de profit din aceasta afacere. Rentabilitatea vine din volum. Fiind o activitate aeronautica, costurile operationale sunt foarte mari – benzina, pilotul nostru are aceleasi calificari cu cel care transporta pasageri la Tarom, traficul aerian il platim tot la Romatsa ca si Aeroportul Otopeni”, explica Boeru.

Cu toate acestea, volumul salturilor cu parasuta este pe un trend crescator, de la 220 de urcari realizate in tot sezonul 2010, pana la 340 de urcari realizate in prima jumatate a acestui an. Peste cinci ani, cei doi frati isi propun sa atinga un volum de 20.000-30.000 de salturi.

Totodata, proprietarii TNT Brothers isi propun sa amortizeze investitia in aeronava Cessna 206 (6 locuri) tot in cinci ani, urmand sa achizitioneze ulterior o aeronava cu o capacitate mai mare de transport pentru a creste productivitatea.

In ceea ce priveste preturile, un salt cu parasuta poate costa 650 de lei (fara filmare), 850 de lei (cu filmare) si 950 de lei (filmare+poze). Potrivit lui Bogdan Boeru, preturile din Romania sunt cu 30-40% mai ieftine decat in restul tarilor europene.

De asemenea, TNT Brothers ofera si licenta de parasutism prin intermediul unui curs care dureaza aproximativ doua saptamani si care costa 6.000 de lei. Pana acum, 20 de persoane au absolvit acest curs.

Citeste si:

Saltul cu parasuta - un produs atipic, nu tine cont de criza

Recesiunea nu a avut un impact asupra scolii de parasutism datorita caracterului atipic al activitatii, spune Bogdan Boeru.

“Din cele 300-400 de programari pe care le-am avut pentru saltul in tandem, produsul care tine in viata proiectul, doar doua s-au contramandat. Oamenii isi doresc atat de mult sa faca acest lucru incat nu conteaza daca ploua, daca e departe, daca au gresit drumul sau au fost opriti de Politie”, sustine Boeru.

Aproximativ 60% din solicitari vin de la clienti din Bucuresti, insa exista cerere si din orase precum Arad, Baia Mare sau Iasi. In plus, cativa francezi se numara printre clientii TNT Brothers, alegand Romania pentru modul mai “relaxat” in care se desfasoara salturile. “Aici atmosfera este mai calda, mai primitoare. In tari precum Cehia, care este apropiata de Germania, lucrurile se petrec mult mai strict, mecanic”, crede Bogdan Boeru.

O femeie in varsta de 57 de ani a fost, pana acum, cel mai in varsta client, iar cel mai tanar a fost o fata in varsta de 15 ani.

“Nu este recomandat sa practici sportul acesta daca cu o zi inainte ai facut scuba diving, daca exista probleme serioase ale cordului, daca ai avut rupturi ale oaselor in ultimele doua luni. La saltul in tandem avem o limita de 100-110 kg pe pasager, altfel exista riscul ca mobilitatea sa fie redusa”, declara Bogdan Boeru.

Un lucru inedit l-a reprezentat organizarea unui team-building de catre o firma de asigurari, zece angajati sarind in tandem.

Un alt eveniment pe care TNT Brothers il organizeaza in perioada 22-25 septembrie il reprezinta Bucharest Skidiving Boogie 2011, in cadrul caruia vor participa 35-40 de parasutisti care vor fi invatati de instructori straini saltul in grupuri de pana la zece persoane.