In conditiile in care economia a crescut in ultimii 20 ani fara prea mari eforturi, antreprenorii romani nu au fost nevoiti sa se gandeasca strategii de business. O greseala fundamentala, considera Eusediu Margasoiu, managing partner in cadrul companiei de consultanta The Network, ce subliniaza importanta elaborarii de scenarii, care, odata construite, ofera oamenilor de afaceri un avantaj competitiv intr-un ”ocean plin de rechini”.
Planificarea strategica reprezinta coloana vertebrala a fiecarei afaceri. Consider actuala criza o oportunitate pentru Romania. In aceasta perioada dificila exista aceste terapii de soc – criza, revolutii – care provoaca toate paradigmele existente. Construim scenarii pe care le pregatim si le punem la sertar si astfel reusim sa controlam lucrurile. Cand simti ca detii controlul castigi siguranta si ai un avantaj competitiv”, a spus Eusediu Margasoiu, in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street.

Start-Up Wall-Street, emisiune difuzata la Radio Lynx si pe wall-street.ro in fiecare miercuri, de la 12 la 13, este un talk-show saptamanal care se adreseaza antreprenorilor si celor ce doresc sa inceapa un proiect pe cont propriu.

si-a inceput activitatea profesionala in cadrul Quadrant Amroq Beverages, ulterior in cadrul Pepsi Americas, in urma cu 18 ani, unde a ocupat diferite functii, inclusiv cea de director de marketing. In anul 2008 a decis sa infiinteze, alaturi de Cristina Gheorghe, ex-manager P&G, compania de consultanta de management si planificare strategica de business The Network.





De ce antreprenoriat? “Cred ca este un ceas interior. Sunt oameni care nu sunt facuti sa iasa din corporatii si oameni care sunt facuti. Cred ca eu ma incadrez in a doua categorie. Corporatia este un rau foarte necesar, in conditiile in care tot ce am dobandit ca si cunostinte de acolo a venit. Exista acel element antreprenorial in fiecare dintre noi, depinde de tine daca vrei sa-l descoperi sau nu”, a argumentat Margasoiu.

A inceput noul business din pasiune, ajutand un prieten, dupa ce ultimii trei ani din cadrul PepsiCo i-a dedicate marketingului strategic. Spune ca nu i-a fost usor intrucat pasul urmator a fost sa ofere planificare strategica unor companii din industrii diferite de FMCG.

“Am avut temeri ca pot sa fac asta, insa cand vezi ca ai rezultate peste asteptari iti castigi increderea in tine”, a povestit Eusediu Margasoiu.

A face planificare strategica se aseamana in viziunea sa cu “privitul din avion”, antreprenorul explicand si strategia oceanului albastru, care ofera o metoda sistematica de transformare a concurentei intr-un element irelevant.

Astfel, antreprenorii pot alege “sa inoate” intr-un ocean rosu, reprezentat de o concurenta acerba, sau intr-un ocean albastru, in care exista mai multe oportunitati neexploatate pana acum de niciun alt competitor. In acest sens, Eusediu Margasoiu a oferit drept exemplu cazul Nintendo, care a decis sa lanseze consola Wii prin care a castigat un nou segment de consumatori – adultii – si timp de 6-7 ani s-a bucurat de un monopol in aceasta zona.

“Poti sa te uiti la piata, sa iti analizezi competitia si in functie de asta sa te diferentiezi. Sau poti sa te uiti la consumatorii pe care nu i-a exploatat nimeni pana acum, fara sa te uiti la competitive. Este provocator, insa functioneaza”, a mai spus Margasoiu, facand referire la lansarea PepsiMax, care a targetat un segment larg de public ce nu consuma cola.

Tema editiei din aceasta saptamana a generat mai multe comentarii si intrebari din partea cititorilor Wall-Street. De exemplu, Adina, o antreprenoare care a intrat recent pe segmentul retail-ului cu haine pentru copii, era interesata sa stie cat de mult ar trebui sa fie preocupata de concurenta sa.

In replica, Catalin Lascu, fondatorul firmei de consultanta in marketing strategic IBBL ASSOCIATES, i-a sugerat antreprenoarei sa identifice in primul rand segmentul de cumparatori caruia i se adreseaza si daca acesta corespunde cu cel al concurentei. In plus, ea poate afla dintr-o simpla interactiune cu clientii magazinelor concurente de ce aleg produsele lor si sa compare raportul calitate-imagine brand/pret cu cel al competitiei.

Ganditi afacerea pe cel putin 3 ani

“In Biblie Noe a construit arca si nu ploua cand a facut asta. Ma folosesc de acest element care defineste foarte usor ce inseamna sa iti faci planuri. Dupa ce am iesit din mediul corporatist am sesizat lipsa unei perspective pe termen lung, de maxim un an, in cazul companiilor romanesti”, a declarat Eusediu Margasoiu.

Pe de alta parte, Margasoiu subliniaza faptul ca pentru Romania strategia oceanului albastru poate reprezenta o oportunitate, in conditiile in care exista foarte multe zone neexploatate in mai multe industrii.

Exista lumea care schimba oameni si oameni care schimba lumea. Lumea asa cum este astazi este facuta de oameni care au provocat contextul. De exemplu, Steve Jobs. El nu s-a uitat niciodata la competitie”, a afirmat oficialul The Network.


Interes pentru planificarea strategica de business exista insa, spune Eusediu Margasoiu, vorbind despre programul iPlan, la care s-au inscris in prima luna de la lansare peste 1.000 de manageri. Conditia de participare este sa fii antreprenor sau manager si sa coordonezi o echipa din cel putin trei oameni. Primii 3.300 de manageri selectati vor beneficia gratuit de un program de planificare strategica.

“Criza ne ajuta sa realizam aceasta nevoie. Oamenii nu stiu ce nu stiu, nu sunt constienti de problema. De exemplu, e greu sa gasesti companii romanesti care sunt prezente in tarile vecine, exista insa foarte multe companii poloneze, cehe, unguresti in Romania. Sau sa luam exemplul insolventelor – in Romania sunt zeci de mii, in Polonia doar 800. Industria mica din Romania sufera extrem de mult. Neavand provocari pana in 2008-2009 era suficient sa fii la locul potrivit la momentul potrivit si erai pe val. Nu am fost provocati pentru a pune resurse si timp in a gandi ce se intampla”, crede Margasoiu.

Din totalul celor inscrisi in program, 60% provin din zone precum comertul, IT sau domeniul financiar si doar 2% din administratia publica si 1% din agricultura, doua segmente in care este nevoie de planificare strategic.

Cum comentati? Credeti ca planificarea strategica este esentiala in business? Pe voi cum v-a ajutat? Propuneti aici alti antreprenori pe care sa ii invitam in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri