Niche Records nu este un start-up, dar am decis sa facem o exceptie de la modelul deja consacrat al sectiunii noastre deoarece compania autohtona a fost nevoita sa se reinventeze continuu de-a lungul ultimilor zece ani pentru a supravietui si a-si creste business-ul. Este cunoscut faptul ca pirateria muzicala loveste in veniturile caselor de productie, artistilor si deci in mod direct si in afacerile retailerilor de muzica.

„La inceput ne adresam unei singure nise din aceasta piata, si anume cea a muzicii new-age / world music / ambientala. Numarul niselor de muzica internationala pe care le acoperim a crescut foarte mult, pe masura ce am identificat genuri de muzica cu cerere mare dar oferta mica. Acum putem sa spunem ca reprezentam nisa muzicii bune – indiferent de gen”, spune Alexandru Bancila, head of promotion la Niche Records.

Niche Records este o afacere de familie, fondata in primul rand din pasiunea pentru muzica de Radu Bancila, si condusa in prezent de Horia Bancila (31ani si Masterat in Marketing).

„In continuare exista foarte multa muzica buna care nu ajunge in tara altfel decat prin magazine specializate si care nu este promovata de posturile de radio astfel incat sa ajunga la publicul general. Incercam in fiecare an sa aducem in conditii bune din ce in ce mai multi artisti apreciati si cautati si sa obisnuim clientii potentiali ca pot gasi si in tara produse si servicii de calitate la preturi decente, concurenta noastra principala fiind reprezentata de magazinele online din afara tarii”, continua Alexandru.

Daca la inceputurile companiei, in urma cu mai bine de zece ani, pirateria nu reprezenta o problema atat de mare (nici Internetul nu era prea bine raspandit, iar vitezele erau oricum reduse), in prezent pirateria online si situatia financiara din ultimii ani a populatiei au contribuit la declinul de la an la an al vanzarilor de muzica pe suport fizic – CD, DVD, BluRay, nu numai in Romania ci si la nivel mondial.

Singurul suport care cunoaste o revitalizare puternica in ultimii 2-3 ani este Vinilul. Pentru a contracara aceasta tendinta am inclus in oferta noastra produse complementare cum ar fi merchandise oficial (tricouri, hanorace) si in curand vom introduce si diverse accesorii din domeniu”, explica Alexandru Bancila.

Strategia tinerilor a dat roade – in 2014 au generat vanzari de 270.000 de euro, in crestere fata de anul precedent, si estimeaza pentru 2015 o evolutie de circa 15%, bazata pe acoperirea mai buna a cererii cu produse care nu sunt pe piata in acest moment si pe o promovare mult mai activa a brandului, „dincolo de imaginea pe care ne-o facem prin participarea la diverse evenimente”.

De unde provin vanzarile companiei?

Vanzarile Niche Records provin din trei parti - din comenzile plasate pe site, din distributia catre diversi retaileri (Carturesti, Libris, Diverta, etc) de materiale discografice de la case de discuri pe care le reprezentam exclusiv (Nuclear Blast, PIAS, Speakers Corner, etc) si din participarea la evenimente cum ar fi targuri de carte (Gaudeamus, Bookfest), concerte (Artmania, Metalhead Meeting, Maximum Rock Festival, Rockstadt Extreme Fest, etc) sau diverse alte evenimente ca targuri cu tematica ezoterica, in mall-uri, in piete centrale (Brasov, Sibiu, etc).

Citeste si:

„Fiind destul de prezenti pe piata fizica ponderea vanzarilor in acest mediu este mai mare decat cea a vanzarilor pe site. Totusi, de la an la an incasarile din vanzarile online au crescut ca procent in total”, spune Alexandru.

Avand in vedere ca business-ul s-a axat pe muzica considerata „de calitate” – si da, gusturile pana la urma se discuta -, tipologia clientilor s-a pastrat de-a lungul timpului. In general achizitioneaza oameni cu nivel mai ridicat de cultura si de respect pentru muzica si artisti, oameni pasionati sau chiar colectionari, in cazul discurilor de vinil.

„In ultimii doi ani observam scaderea mediei de varsta a clientilor nostri, contrar parerii generale conform careia tinerii nu mai cumpara muzica pe suport fizic, ci doar pirateaza. Totodata, se cauta mai mult editii deluxe, limitate, cu diverse bonusuri (piese in plus, o carticica mai groasa, un dvd bonus, etc) fata de anii trecuti cand se cautau variantele ieftine fabricate special pentru Romania. Marea majoritate a clientilor nostri se feresc de aceste variante, daca tot cheltuie pe un CD prefera sa il aiba intr-o varianta cat mai buna/completa”, explica tanarul.

Contract cu eMag

O alta noutate este faptul ca Niche Records a semnat recent contract cu eMag, pentru a vinde prin intermediul celui mai mare magazin online din tara. Pentru a semna insa acest parteneriat, Niche Records a trebuit sa dovedeasca suficienta maturitate in business.

„Principalele provocari au fost legate de cresterea si mentinerea unui stoc cat mai mare decat pana atunci, deoarece pe eMag putem vinde doar produse aflate in stoc, spre deosebire de site-ul nostru unde majoritatea comenzilor sunt pentru produse listate (avand momentan peste 120.000 de titluri) dar care nu sunt in stoc. Conditiile pentru intrarea in marketplace presupun ca depind de fiecare firma care doreste sa se inscrie, dar la baza sta aflarea in stoc a produsului vandut si capabilitatea de legare la platforma eMag pentru listarea produselor si gestionarea miscarilor de stocuri pe masura ce se primesc comenzi”, detaliaza Alexandru Bancila.

In final, bazandu-se pe experienta cumulata in business, el sfatuieste tinerii antreprenori din Romania sa puna accent atat pe calitatea produselor pe care urmaresc sa le vanda, cat si pe felul in care sunt prezentate/organizate pe un site. „Credem ca, desi riscul este mai mare, ai sanse mai multe sa reusesti pe o nisa decat sa lupti pe o piata inundata de produse comune”, concluzioneaza tanarul.

Ce parere ai despre business-ul Niche Records? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.