Descopera mai multe idei de afaceri profitabile pe Raftul cu Afaceri

Povestea Tikki a inceput in anul 2008, cand cei doi cautau sa cumpere pantofii pentru primii pasi ai fiului lor.

"Eram exasperati de faptul ca nu gaseam nicio solutie pentru piciorusele lui mici: incaltaminte inca nu-i luasem, sosetele le dadea jos, botoseii crosetati zburau instant, iar lui nu-i pasa ca merge pe gresie si-i inghetau talpitele. In Romania n-am gasit nimic in afara de clasicele sosete antiderapante, asa ca am inceput sa cautam si in afara tarii", a declarat pentru wall-street.ro Teodora Mihanta.

In urma cautarilor, cei doi au descoperit o serie de informatii referitoare la incaltamintea potrivita primilor pasi, care nu erau in concordanta cu cele la care avusesera acces anterior.

"In SUA, de mai bine de 10 ani, se foloseau botosei de piele cu talpa din piele naturala, foarte moi si usori, fiind recomandati de catre ortopezi pentru bebelusii ce incep sa mearga. I-am cumparat cu foarte mare entuziasm o pereche de botosei de acest gen, si am fost incantati sa vedem ca puiul nostru i-a acceptat imediat. Pentru noi, acei botosei au fost o revelatie, mai ales ca se vedea o diferenta clara intre mersul natural in botoseii moi si mersul impiedicat in ghetute cu talpa rigida. Fiind destul de costisitor sa-i comandam de fiecare data din SUA, am incercat sa-i fac eu, si dupa incercari repetate am reusit sa creez cateva tipare multumitoare. Mai tarziu, dupa o pauza de 2 ani (a venit si surioara), am reluat hobby-ul si l-am transformat intr-o mica afacere, asa cum este cunoscuta ea astazi", a explicat reprezentantul Tikki.

"Nu stiam sa cos la masina cand am inceput"

Teodora Mihanta povesteste ca la momentul demararii productiei manuale de pantofi notiunile despre acest business erau minime.

"Stiam ce vreau sa fac, insa nu stiam sa cos la masina, asa ca am invatat primele notiuni de la mama mea. Inceputul a fost foarte greu pentru ca nici macar nu stiam ce piele ar trebui sa caut, sau sa fac diferenta intre o piele buna si una de proasta calitate. Nu aveam nici notiuni economice, n-aveam idee cum vor decurge lucrurile, n-am facut un plan de afaceri, asa cum face un antreprenor adevarat. Veneam insa din IT, si ma descurcam foarte bine in mediul online, asa ca partea de marketing si de promovare a fost cea la care m-am priceput cel mai bine", a aratat Teodora Mihanta.

Prima pereche de pantofi a iesit pe piata in luna decembrie 2010, cand a fost lansat oficial si site-ul firmei www.tikki.ro.

In prezent, pentru confectionarea pantofilor Tikki este folosita piele adusa din Italia, iar talpa interioara este din piele tabacita vegetal si prelucrata dupa o metoda traditionala, folosindu-se doar tanini din plante, fara a fi vopsita, si fara a fi folosite metale grele sau substante toxice. Este 100% sigura pentru pielea delicata a copiilor.

Businessul a inglobat toate economiile familiei

"Am demarat incet si am crescut natural, incat n-am simtit sa fi investit mult. Pot sa spun ca am inceput cu cateva sute de euro. Insa in primii doi ani, ca in orice start-up, am lucrat voluntar, reinvestind tot profitul facut. In timp am investit tot mai mult in utilaje, in masini de cusut de calitate, in tot felul de lucruri necesare productiei - n-am calculat niciodata exact cat anume, insa am depasit cu siguranta suma de 30.000 de euro", a spus antreprenoarea.

Pentru punerea pe picioare a afacerii, cei doi au investit initial economiile familiei, precum si salariul.

"Ulterior, cand ne-am lansat oficial si am participat la primul targ de specialitate in Bucuresti, prin 2011, am realizat primele venituri mai serioase si de atunci firma s-a autofinantat", povesteste Teodora Mihanta.

Astfel, primii clienti oficiali i-au avut in 2011, din randul vizitatorilor targurilor Baby Boom si Baby Expo.

Clientii nostri sunt, marea majoritate, parinti interesati de un stil de viata sanatos. Sunt parinti educati care se informeaza de la specialisti sau din mediul online, si care aleg in cunostinta de cauza.

Clientii Tikki cumpara produse de pana la 150 de lei, echivalentul unei perechi de pantofi, iar cele mai vandute produse sunt pantofii cu talpa TPU, care pot fi folositi atat afara, cat si in casa sau la gradinita.

Va prezentam un clip la care lucram de mult timp, impreuna cu echipa talentata a Artizan Film. Speram sa se inteleaga...

Posted by Tikki Shoes on Friday, 4 September 2015

Cele mai dificile momente in evolutia afacerii

"Cel mai tare am resimtit lipsa de experienta in domeniu. Poti incepe o mica afacere si fara sa ai un buget foarte mare, insa daca nu ai cunostintele necesare, poti avea mari probleme. Am invatat treptat, si destul de greu, notiuni economice, contabilitate primara, tot ceea ce este nevoie sa conduci o firma. Uneori am invatat «the hard way», prin probleme de productie, ce fel de piele sa cumparam, ce masini si utilaje sa folosim, ce fel de accesorii se pot aplica. Multe lucruri le-am invatat din mers, din greseli, pentru ca n-am avut de la cine sa luam informatii, iar in domeniul incaltamintei sunt rari specialistii dispusi sa impartaseasca din experienta lor", a declarat antreprenoarea.

Pana de curand, sub brandul Tikki au fost vanduti doar papucei de interior, insa din portofoliul companiei fac parte in prezent si pantofi de exterior. Iar asta se vede si in evolutia businessului companiei.

An Cifra de afaceri (lei) Profit/Pierdere
2010 815 3.006 pierdere
2011 23.789 2.593 profit net
2012 96.864 24.727 profit net
2013 113.568 22.689 profit net
2014 401.908 119.540 profit net

De asemenea, antreprenorii arata ca sunt sufocati de taxe, birocratie si de schimbarile frecvente ale legilor.

Daca nu am fi crescut treptat, nu am fi avut curajul sa investim zeci de mii de euro, sau sa ne crestem numarul de angajati. E greu sa fii la zi cu tot ce-ti cere legislatia, mai ales cand focusul e pe productie si abia apoi pe ce hartii mai ai de completat

Produsele merg si in strainatate

De aproximativ un an de zile, pantofii Tikki sunt trimiti si in afara tarii.

"In ultimul an, ne-a crescut tot mai mult cererea si in afara tarii, mai ales ca acolo produsele gen «barefoot shoes» sunt tot mai cautate si apreciate. Avem deja o piata destul de mare formata in Slovacia si Cehia, dar am vandut si in Franta, Canada, Serbia sau Italia. In Slovacia avem multi fani Tikki, parintii de acolo cer foarte mult incaltaminte flexibila si cat mai naturala pentru copii, si ne bucuram ca apreciaza produsele noastre", arata reprezentantul Tikki.

Ea a aratat ca in prezent cei de la Tikki au in lucru o colectie noua de pantofi pentru copii mari (marimile 24-34), realizati ca aspect aproape de incaltamintea clasica, "dar tot cu talpa flexibila, fara talonete, fara intarituri rigide care sa jeneze, si cu o forma anatomica ce permite dezvoltarea naturala a picioarelor. Avem in lucru si un tipar pentru adulti, la fel de confortabil, si ne straduim sa-i producem cat mai repede".

Compania Mini Mondo, care detine brandul Tikki, este controlata de Mihanta Maria Teodora si Mihanta Adrian si are 12 angajati.

Sursa foto: www.tikki.ro