Membrii Facebook au fost initial doar studentii universitatii Harvard, insa acesta a fost extins si pentru Boston Cllege, Boston University, Standford, ajungand in doua luni in toate scolile din Ivy League. Mai multe universitati au fost adaugate in succesiune rapida in anul urmator si in cele din urma oricine avea o adresa de e-mail gazduita de serverul unei universitati se putea inscrie pe Facebook.

In septembrie 2006, site-ul a devenit disponibil pentru oricine avea o adresa de e-mail, cu conditia sa fie elev sau student cu varsta pana in 18 ani. Acest lucru nu inseamna insa ca cei mai in varsta nu se bucura de acest mod de a comunica.

Anul acesta in luna iulie, site-ul avea peste 34 de milioane de membrii activi in toata lumea,cel mai mare numar inregistrat site-urileal carui public tinta il constitutie elevii si studentii, iar cei implicati in afacere declarau ca se ateapta la un profit net de 30 de milioane de dolari (22,1 milioane de euro) si venituri totale de 150 de milioane de dolari (aproximativ 110 milioane de euro).

CEO-ul spune ca ideea pentru acest site i-a venit din nevoie de socializare resimtita la universitate. “Harvard este un loc foarte neprietenos”, spunea Mark in 2004, la putin timp dupa ce site-ul sau a fost extins catre alte universitati. Se simtea nevoia unei conexiuni intre studenti, asa ca Mark s-a pus pe treaba si intr-o saptamana avea deja bazele pe care ruleaza actualul Facebook.

“Fac lucruri care cresc fluxul de informatii intre oameni”, se autocaracterizeaza tanarul care a refuzat anul trecut o oferta de un miliard de dolari din partea Yahoo.

Tanarul se eschiveaza insa in fata discutiilor depsre bani. Pentru el este vorba despre construirea unei companii. Facebook este mai degraba o unelata care faciliteaza fluxul de informatii intre utilizatori si compatriotii sai sau membrii familiei, nu se adreseaza exclusiv elevilor si studentilor si reprezinta o idee ce poate schimba lumea cu potential nelimitat.

Site-ul lui Zuckerberg a fost un succes imediat. „Cand m-ma inscris in prima zi era un director cam simplu incarcat de Harvard, dar a devenit o distractie imediat”, spune una dintre primele utilizatoare ale Facebook. „In cateva saptamani parca toata scoala se inscrisese”, completeaza fata. Si intr-adevar, la cateva saptamani de la lansare site-ul avea peste 4000 de utilizatori.

„In Ivy League, unde foarte putin dintre boboci cunosc una sau doua persoane, site-ul este o parte importanta din infrastructura sociala”, este de parere Danah Boyd, cercetator la UC Berkeley School of Information. „Zuckerberg l-a facut intercativ. Crea dependenta, era siropos- un mod excelent de a vedea ce se intampla”, spune cercetatorul.

In primavara dupa lansare, Mark Zuckerberg a decis sa renunte la scoala si s-a mutat impreuna cu partenerii sai in Silicon Valley, unde l-au intalnit pe Peter Thiel, care a investit atunci 500.000 de dolari in afacerea studentilor. Deciziile pe care l-ea luat in perioada urmatoare au fost extrem de importante pentru evolutia retelei sale de socializare. „Cu siguranta Mark era un inginer nemaipomenit cu o viziune mareata pentru produsul sau”, a explicat Thiel pentru presa americana.

Citeste si:

„Planul lui Mark avea toate carcateristicile fundamentale pe care le-ati vazut in primele etape la Google sau la eBay”, isi aminteste Matt Cohler, un executiv care a devenit ulterior angajat pentru Facebook.

Mai tarziu, Facebook a primit o finantare de 12,7 milioane de dolari, capital de risc, din partea Accel Partners. Zuckerberg a preferat aceasta oferta uneia de investitie facuta de Don Graham, presedintele companiei Washington Poste.

Jim Breyer, oficial din consiliul Accel, isi aminteste cina din 2005, cu prilejul careia a incheiat afacerea: „Am comandat un Pinot Noir, iar Mark a comandat Sprite , spunandu-mi ca este minor”, povesteste acesta. Breyer a fost impresionat atunci de pasiunea lui Mark pentru produsul propriu, desi cativa dintre colegii de la Accel se intrebau daca o retea de socializare pe internet nu este mai mult decat o manie.

Urmatoarea miscare pe care a facut-o Zuckerberg a fost sa „imbogateasca” Facebook cu tot felul de aplicatii pe care oamenii le puteau folosi fara paraseasca site-ul, programe care sa se preteze retelei sociale vaste create.

„Sunt o multime de modalitati diferite prin care oamenii pot imparti informatiile si decat sa incercam sa le dezvoltam noi (n.r. aplicatiile), am vrut sa permitem tuturor din intrega lume sa creeze orice aplicatie”, spune Zuckerberg. Mii de developer-i, de la angajati ai companiilor specializate si pana la copii, au inceput sa creeze aplicatii care sa intregeasca infrastructura site-ului. Ce are de castigat Facebook din asta? Daca totul decurge conform planului pus la punct de creatori, actiunile pe care oamenii le fac de obicei folosind internetul s-ar putea realiza pe Facebook.com. De exemplu, in loc sa cumpere dupa eBay, utilizatorii ar putea cumpara prin intermediul Facebook. Cu alte cuvinte, utilizatorul ramane conectat pe acest site si isi organizeaza in spatiul virtual toate lucrurile pe care le-ar fi avut de dus la indeplinit intr-o schema de socializare.

In timp ce altii comenteaza ca noile aplicatii ar putea dauna aspectului site-ului, un milion de oameni il accesau saptamanal. Pasul urmator, spune Zuckerberg, este lansarea unor versiuni in alte limbi care sa multumeasca utilizatorii nevorbitori de limba engleza, de vreme ce Facebook este site-ul numarul unu in Canada, iar cei mai multi utilizatori sunt in Londra.

O intrebare importanta pentru Zuckerberg si echipa sa este cum vor aprecia tinerii conectati la Facebook inscrierea personaleor mai in varsta in retea. „Vreau sa fiu prieten cu unchiul meu?”, se intreaba Robert Putnam, autorul unei carti despre lipsa de legaturi dintre americanii de azi. „Facebook a fost initial un <aliaj> care lega internetul de lumea reala.”, spune Putnam. Acesta crede ca acum site-ul este mai putin legat de viata reala.

Insa Zuckerberg si echipa sa sunt de parere ca Facebook va trece peste toate probleme. Tanarul si-a creat o echipa de ingineri super-inteligenti care lucreaza cu spor pentru cresterea afacerii. „facebook nu a schimbat viata la colegiu, dar a schimbat viata primilor utilizatori... dintre care multi erau studenti. Intram intr-o faza in care in fiecare zi avem mai multi oameni peste 25 de ani care se inscriu pe Facebook ...”, spune COO-ul Owen Van Natta, incercand sa demonstreze ca site-ul va influenta puternic utilizatorii cu varste peste 30, 40 sau 50 de ani.