Cariera lui Rizopoulos este puternic legata de Statele Unite, tara unde si-a facut masteratul in politica si comunicare corporativa si unde a profesat timp de 14 ani. Tot aici a deschis si prima filiala a Spin Communications. In prezent, biroul din Wasington DC are o activitate redusa – “un birou si o adresa”, dupa cum spune Ruxandra Florea – cea mai mare parte a businessului fiind concentrata in Europa.

In 2003, omul de afaceri si-a deschis o filiala in Grecia, dupa ce s-a mutat cu toata familia de la Washington pentru a o lua de la zero in tara natala. Agentia din Grecia ofera servicii de comunicare corporativa si comunicare politica si a crescut accelerat in ultimii ani, ajungand la o cifra de 700.000 de euro in 2007.

Tot anul trecut, Rizopoulos a decis ca a venit momentul sa se extinda in Romania. Pentru ca a considerat ca piata are potential si deoarece castigase pitch-ul unui client regional, care l-a adus dupa el in Romania. Asa ca a contactat-o pe Ruxandra Florea si a insistat pana cand aceasta a acceptat sa se intalneasca cu el. Discutia care a urmat a convins-o sa accepte propunerea.

“Sunt o persoana mai degraba instinctiva decat rationala. Mi-a placut de el. Daca nu-mi placea de el, nu ma duceam”, spune Ruxandra Florea. “Apoi a mai fost asa un pariu cu mine. As fi putut sa raman la Lowe PR, unde imi era foarte bine, ne intelegeam foarte bine, totul era super OK sau puteam sa ma arunc cu capul inainte intr-o chestie care imi era destul de neclara si sa vad ce-o sa iasa. Si am facut lucrul asta pentru ca mi-ar fi fost greu sa traiesc cu mine dupa aia. M-as fi tot intrebat «Cum ar fi fost daca»? Nu-mi place sa cred despre mine ca n-am curaj”.

Al treilea motiv a fost pur pragmatic. Florea si-a analizat oportunitatile de dezvoltare profesionala, oamenii pe care i-ar fi putut cunoaste, lucrurile noi pe care le-ar fi putut face, deciziile pe care le-ar fi putut lua. Banii erau si ei mai multi, evident.

“O crestere brusca nu este neaparat sanatoasa”, a fost unul din lucrurile pe care Rizopoulos l-a spus Ruxandrei, cand s-au vazut prima oara. Business-ul din Romania a pornit usor: gasirea si amenajarea unui birou, cumpararea de calculatoare si alte echipamente, angajarea de oameni – trei, in total, pe langa Ruxandra Florea, care ocupa pozitia de Country Manager. “Am construit, incetul cu incetul, un mod de lucru, cine ce face, o organizare din toate toate punctele de vedere”, spune Florea. Investitia totala a fost de 50.000 de euro.

La putin timp dupa infiintare, Spin Communications Romania a castigat primul client: dezvoltatorul imobiliar Upground. A urmat agentia de real-estate GVA Asco Properties, iar apoi un client venit pe filiera greceasca, Veterin.

Agentia ofera servicii full-service de PR: creatie, DTP, productie, strategie, concept, organizare de evenimente. Daca vreun client are nevoie de spatiu de reclama, se ocupa si de media buying, in colaborare cu agentii de media de pe piata. “Deci facem, pot sa spun, consultanta de comunicare. N-o sa ma apuc sa filmez spoturi TV, ca e un pic prea mult, dar ii pot ajuta. Pot sa le spun unde sa se duca, cu cine sa vorbeasca. Asta pentru ca stiu industria, stiu oamenii”, spune Ruxandra Florea.

Citeste si:

Spin Communications Romania nu se ocupa deocamdata de comunicarea politica, specialitatea agentiei din Atena. Asta pentru ca oamenii nu sunt experti in domeniu. Dar nimic nu este exclus, pe viitor.

La jumatatea lunii februarie, Spin Communications isi facea publica lansarea. Oamenii au inceput sa “iasa in lume” mai intens, atat pe partea de comunicare cu presa, cat si pe partea de new business. “Noi trebuie sa crestem si nu pot sa stau s-astept. Suntem inca prea mici si oamenii nu ne stiu foarte mult si nu ne invita la pitch-uri. Cand esti intr-o retea de agentii mari, odata ca esti afiliat la un grup si oricum vin clienti doar pentru faptul ca esti acolo, plus ca esti intr-un anumit circuit. Noi nu suntem inca acolo in momentul de fata, astfel incat efortul meu este de doua ori mai mare”, a spus Florea.

Clientii targetati de Spin nu se numara printre cei mai mari. Sunt companii medii si mici, dispuse sa o ia de la zero alaturi de o agentie tanara. Pe acesti clienti Florea incearca sa-i convinga printr-un discurs integrat: le prezinta mai intai un concept, dupa care le propune un plan de actiune, care arata cum se declina conceptul respectiv in niste directii. Apoi le prezinta strategia, uneltele pe care le va folosi pentru a aplica respectivul concept.

“Incercam sa venim cu cel mai bun concept si cu o abordare asa, mai fresh. Stiu ca multa lume spune lucrul asta, dar chiar cred ca jurnalistii s-au plictisit de conferinte de presa in care vad trei oameni la prezidiu si vin si pun trei intrebari amarate si la placare primesc o punguta cu nu stiu ce”, spune Ruxandra Florea. “De asta de multa vreme nu mai facem conferinte de presa la Marriott sau la Hilton. Incerc sa le fac in alte locuri, sa gasesc un concept, sa se lege cumva, sa fie o alta atmosfera”.

Tinta de afaceri pentru anul 2008 este 300.000 de euro. O suma rezonabila, crede Florea, care nu are de gand sa se grabeasca cu dezvoltarea agentiei. “Incerc sa construiesc foarte matematic, asa, si foarte clar. Sa nu-mi scape din mana lucrurile. Probabil ca facand niste eforturi si in anumite imprejurari am putea ajunge sa avem zece angajati si nu stiu cati clienti. Dar asta inseamna o crestere fortata. Pentru ca echipa respectiva nu s-ar suda foarte bine, ar veni oameni pe care-i angajezi repede pentru ca-i treaba de facut, insa eu mi-am lasat libertatea de a crea o cultura organizationala”.

Ruxandra Florea s-a deprins, in cei opt ani de cariera, cu culturile organizationale ale agentiilor Grafitti BBDO, Saatchi & Saatchi si Lowe. Toate companii mari, integrate in retele internationale, cu oameni experimentati si reguli stricte. Ruxandra nu duce dorul regulilor, dar recunoaste ca i-a fost greu sa porneasca alaturi de o echipa de doar trei oameni. “Efortul e mai mare pentru ca la Lowe eram 15 oameni. 15 oameni inseamna 15 surse de idei. Acum brusc sunt doar patru. Asta inseamna ca trebuie sa te informezi mai mult, sa iti pui mintea la contributie mai mult”.

Country managerul Spin Communications asteapta ca agentia sa creasca sanatos si in ritmul sau, pe o piata cu pretentii ridicate. “Nu mai e atat de usor ca acum niste ani. Acum trebuie chiar sa stii sa faci si sa dovedesti ca stii sa faci. Altfel, piata te cam elimina”, conchide Ruxandra Florea.