Ideea de a-si construi propria companie de cercetari de piata i-a venit in momentul in care clientii sai remarcasera existenta unei nevoi pe piata, care insa nu era suficient de bine satisfacuta de multinationale. Prinsa de multe ori in ecuatia negocierilor dintre agentiile de specialitate si clienti, cercetarea de piata este folosita mai degraba ca un punct de negociere, si nu pentru a inspira advertiserii sau marketerii.

“Clientii din Romania au nevoie de o cercetare de piata actionabila, care nu trebuie sa spuna ce a zis consumatorul, ci trebuie sa spuna ce gandeste, ce simte consumatorul si ce trebuie sa faca acea companie ca sa-l faca pe consumator mai fericit. Pentru asta este nevoie nu numai de oameni care stiu sa execute cercetare, ci si de aceia care stiu sa interpreteze rezultatele unui studiu, pentru a indica respectivului client directii clare de actiune”, explica, intr-un interviu acordat Wall-Street, Adina Vlad (foto), managing partner in cadrul Unlock Research.

Vlad povesteste ca plecarea de la Synovate a fost o evolutie fireasca in cariera sa, in conditiile in care “intr-o multinationala, ajungi la un moment dat sa te plafonezi, pentru ca uiti de oamenii care te sustin, care te ajuta sa fii cine esti”, principala sa provocare de acum fiind aceea de a reconstrui un sistem care in cadrul unor astfel de mari companii functioneaza foarte bine. Odata cu ea, au mai plecat si alti colaboratori, printre care Camelia Petrescu si Cristina Caciun, cu care acum formeaza o echipa in cadrul Unlock Research.

Deocamdata, nou-infiintata firma numara sapte cercetatori de piata si se afla intr-o continua expansiune, mai ales in conditiile in care sunt deja livrate servicii catre companii de top din industria alimentara, a media si a IT-ului. De aceea, Unlock nu-si propune sa concureze cu multinationalele in mod direct, ci sa se axeze pe cercetarile de piata strategice, care sa stea la baza pozitionarilor de marci, a planurilor de marketing si a atribuirilor de valori si personalitate unei marci.

Din totalul investitiei financiare care a pus pe roate afacerea Unlock, mai mult de jumatate din fonduri au mers catre sustinerea proiectelor, adica spre motivarea logisticii puse in slujba cercetarii intreprinse, restul fiind rezervata logisticii in sine. “In cercetarea de piata, serviciile oferite fac diferenta, si nu costurile. Noi am fost foarte motivati de clienti sa facem pasul de a ne infiinta propria firma de cercetare de piata si de a ne pozitiona astfel. Ne propunem sa fim o agentie full-service, iar pentru asta avem deja parteneriate cu agentii de advertising si de consultanta”, explica managerul Unlock.

Daca din punct de vedere valoric piata de profil va creste si anul acesta cu 20%, piata locala a cercetarii isi pierde din calitate, multe companii confruntandu-se cu problema tot mai acuta a retentiei personalului de specialitate.

Citeste si:

“Fata de anul trecut, in 2008 se face ceva mai multa cercetare, insa pe banda rulanta, din pacate. Probabil ca nu mai este rabdare, timp si motivare pentru o munca de o reala calitate. Piata de cercetare sufera de faptul ca multi dintre oamenii care lucreaza in domeniu nu ajung sa fie pasionati de ceea ce fac. Stau doi-trei ani intr-o companie de cercetare, pana sunt remarcati de un client, dupa care pleaca in compania acestuia, pentru ca si la clienti este criza de oameni de cercetare”, crede Vlad.

Piata de profil are un mare potential, mai ales in conditiile in care Romania este o piata emergenta, care atrage noi investitori si companii de talie internationala. “In Romania, consumerismul este in floare, romanii sunt avizi de a incerca tot ce este nou si tot ce le face viata mai plina. Romanii sunt extrem de extroverti, vor sa cumpere mult si de toate, sa calatoreasca. Daca le dai sansa, romanii cumpara si consuma”, considera sefa Unlock.

Dincolo de a fi doar o companie de cercetari de piata, Unlock se doreste a fi si un educator pentru cei care vor sa invete ce inseamna acest domeniu, Adina Vlad planuind sa formeze o scoala de cercetatori pentru cei pasionati de aceasta profesie.

“In prezent, putini dintre cercetatorii juniori ajung si seniori, pentru ca nu sunt foarte motivati spre o cariera in cercetare. Cred insa ca putem incerca sa ii apropiem mai mult pe tinerii absolventi de cercetarea de piata si sa le aratam cat de frumoasa este aceasta meserie. Noi, spre exemplu, vom face o scoala de moderare, un fel de laborator de cercetare calitativa in care ne vom provoca permanent aptitudinile de moderatori. De acolo ne vom selecta si viitorii angajati. Nu mi-e teama ca cei pregatiti de noi vor pleca la alte companii pentru ca eu consider ca omul cu adevarat valoros ne va acorda prioritate”, detaliaza managing partenerul de la Unlock Research.

Pentru viitor, Adina Vlad a renuntat la a-si mai pune termene-limita, asa cum se intampla pe timpul cand lucra in cadrul Synovate. “In business-ul acesta am pornit de la ideea de a face un birou de cercetare calitativa, apoi am ajuns la formula unei companii de cercetare completa, cu servicii integrate, calitativ si cantitativ. Avem acum retea nationala, doua sali de focus group, department de data processing, adica mai mult decat ne-am planuit. Asadar, suntem gata de si mai mult”, conchide Adina Vlad.

Principalii jucatori de pe piata romaneasca de cercetare sunt companiile de market research Gfk, Cegedim, Synovate, Nielsen, MEMRB (in functie de cifra de afaceri obtinuta in 2006), la care se adauga Daedalus, Gallup si Mercury Research. In prezent, piata autohtona de profil este evaluata la aproximativ 30 de milioane de euro, in conditiile unei cresteri de 15-20% in fiecare an. Si anul acesta, precum si in 2009, cadenta de majorare se va mentine la acelasi nivel, companiile locale fiind principalul motor de crestere pentru companiile de cercetare de piata, potrivit specialistilor din domeniu.