Aproximativ 87% dintre angajati intra pe site-uri personale in timpul programului, cele mai populare fiind cele cu harti (83%), stiri (80%) si despre starea vremii (76%).

Incercarea de a limita acest lucru, insa fara a frustra salariatii a fost si ideea din spatele infiintarii in 2006 a RnD Software, firma care in octombrie anul trecut a lansat programul Livigent prin care se pot monitoriza si filtra site-urile accesate de angajati.

Firma condusa de Ovidiu Constantin, in varsta de 28 de ani, are deja in jur de 60 de clienti, dintre care peste 80% din telecom, IT, banking si asigurari, cateva exemple fiind Germanos si Ministerul Finantelor.

„A fost simplu sa vindem pentru ca am abordat intai companiile mari stiind ca va fi usor cu ele, de multe ori sunt multinationale care au reguli interne prin care incearca sa limiteze accesul la Internet si de multe ori au propriile solutii pe care le-au implementat. Sunt foarte deschisi la asa ceva”, spune Ovidiu Constantin, directorul general al companiei care anterior administrarii RnD Software a mai lucrat la Softwin, compania care a lansat antivirusul BitDefender.

Deschiderea companiilor catre solutii prin care i-ar face pe angajati sa stea mai putin online a adus vanzari de 500.000 de euro in primul semestru din 2009, dar managerul spera ca pana la finalul anului sa ajunga la 1,5 milioane de euro, iar compania sa fie cel putin pe break-even, daca nu chiar pe profit.

„Cred ca in aproximativ trei ani vom ajunge la o plafonare si va fi o crestere data de evolutia efectiva a companiilor si de educarea pietei, astfel, daca zic o majorare cu 10% a afacerilor de la an la an s-ar putea sa fie mult in cativa ani”.

Insa cifrele importante ale vanzarilor nu vin din Romania, o piata pe care Constantin o evalueaza la doua milioane de euro in acest an si cinci milioane de euro in 2010, ci din SUA, de acolo de unde provine Zelig Rosenthal, cel care este actionarul principal companiei.

Pe piata americana, unde vanzarile pe aceasta nisa sunt in acest moment de aproximativ 350 de milioane de dolari, aproximaiv 90% din piata se imparte intre doi jucatori importanti, iar RnD Software isi doreste vanzari de aproximativ 250 de milioane de dolari si o cota de 40% pana la finalul lui 2013.

„Actionarul locuieste la New York, acolo isi va reveni economia mai intai, iar, pe de alta parte, SUA este o piata matura si este usor sa vinzi. Am deschis in septembrie cu sase persoane biroul si avem 10 clienti care au adus vanzari de 200.000 de dolari pana acum, dar acestia sunt clienti de test pentru ca vanzarea propriu-zisa incepe din ianuarie. Anul viitor vrem sa ne facem cunoscuti in piata, urmand ca in urmatorii doi sa investim mult in marketing si vanzari. Cel mai probabil ca la sfarsitul lui 2010 vom incepe sa avem si parteneri strategici”, explica directorul general al RnD Software cum ar putea ajunge de la vanzarile de 1-2 milioane de dolari estimate pentru primul semestru din 2010 la aproximativ 250 de milioane in 2013.

Printre principalii factori care ar putea duce la aceasta crestere se numara faptul ca Livigent filtreaza continutul site-urilor disponibile in cinci limbi, fata de principalii competitori Websense, Bluecoat si 8E6 care monitorizeaza doar continutul in limba engleza.

Potentialul pietei si faptul ca folosea programele americane care acum sunt competitorii Livigent, dar care nu il multumeau l-au facut pe Zelig Rosenthal sa isi doreasca lansarea unui produs propriu de filtrare.

„Una dintre afacerile actionarului in Statele Unite este oferirea de acces la Internet gata filtrat pentru clienti si datorita rezultatelor slabe pe care le avea cu aceste solutii ne-a abordat pe noi si am vorbit sa vedem daca putem face ceva mai bine. Ne-am cunoscut in 2005 printr-un prieten comun, iar el ne-a rugat sa verificam daca poate merge”, povesteste directorul RnD Software.

Astfel, in 2006, dupa patru ani in care a lucrat la Softwin, Constantin a intrat in afacere alaturi de partenerul american.

„Am inceput Facultatea de Automatica si Calculatoare de la Politehnica si am renuntat in anul patru pentru ca interesele mele nu mai corespundeau cu ce invatam si consideram ca e mai bine sa ma indrept catre antreprenoriat decat sa ies inginer. Am lucrat din timpului licelui, iar din anul doi de facultate, de la 21 pana la 25 de ani am lucrat la Softwin si acolo vazut cum e intr-o companie mare, asa cum si eu imi doream sa conduc. La un moment dat aveam multe idei pe care voiam sa le testez si cand ai 20 de ani vrei sa le faci atunci, nu peste 10 ani. Iar intr-o companie mare nu mi se oferea ocazia asta”, explica Constantin care acum conduce o companie formata din 24 de persoane.

Investitia patronului pana la finalul lui 2008 cand s-a lansat Livigent a fost de doua milioane de euro, mai mult de jumatate din bani fiind investiti in cercetarea care a durat peste un an si jumatate.

„Este vorba de analiza textului, a pozelor, de faptul ca analiza textului functioneaza simultan pe mai multe limbi care se pot adauga sau elimina, toate acestea sunt tehnologii dezvoltate de noi. Iar aproximativ 90% dintre ideile pe care le-am avut erau mai slabe decat produsele existente si a trebuit sa refacem prin alte metode”.

Implementarea acestei solutii costa 30 de euro per angajat pe an, iar dupa cum spune Constantin diminuarea cu cinci ore pe an a timpului petrecut pe diferite site-uri de un angajat duce la compensarea sumei investite.

„Eu cred ca se recupereaza cel putin o ora pe saptamana. Iar daca este vorba de o munca repetitiva precum cea dintr-un call-center unde activitatea este foarte afectata, castigul este foarte mare. Pana acum ne-am lovit de clienti care nu au mai avut bugete pentru IT, dar si de companii care puse fata in fata cu reducerile de costuri au vrut sa vada unde sa irosesc resurse”, afirma Constantin, care tocmai a semnat un parteneriat pentru distributia solutiei cu Genesys Systems, unul dintre cel mai mari jucatori locali pe piata de solutii si servicii IT.

Iar atingerea unei cote de 60-70% din piata estimata la cinci milioane de euro pentru 2010 nu este singurul plan al companiei pentru anul viitor, managerul dorindu-si ca de la finalul lui 2010, inceputul lui 2011 sa se extinda si in Europa de Vest, „adica imediat ce economia europeana isi va reveni astfel incat sa merite investitia”.