Cei doi parteneri s-au cunoscut in 2005, cand Bogdan era in anul al doilea de facultate, iar Mihai era boboc la Business Club, un club care sprijina studentii care isi doresc sa devina antreprenori si care face parte din VIP (“Voluntari pentru Idei si Proiecte”), o asociatie a studentilor de la ASE.

“Ne cunosteam de acolo si inainte sa terminam facultatea ne-am gandit sa ne apucam de asta. La inceput, prin aprilie anul trecut, eram trei asociati, un coleg avea spatiul, Bogdan avea cunostinte in domeniu pentru ca fusese consultant, iar eu eram entuziasmat. Din mai, colegul s-a retras, iar apoi a urmat partea de analiza: am analizat concurenta, am cautat date financiare pentru a vedea ce potential are piata, am invatat despre francize, am contactat francize”, spune Mihai Varutoiu (foto), managing partnerul in varsta de 23 de ani al AV Franchise Consulting.

Bogdan Alexandrescu (24 de ani), cel care l-a convins pe Varutoiu sa intre in afacere, avea experienta de peste un an in compania International Franchise, tot un start-up deschis de Alexandrescu in 2006 cu inca doi colegi, firma inchizandu-se in vara lui 2007.

„Cand am lansat International Franchise erau trei, patru firme de consultanta cu un portofoliu de francize de cel putin 30-40 de companii. Era cerere mare si in fiecare an intrau branduri noi pe piata. Dar cel mai mult mi-a placut dinamica de lucru, este ceva foarte activ, te intalnesti cu oameni noi si inveti businessuri noi in fiecare zi. Ca sa vinzi francize si sa le dezvolti trebuie sa le stii tu dinainte si ai oportunitatea sa inveti foarte multe businessuri si sa faci si bani”, povesteste Alexandrescu despre ceea ce l-a atras catre domeniul francizelor.

Nu doar Bogdan Alexandrescu avea o oarecare experienta in afaceri, ci si partenerul sau, Mihai Varutoiu, care in liceu a inceput sa joace la bursa, iar in facultate a deschis o firma care livra aranjamente florale pentru hoteluri.

De anul trecut, din octombrie, cand au deschis compania, pana in martie cand au inceput sa vanda primele francize, au reluat legatura cu proprietarii celor 20 de francize inscrise pe francize.net, site-ul deschis in timp ce functiona fosta firma Franchise Consulting.

„Erau 20 de firme locale si internationale si se pierduse legatura cu ele, doar doua mai aveau contract activ cu site-ul, insa pe servicii de promovare. Acum sunt 34 de firme, iar pana la finalul anului mai vrem sa adaugam 10-15 pe segmentul de fast food si servicii. Initial voiam sa avem 60 de francize anul acesta, dar acum vrem sa vindem ce avem in portofoliu”, spune Alexandrescu.

Din aprilie pana acum au vandut 20 de francize, iar pentru ca este criza si oamenii sunt mult mai atentii la investitii s-au cumparat francizele ale caror taxe sunt intre 2.000 si 15.000 de euro si pentru care investitia finala a cumparatorului se ridica la aproximativ 60.000-70.000 de euro.

Astfel, clientii au preferat sa investeasca in restaurante fast-food (Broaster Chiken, Fitosica), jocuri de noroc, servicii precum spalarea de masini fara apa (Eleven One 111) sau publicitatea neconventionala (inscriptionarea de anunturi pe pungile de paine din hartie - Publipan).

„Problema nu e ca nu merge franciza, ci ca oamenii nu sunt dispusi sa investeasca sume mari, e vorba de un control al pierderii si de frica de nereusita”, spune Mihai Varutoiu, adaugand ca francizele vandute in acest an ar trebui sa devina profitabile intr-un interval de aproximativ doua, trei luni si un an.

Chiar daca au incheiat contracte pentru vanzarea a 20 de francize, vanzarea uneia durand intre doua zile si aproape doua luni, in functie de rapiditatea cu care se hotaresc cei care isi doresc o franciza, cei doi parteneri au negociat cu in jur de 500 de persoane, ceea ce ii motiveaza pe foarte multi potentiali clienti sa ii contacteze fiind curiozitatea.

Alexandrescu si Varutoiu spun despre criza ca le-a fost utila pentru ca au scazut preturile la chirie si, de asemenea, au putut sa se promoveze la preturi mai mici.

„La inceput am contactat noi proprietarii de francize pentru a le spune ca suntem pe piata, dar cand am inceput sa crestem au inceput sa vina datorita recomandarilor si parteneriatelor media. Iar pe noi ne-au ajutat si oamenii care au fost in Business Club”, spune Varutoiu, care a fost, de asemenea, presedintele Business Club intre ianuarie 2007 si aprilie 2007.

Desi si-au lansat compania in criza cu 4.000-5.000 de euro primiti de la parinti, bani care erau necesari pentru amenajarea biroului, cei doi parteneri afirma ca au avut noroc si dupa trei luni au trecut pe profit , dar nu au precizat profitul si nici cifra de afaceri.

Faptul ca piata este abia la inceput si nu exista o concurenta foarte mare, printre numele mari aflandu-se doar cateva companii precum Thinkbig Franchise Consultants, CHR Consulting si IMO Franchising, este un avantaj, dar exista si dezavantaje.

„Majoritatea oamenilor nu stiu ce inseamna franciza. Pentru ca nu este o legislatie puternica care sa sustina franciza, sunt multe francize care sunt detinute de putine firme ale caror manageri au decis sa nu le dea in franciza, ci sa le tina pentru ei. Le-au luat ca pe un business propriu si asta impiedica dezvoltarea pietei de francize pe acele branduri pentru ca nu se dau. Sunt branduri pe care le vedem in malluri si vorbim de un portofoliu la fiecare firma de opt, zece branduri”, declara reprezentantii AV Franchise Consulting.

Chiar daca acum sunt doar consultanti si se ocupa de vanzarea de francize, cei doi parteneri isi doresc ca in 2010 sa conceapa propria franciza.

„Vom aduce francize din afara, vom crea francize aici si o firma care se va ocupa de ele, iar asta ne va costa in jur de 30.000-40.000 de euro. Si vom gasim parteneri ori investim cat ne permitem pentru ca la credite nu vom apela”, spun Alexandrescu si Varutoiu.