Un astfel de serviciu numit „software as a service” (SaaS) este comercializat si de Central Europe on Demand (CEOD), o companie lansata in septembrie anul trecut pe piata locala.

Filiala locala a singurului partener pe partea de hosting regional pentru Microsoft este condusa de Cristian Herghelegiu (38 de ani), cel care din mai 2004 a lucrat pentru Microsoft Dynamics, divizia de aplicatii de business a Microsoft Romania, din ianuarie 2007 si pana in luna octombrie 2008 fiind seful acestei divizii.

„A fost un vis al meu sa lucrez pe cont propriu si in toamna 2008, cand am plecat de la Microsoft, mi-am dat seama ca aceasta criza era o oportunitate pentru un astfel de business. Pentru ca atunci cand distribui software ca un serviciu, cel care consuma un serviciu nu plateste infrastructura, oameni, salarii, licente, ci consuma ceva precum energia electrica. De exemplu, daca vrei un cont de e-mail trebuie doar sa-l comanzi”, explica Cristian Herghelegiu (foto), antreprenorul care a investit intre 30.000-50.000 de euro de la lansarea in septembrie a companiei in Romania.

CEOD ofera servicii de mesagerie, colaborare, managementul relatiilor cu clientii, live meeting si comunicare unificata (o aplicatie prin care se poate observa cand o anumita persoana este online astfel incat sa poata vorbi telefonic sau video cu acea persoana).

Compania lansata in august 2008 are sediul in Ungaria, dar se axeaza pe zona Europei Centrale si de Est, pana acum compania avand operatiuni in Ungaria, Polonia, Slovacia, Cehia, Romania, Bulgaria si Serbia. Filiala din Romania a celui mai mare producator de software lucreaza cu CEOD din februarie anul trecut, aceasta fiind modalitatea prin care Herghelegiu a luat legatura cu managementul CEOD.

Printre clientii companiei se numara Societatea Nationala de Radiocomunicatii (RADIOCOM) sau HR Club, asociatia profesionistilor de resurse umane din Romania, dar mai sunt si clienti din zona de distributie, energie sau marketing.

„Targetul nostru sunt companiile de telecomunicatii si speram ca pana la finalul anului sa lucram cu un operator mare. Deocamdata avem peste 100 de utilizatori in Romania pe platforma noastra, dar vrem cateva mii de utilizatori (pana in 10.000) si sa lansam doua noi categorii de servicii, dintre care unul este Business Productivity Online Standard Suite (BPOS) de la Microsoft ”, explica Herghelegiu.

Cu toate ca spune ca anul acesta ar putea ajunge la 10.000 de utilizatori (in cazul in care va semna cu un operator de telecom), seful CEOD afirma ca aceasta cifra este una pesimista, potentialul celor care si-ar putea face un cont de e-mail printr-un astfel de serviciu fiind de 400.000 de persoane, conform unui studiu realizat de Microsoft in 2008.

Dar criza ar putea mari numarul utilizatorilor, avand in vedere ca de obicei solutiile de tip SaaS au ca scop micsorarea costurilor, intrucat investitia initiala este redusa la zero, iar cheltuielile operationale doar in ceea ce priveste partea de mesagerie sunt diminuate cu 70% in cazul unei companii mici sau mijlocii.

Piata globala de solutii soft ca serviciu este estimata sa ajunga la 20 de miliarde de dolari pana in 2012, de la 8 miliarde de dolari anul trecut, potrivit unui studiu al companiei de cercetare IDC.

Oficialul CEOD afirma ca in general partenerii pe care ii tinteste sunt companiile de distributie de calculatoare, companiile de tip reseller de echipamente IT, cele din domeniul retailului, dar si segmentul denumit white label, din care provin mai ales clientii de telecom.

De ce este insa atat de importanta insa zona de telecom pentru o companie care ofera servicii de hosting?

„Telecomul imi poate garanta zeci de mii de clienti intr-un an si totodata acesta este un motor de crestere in toate companiile mari. Este un vector, operatorul telecom imi distribuie serviciile in piata si baza potentiala de clienti este foarte mare. In telecom cresc serviciile de date si noi le oferim servicii care au la baza date, ceea ce le poate mari venitul mediu per utilizator”, spune Herghelegiu, adaugand ca un client din telecom i-ar putea aduce venituri de aproximativ un milion de euro in acest an.

Mai simplu, in cazul in care proprietarul unei afaceri mici isi cumpara un telefon, acesta are si optiunea de a utiliza serviciile de Internet mobil oferite de un operator telecom. In acest caz, antreprenorul poate opta pentru o anumita adresa de e-mail, care este insa gestionata de o firma de tipul celei conduse de Herghelegiu, chiar daca la prima vedere totul pare sa fie oferit de compania de telecomunicatii.

De aceea, si clientii din telecom se numesc „white label”, intrucat, desi operatorul isi foloseste brandul pentru oferirea unui serviciu, de fapt in spate se afla o firma de externalizare.

„Este foarte greu de prezis cum va evolua acest business. De obicei, romanul vrea totul la el in casa, dar a venit criza si totul s-a schimbat. Si acum manageri sunt pregatiti pentru acest lucru, ca urmare a situatiei economice. Pentru noi criza economica este un avantaj, pentru ca inainte de criza un manager nu ar fi apelat la un astfel de serviciu - ar fi zis ca el nu are timp sa-si diminueze costurile. Daca nu era criza, poate CEOD nu exista in aceasta forma”, afirma managerul CEOD in Romania, care are ca obiective pentru acest an atingerea de break-even (nivel la care veniturile sunt egale cu cheltuielile) sau chiar de profit.

Desi criza este un avantaj, exista si dezavantaje, cel mai important factor care ar putea micsora potentialul pietei fiind tocmai lipsa de informatie despre acest domeniu.

Chiar daca nu exista insa date despre valoarea acestui segment de servicii, Herghelegiu spune ca ar putea fi si de aproape 50 de milioane de euro in 2010, daca cei 400.000 de utilizatori identificati de Microsoft in 2008 ar cumpara aceste servicii in 2010 si ar cheltui in medie 10 euro pe luna numai pentru zona de mesagerie.