”Fabulous life of...”, o emisiune despre viata starurilor de muzica si film din America, a inspirat-o pe Dana Olteanu (40 de ani) in toamna anului 2006 sa deschida alaturi de sotul ei, Marcel Pana (47 de ani), o firma prin care sa construiasca casute pentru copii.

De fapt, cei doi soti (foto jos) erau antreprenori inca din 2005, de cand au lansat firma Abil Top Consult, prin care pana 2007 au oferit consultanta vamala. Odata cu intrarea in Uniunea Europeana si cu simplificarea conditiilor de calatorie transfrontaliere au trebuit sa renunte la aceasta specializare si s-au orientat catre constructiile de casute din lemn speciale pentru copii pe care le-au denumit Kalman, dupa numele bunicii Danei Olteanu.

Initial au investit 10.000 de euro, banii provenind din vanzarea de actiuni ale hotelului Intercontinental si din propriile economii.

Suma a fost folosita pentru achizitionarea uneltelor speciale si pentru a realiza doua tipuri de casute, una fiind expusa in parcul din Miercurea-Ciuc si una fiind pastrata pentru a fi prezentata la diferitele targuri la care participa firma.

De la lansarea in 2007 a businessului a mai urmat o investitie de aproximativ 3.000 de euro in promovare, adica mai ales in participarea la targuri.

Cu toate ca estimau ca la finalul lui 2009 vor fi pe profit, criza si faptul ca multi dintre potentialii clienti prefera sa cumpere astfel de casute din retelele de bricolaj i-au facut pe cei doi antreprenori sa schimbe planul afacerii, iar acum spera ca anul viitor sa ajunga sa construiasca 15-20 de casute si sa ajunga astfel si pe profit.

"Cand am vazut emisiunea m-am gandit ca este foarte frumos si ca ar putea prinde mai ales in cazul copiilor de vedete. Dar a venit criza si pe de alta parte oamenii prefera sa dea 15-20 de milioane de lei (n.red.: 1.500-2.000 de lei) decat 70-80 de milioane de lei (7.000-8.000 de lei), cat costa in cazul nostru. Totodata, sunt si potentiali clienti care prefera sa le cumpere din hipermarketuri pentru ca la noi durata de realizare a casutelor poate fi si de aproape o luna, cum este cazul casutei Irina”, explica Dana Olteanu.

Cei doi antreprenori care locuiesc in Bucuresti se muta din aprilie pana la inceputul toamnei la Miercurea-Ciuc pentru a construi casutele.

Ei si cei patru, cinci colaboratori, printre care si un arhitect, realizeaza trei tipuri de casute care au fost cu preturi cuprinse intre 7.000 si 11.000 de lei, pretul variind in functie de dimensiuni, dar si de distanta dintre Miercurea Ciuc, orasul in care se construiesc casutele, si localitatea in care vor fi amplasate.

Astfel, casuta Clara, cea mai mica dintre casutele Kalman, are o suprafata de 3,125 mp si inaltimea de 1,80 m si costa 7.000 de lei, modelul Ayan are suprafata de 5 mp si inaltimea de 2,10 m, pretul fiind in jurul a 8.700 de lei, iar cea mai mare casuta, Irina, costa 10.500-11.000 de lei si are suprafata de 6 mp si inaltimea de 2,5 m.

Casutele sunt realizate din lemn de brad si pictate cu vopsea ecologica in diferite culori dupa preferintele copiilor. Tot ei sunt si cei care decid de foarte multe ori tipul mobilierului care este asezat pe podeua din parchet laminat, in interior fiind de cele mai multe ori montate masute rabatabile, scaunele si covorase.

Desi au vandut doar cinci casute de la lansare si pana acum, printre clientii lor se numara Mihaela Radulescu si fiul sau Ayan si Luana Ibaka (prezentatoare in cadrul Prima TV) si fetita ei Inoke, la care au ajuns prin trimiterea de e-mailuri.

Cu toate ca vanzarile nu au fost precum se asteptau, cei doi antreprenori spun ca primele semne de revenire economica incep sa apara.

De exemplu, anul trecut au negociat doar cu patru, cinci persoane pentru a vinde o casuta, iar acum deja sunt in discutii cu 15-20 de persoane si spera ca pana finalul anului sa ajunga sa construiasca macar zece case.

Clientii target sunt copiii de vedete, oameni de afaceri si cei care invata la gradinite particulare, atat din tara, cat si din strainatate.

Desi in afara tarii le-ar fi mai usor sa vanda atat pentru ca preturile sunt considerate mai mici, dar si pentru ca exista o deschidere mai mare, cei doi antreprenori si-ai dori sa vanda mai mult in Romania.

Deocamdata, antreprenorii au purtat discutii cu potentiali clienti din Ungaria, Germania, Anglia, Olanda si Austria.

Cu toate acestea, inca nu s-au materializat pentru ca pe piata externa ajung prin intermediari, dar si pentru ca majoritatea celor cu care discuta prefera sa amane inca achizitia.

”Prietenii nostri ne zic sa ne orientam catre strainatate pentru ca aici se vinde mai greu, dar noi am prefera sa educam piata locala. De exemplu, in alte tari, astfel de casute pot costa si 100.000 de euro, iar unii parinti le ofera copiilor cadou pentru Craciun, in timp ce la noi parintii isi lasa copiii afara in special primavara si vara ”, explica Marcel Pana.