Francois Pinault se afla in fruntea companiei de retail PPR (Pinault Printemps La Redoute), fiind unul dintre cei mai bogati si influenti oameni din Franta si Europa, cu o avere estimata la peste 10 miliarde de euro.

Care este formula magica adoptata de omul de afaceri francez? Raspunsul este unul simplu: diversificarea.

Aventura incepe pentru tanarul francez inca de la varsta de saisprezece ani, cand renunta la studii si se inroleaza in armata. In 1960 lucreaza ca negustor de lemne in cadrul unei companii forestiere, iar in numai doi ani, la varsta de 26 de ani devine presedintele acestei companii care ia numele de Etablissements Pinault.

Intr-un timp foarte scurt, compania tanarului breton castiga din ce in ce mai mult teren, si este cotata ca una din cele mai bune companii in industria lemnului. Dupa 1970, Francois Pinault achizitioneaza mai multe intreprinderi din domeniu iar Pinault Distribution inregistreaza o cifra de afaceri de 600 de milioane de franci si aproape opt sute de persoane angajate.

In anul 1974, devine pas cu pas expert in domeniul finantelor si reuseste sa faca avere, pentru prima data, pe baza speculatiilor de pe piata de zahar. Piata industriei forestiere incepe insa sa intre in declin datorita supraproductiei si concurentei acerbe, astfel incat Francois Pinault adopta o noua strategie si se indreapta catre industria de lux.

In 1980, Pinault SA este listata la Bursa cu ajutorul grupurilor de investitii AGF, Barclays si LCL, ceea ce ii va permite sa achizitioneze in 1991 lantul de magazine Printemps si crearea companiei Artemis. In 1994 grupul Pinault – Printemps fuzioneaza cu La Redoute, companie specializata in comertul electronic, iar grupul ia numele de PPR ( Pinault Printemps La Redoute). Incepand cu 1994 si pana in 2000, Francois Pinault face importante achizitii in domenii din ce in ce mai diversificate, care il lanseaza practic pe piata industriei de lux.

Citeste si:

Una din cele mai importante achizitii este cea a companiei Gucci. In 1999, Francois Pinault nu reuseste sa obtina decat 34% din numarul de actiuni, dupa o lupta incrancenata cu presedintele companiei LVMH, Bernard Arnault, la randul sau unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri din Franta.

In 2004, Pinault devine proprietar in intregime al companiei Gucci si o schimbare importanta a strategiei in managementul organizatiei se produce in cadrul PPR. Analistii au observat ca accentul este pus din ce in ce mai mult asupra calitatii produselor de lux, ce apartin diferitelor marci si branduri ce fac parte din grupul PPR.

Majoritatea marcilor care se afla sub patronajul PPR, nu permit insa o extindere pe piata din America de Nord de exemplu. Prin ultima achizitie, a marcii sportive germane Puma, omul de afaceri francez mizeaza pe o astfel de extindere. Clientii sunt in majoritate tineri si sunt atrasi de design-ul revolutionar al produselor si accesoriilor ce poarta marca Puma, iar pozitionarea fata de cei doi concurenti principali, Nike si Adidas, reprezinta un interes si mai mare pentru grupul de distributie PPR.

In mai putin de treizeci si cinci de ani, tanarul modest din Bretania, a reusit sa ridice nu o simpla companie ci un imperiu care si-a extins activitatea in aproape toate sectoarele importante din industria franceza si nu numai.

Cifra de afaceri a grupului PPR pe 2006 a fost de 17. 931 milioane de euro, din care un procent de 19,9% apartine produselor de lux, iar 80,1% activitatilor de distributie.