„Am avut sansa sa lucrez intotdeauna cu tehnologii si oameni de varf“, descrie Gabriel Marin, in cateva cuvinte, succesul sau. Dar nu se poate rezuma la atat reusita unei afaceri care aduce in fiecare an zeci de milioane de euro, asa ca incep sa-l descos. A terminat Facultatea de Cibernetica in 1984 si a avut sansa sa lucreze intr-o companie de varf pentru ceea ce insemna a-tunci IT nu doar in Romania, dar si in lume. Romcontrol Data era o societate mixta romano-americana, jumatate fiind detinuta de un consortiu american. Asa ca a avut sansa de a lucra cu tehnologie de varf chiar de la inceput. „Inchipuie-ti ca aveam din 1986 retea de calculatoare, un lucru extraordinar pentru acea vreme“, isi aminteste Gabi Marin. Dar a venit revolutia si lucrurile au inceput sa scartaie. Conducerea firmei dorea sa continue cu asamblarea produselor, in timp ce Gabriel Marin simtea viitorul: distributia componentelor de IT&C in Romania. A plecat si timpul i-a dat dreptate: in cativa ani firma s-a inchis, americanii au dat faliment, iar activitatile de asamblare s-au mutat in Orientul indepartat, unde mana de lucru era mai ieftina.

De unul singur

La inceput, a facut cam ce invarteau toti cei care se pricepeau la computere. Cu 500 de dolari, bani economisiti, a deschis prima afacere: a inceput sa asambleze si sa vanda calculatoare, treaba care a mers cam un an si jumatate. Curand s-a despartit de partenerii sai. „Era o perioada romantica, toti voiau bani, toti voiam sa fim directori generali! Asa ca ne-am facut alte firme si am pornit fiecare pe drumul lui“, spune fara regrete Gabriel Marin. Asa se semneaza, la sfarsitul lui 1992, actul de infiintare pentru firma Omnilogic, al carei viitor nu-l prevedea atat de stralucit. Tehnologiile de varf erau sub embargo, singurii de la care putea face rost erau austriecii, dar preturile erau pe masura. „Era senzational, pentru ca ceea ce faceam semana mai mult cu activitate ilegala. Aveam nevoie de valuta si eram obligati sa alergam cu leii prin caminele studentesti, sa gasim dolari cu care sa platim aparatura de care aveam nevoie“, zambeste Gabriel Marin. Dar in scurt timp a intrat in contact direct cu producatorii si a devenit distribuitor IT&C pentru marile firme.

Lider

Si nu e vorba doar despre pozitia pe care o are pe piata distributiei de tehnica de calcul si echipamente de telecomunicatii. Managementul companiei a fost flexibil la schimbarile rapide care apareau in aceasta industrie. Capacitatea de a intelege particularitatile pietei locale, ca si acuratetea acestei viziuni de business reprezinta valori majore ce au condus, in timp, la consolidarea pozitiei de lider a firmei pe piata romaneasca. Dar mai concret e vorba de bani: „Nu am avut dorinte legate de dezvoltarea tehnologiei. Nu am vrut sa reinventam roata, ci sa facem bani. Probabil ca suntem in frunte pentru ca asa am vrut sa dezvolt afacerea. Si pentru ca sunt singurul economist care conduce o firma de IT&C“, mai spune Gabriel Marin.

„Am aplicat un model strict economic, nu tehnologic“. A inceput cu doar sase oameni, ca o companie de distributie traditionala, vânzând calculatoare, periferice, componente si software de marca. In doar trei-patru ani, Omnilogic a reusit sa acapareze o cota de piata semnificativa, de 20-22%, din piata româneasca IT traditionala. Înca de la început, compania si-a construit strategia pe o retea solida de reselleri, peste 800 de parteneri din toata tara, si a creat parteneriate puternice si directe cu liderii de piata din acea perioada ca Digital Equipment Corp., IBM, Novell, Microsoft, Seagate, Oki etc.

Nu exista locul doi

Cel putin, nu in viziunea lui Gabriel Marin. „Si nu e vorba numai de mine, ci de toti angajatii mei. Si nu e vorba numai de declaratii sforaitoare, ci de multa munca. Si nu neaparat ca randament, ci chiar de timpul fizic pe care-l petrecem muncind. Poti sa ma gasesti la birou in fiecare zi pana la 11 noaptea, vin si sambata, chiar si duminica daca nu sunt plecat din tara“, explica seful Omnilogic. „Nu facem bani pentru ca sa avem ce cheltui, ci pentru ca ei inseamna tot. In lumea afacerilor, nu exista succes atunci cand n-ai bani. Toti te intreaba cati bani faci anual, iar eu pot dovedi ca firma aduce multi bani, si nu sunt vorbe!“, conchide Gabriel Marin. In 2004, cifra de afaceri a companiei a fost de 120 de milioane de euro, iar pentru acest an se estimeaza o crestere de pana la 160 de milioane de euro. Iar ambitiile managerului general sunt mari: spera ca in 2008 sa ajunga la o cifra de afaceri de peste o jumatate de milioard de euro.

Citeste si:

Randament

Omnilogic are doar 45 de angajati, iar daca facem o socoteala simpla reiese ca fiecare dintre acestia a avut o „cifra de afaceri“ de 2,5 milioane de euro. E mult, chiar si fata de cele mai dezvoltate companii mondiale din domeniu. E un lucru cu care se mandreste Gabriel Marin si are de ce. Integrarea in Uniunea Europeana nu-l sperie: „Suntem la fel de competitivi ca si ei, chiar mai buni, lucru dovedit prin cifre. Ne va fi foarte greu sa generam tehnologii noi, de aceea trebuie sa-i lasam pe cei care au bani sa investeasca in inventii, iar noi trebuie sa stim sa le valorificam. Si putem castiga si noi bani buni de aici. Stii ca un dolar dat pe licenta unui produs poate aduce 8-9 dolari in consultanta si implementarea lui?“, ofera cheia succesului proprietarul Omnilogic. Tot el a decis, în 1998, reconsiderarea modelului principal de business si abordarea altor segmente ale sectorului tehnologic, care implica un potential mai mare de crestere si rentabilitate, altele decât IT-ul traditional.

S-a pus accentul pe piata de retele de performanta si pe cea de date-voce. Astfel, în scurt timp, Omnilogic si-a întarit parteneriatele deja existente sau a creat parteneriate noi cu firme mari precum Cisco Systems, Nortel Networks, Ericsson, Harris, Checkpoint, RAD, SMC sau Vocaltec. În acelasi timp, au fost dezvoltate competente principale pentru a putea oferi produse si servicii cu valoare adaugata mai mare fata de modelul traditional. Toate procesele de business interne au fost restructurate si reproiectate, împreuna cu o investitie directa de aproximativ 4 milioane de dolari pentru logistica noua bazata pe tehnologia Internet si pentru un sistem financiar nou, bazat pe aplicatiile Oracle. La sfârsitul lui 2001, noua structura Omnilogic era functionala, gata sa faca fata provocarilor noii piete IT&C.

Bogat, dar neschimbat

„Poate suna cinic, dar asta am vrut sa fac: bani! Dar nu pentru a-i cheltui, ci pentru a dovedi astfel ca am o afacere de succes“, spune Gabriel Marin. Nu crede ca averea l-a schimbat, doar ca a putut sa cumpere unele lucruri la care altfel nu ar fi avut acces. „Dar nici n-am timp sa-i cheltuiesc! Excursii nu fac decat in interes de afaceri sau cand ma duc sa-mi vad copilul. E adevarat ca uneori imbin utilul cu placutul“. Nu crede in clasamente, ba chiar spune ca l-au revoltat: „Cum sa stie altii cati bani am daca nici eu nu mi-am facut socotelile! Si mai trebuie stiut ca aceste calcule sunt relative“, apreciaza Marin. Imi explica si ca exista unele calcule matematice, general recunoscute, iar conform acestora firma Omnilogic ar valora 50-60 de milioane de euro. Ar valora daca ar vrea sa o vanda, lucru care nu-l intereseaza. Asa ca... „ambitia mea e sa fac o firma de un miliard de dolari si a-tunci vom mai vorbi! E drogul meu!“, incheie discutia Gabriel Marin.

Aerul tare al inaltimii

Are alura unui baschetbalist. Si chiar a jucat baschet de performanta. In 1978 era junior la Dinamo, iar apoi a continuat sa joace la Rapid si la Automatica. „Am trait intr-o dilema: sport sau scoala. Dar am avut noroc ca eram bun la scoala si am putut sa fac si baschet!“, spune Gabriel Marin, adaugand ca a avut multe de invatat in anii petrecuti sub panou: de acolo vine agresivitatea, de acolo a invatat sa nu doreasca locul doi. „Profesionistii nu accepta locul doi, care e pentru amatori. Nu e ca la Olimpiada, sloganul «Important e sa participi!» nu e pentru mine“. Pasiunea pentru baschet a ramas si se vede chiar de cum patrunzi in curtea Omnilogic: in parcare e amenajat un teren de baschet unde, atunci cand are timp, mai incinge un meci cu angajatii.

Iar pentru ca e un om bogat, baga si bani in sport: sponsorizeaza echipa de baschet-fete Sportul Studentesc Omnilogic. Si abia asteapta sa aiba treaba in Statele Unite: nu va lipsi de la meciurile din NBA, la care merge insotit de reperul mondial al baschetului din Romania, Ghita Muresan. Dar anul acesta vizita din SUA ii va alimenta si cea de-a doua pasiune: motocicletele. Are un Harley Davidson, dar vrea sa mai cumpere doua, asa ca va merge in doua ateliere celebre din Los Angeles, unde le va comanda. „Tot multumita sportului“ nu fumeaza si nu bea decat ocazional, dar si-a descoperit o noua pasiune: colectionarea de whisky de calitate, rar si scump. Are o colectie de 40-50 de sticle de single malt, unele dintre ele valorand peste 6.000 de lire sterline. „Beau rar, o sticla imi ajunge cam 4 luni, daca ma ajuta prietenii, dar nu stric orzul pe gaste: din cel scump dau numai celor care stiu cu adevarat sa-l aprecieze!“, mai spune Gabriel Marin, care si-a gasit in munca singurul drog.