"Daca Tarom este privatizata sau nu, nu conteaza foarte mult. Ceea ce conteaza cu adevarat este ca managementul companiei sa poata lua masuri strategice. In ceea ce priveste privatizarea Tarom, parerea mea este ca pasii spre privatizare conteaza. Primul pas este scaderea costurilor companiei, apoi restructurarea sa pentru a te asigura ca nivelul costurilor ramane scazut si apoi, ultimul pas, luarea unei masuri strategice in ceea ce priveste privatizarea", a declarat secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA - Association of European Airlines), potrivit Mediafax.

El a aratat ca industria aviatica din Europa nu a iesit inca din criza economica, situatie ce face dificila identificarea unui cumparator pentru Tarom.

"Pentru cumparatorul strategic, este dificil pentru ca trebuie sa se consolideze mai intai el, si asta ingreuneaza procesul de privatizare. Sunt unii care spun ca acum privatizarea Tarom este prematura", a spus Schulte-Strathaus.

Referitor la pierderile Tarom, care anul trecut au ajuns la aproape 80 milioane de euro, reprezentantul AEA a spus ca toate companiile europene au avut de suferit de pe urma crizei economice si a eruptiei vulcanului din Islanda.

"Sunt motive pentru care s-au produs pierderile respective. Toate companiile au avut de suferit, iar rezultatele arata clar ca situatia niciunei companii din Europa nu este foarte buna. Presiunea costurilor este atat de mare incat toate companiile trebuie sa-si eficientizeze programele de reducere a cheltuielilor", a afirmat secretarul AEA.

Dintre toate costurile, cel mai mult au crescut cheltuielile cu carburantii si taxele de aeroport.

Totodata, Schulte-Strathaus afirma ca sunt si argumente pentru ca Tarom sa devina o companiei competitiva.

Citeste si:

"Principalele avantaje sunt costul scazut pentru fiecare angajat, in comparatie cu alti concurenti din piata, iar produsul este bun si competitiv, acceptat si recunoscut de pasagerii straini. In plus, piata romaneasca este interesanta, la fel ca si pozitia geografica a tarii in regiune", a afirmat oficialul AEA.

Guvernul s-a angajat in scrisoarea de intentie convenita cu FMI sa cedeze cel mult 20% din actiunile Tarom prin listarea la Bursa sau prin vanzarea pachetului unui investitor strategic.

Totodata, Guvernul s-a angajat sa selecteze pana la finele lunii noiembrie management privat la Tarom.

Numarul pasagerilor transportati anul trecut de cmpanie a crescut cu 24% fata de anul precedent, de la 1,77 milioane de calatori la 2,2 milioane de pasageri. Tarom a inregistrat pierderi de 332,48 milioane lei (79,97 milioane euro), in crestere cu 41,6% fata de anul precedent, cand operatorul aerian de stat a raportat un rezultat negativ de 234,69 miloane lei.

Asociatia Companiilor Aeriene Europene include 36 de companii, printre care si Tarom, care transporta anual 377 milioane de pasageri si sase milioane tone de marfa.

Companiile membre detin 2.800 de avioane si opereaza zboruri catre 630 de destinatii din 163 de tari. Operatorii din AEA au o cifra de afaceri cumulata de 82 miliarde de euro pe an.