Dupa ce zeci de ani ONT, BTT si OJT au fost singurele denumiri cunoscute de catre cumparatorii de servicii turistice, astazi cele peste 3.000 de agentii au inceput deja sa fie cel mai important „vehicul“ prin care hotelierii si ceilalti prestatori pot ajunge la clienti. Acum e timpul sa faca legea in interesul clientilor.

Cu peste 800 de milioane de dolari incasati din intrarea strainilor in Romania in 2004 si circa 4% contributie la PIB, turismul incepe sa se dezghete. Unul dintre cele mai mari merite apartine agentiilor de turism care au adus nu mai putin de 3,6 milioane de straini in tara noastra. In acelasi timp, au trimis aproximativ 3 milioane de romani in strainatate. Mai e mult pana la stadiul la care se afla, de exemplu, Ungaria, o tara mult mai mica, dar care si-a ingrijit patrimoniul turistic (si l-a promovat suficient), ajungand la peste 10 milioane de turisti anual. Problema apare daca luam in considerare stagnarea si chiar scaderea pe unele segmente a cererilor pentru turism intern venite din partea cetatenilor romani. Este evident ca, pentru preturi sensibil egale, turistii prefera destinatii externe deoarece conditiile sunt incomparabile. Si acesta e punctul sensibil in care agentiile incep sa-si spuna cuvantul.

Cresterea nivelului serviciilor nu se poate realiza insa decat printr-o permanenta presiune exercitata de agentii asupra hotelierilor si a celorlalti parteneri, in beneficiul turistilor. E drept ca inca mai exista agentii care nu-si asuma nici o responsabilitate in fata clientului atunci cand vand servicii, pentru comisioane mai mici sau mai mari. Piata probabil le va elimina sau le va obliga sa reconsidere clientul platitor. Totusi, in momentul de fata, forta agentiilor de turism autohtone, din care aproape 1.000 se afla in Bucuresti (si realizeaza circa 70% din totalul cifrei de afaceri in turism), a devenit uriasa, chiar daca nu este pe deplin constientizata. Ar fi lesne sa ne imaginam, de exemplu, cat de simplu ar putea o revolta a agentiilor sa falimenteze unul sau altul dintre hotelurile de pe litoral.

Cifre de afaceri uriase

In mod normal, comisionul perceput de o agentie din tariful afisat este de circa 10%. Poate fi 7 sau 12, in functie de politica firmei si de evolutia pietei. Mai departe, profitul brut nu depaseste 5% din cifra de afaceri decat in situatii exceptionale. Cu toate acestea, cifrele vehiculate pentru anul trecut arata ca industria turistica si, in particular, activitatea de agentie pot fi rentabile. Exista agentii care au inregistrat sute de miliarde de lei cifra de afaceri, cu un profit corespunzator. Cele mai mari profituri de pana acum le-au obtinut Happy Tour, J’info, Marshal, Eximtur sau Paralela 45, dar lista nu se opreste aici.

Citeste si:

Bineinteles ca pe primele locuri se afla agentiile tour-operatoare (cele care si organizeaza activitati turistice, nu doar intermediaza). Sunt circa 30 de astfel de firme ce vehiculeaza majoritatea capitalului din turism si care ar putea impune o politica coerenta industriei turistice, evident in favoarea clientilor si nu a profitului. Interesant este ca pe lista agentiilor cu o cifra de afaceri mare se afla si ONT Carpati, insa compania are atat pierderi, cat si datorii fata de buget la fel de mari, nereusind sa se adapteze economiei de piata.

Clientul nostru, stapånul vostru

In prezent, agentiile de turism au doua parghii prin care isi pot proteja clientii. Mai intai, este vorba despre obligatia de a incheia asigurari pentru serviciile vandute, astfel incat o eventuala despagubire a clientilor in situatii de incapacitate de plata sa fie posibila oricand. O a doua cale legala de actiune este contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice, impus de ministerul de resort.

Agentiile sunt obligate sa semneze acest act cu turistii in momentul cumpararii de servicii turistice, iar clauzele documentului ii permit cumparatorului sa ceara, in cazul in care serviciile nu sunt cele solicitate (de exemplu, clasificarea hotelului nu e respectata), sa i se restituie banii ori sa-i fie oferite serviciile respective intr-o locatie corespunzatoare. Probabil ca acesta este punctul de plecare catre situatii tensionate in care cei care vand biletele se vor vedea obligati sa plateasca din buzunar. Urmarea: agentiile vor trebui sa impuna hotelurilor respectarea drastica a conditiilor anuntate, sub amenintarea unor conflicte serioase.

2004, un an mai bun

Locatiile de cazare din Romania au inregistrat anul trecut 5,9 milioane de turisti, cu aproximativ 900.000 mai multi decat in 2003, in conditiile in care numarul locurilor de cazare s-a redus constant. Dintre acestia, 4,5 milioane au fost cazati in hoteluri, cu 13% mai multi decat anul trecut. In ceea ce priveste turistii straini din hoteluri, numarul lor s-a majorat la 1,05 milioane, de la 994.000 de persoane in 2003. Potrivit statisticilor, la frontiera Romaniei au fost inregistrati 6,5 milioane de vizitatori, cu 16% peste nivelul din 2003. Gradul mediu de ocupare a unitatilor de cazare a crescut de la 34,6%, in 2003, la 37,5%.