Cu toate acestea, economia pe care o face o persoana care cumpara din magazinul online poate varia semnificativ de la categorie la categorie si de la produs la produs. Studiul realizat de Millward Brown a inclus 12 categorii de produse. Pentru fiecare categorie au fost analizate cate 10 produse alese aleator care se regaseau atat in magazinele online cat si in cele offline.

Pe baza preturilor acestor produse Millward Brown a realizat un indice de preturi al categoriei. Indicele de preturi a luat in calcul pretul de vanzare la un moment dat, care include, unde e cazul, si promotiile din acel moment. Studiul arata ca preturile acelorasi produse sunt mai mici in medie in magazinele online decat in magazinele offline. Diferentele cele mai mari se regasesc in randul cartilor (25%), tabletelor (15%) si al telefoanelor mobile (14% ) in timp ce diferentele cele mai mici sunt la aspiratoare (4%) si hrana pentru animalele de companie (1%).

De exemplu, la un model de telefon al carui pret este in jurul a 500 RON, in momentul efectuarii studiului existau diferente de pana la 80 RON intre pretul din online si cel din offline. Cumparatorul poate astfel economisi in cazul tabletelor la anumite modele si pana la 300 RON daca cumpara din online, iar anumite titluri de carti pot fi gasite la jumatate de pret, ajungandu-se la economii de 15 lei in unele cazuri. Exista situatii in care apar diferente de pret intre pretul online si cel offline al aceluiasi magazin.

Citeste si:

“In studiile noastre anterioare am identificat o perceptie aproape generalizata ca preturile in online sunt mai mici decat in offline. Ne-am gandit sa facem un studiu stiintific care sa valideze valoarea de adevar a acestei perceptii si sa dea un indiciu despre cat pot economisi consumatorii daca cumpara online” a spus Daniel Enescu, presedinte Millward Brown Romania.

In 11 din cele 12 categorii de produse studiate, produsele vandute online au fost in medie mai ieftine decat in magazinele clasice iar o categorie a fost la paritate de pret (aparatele foto). “Diferentele dintre online si offline in ceea ce priveste preturile fluctueaza semnificativ de la produs la produs, dar majoritatea acestora par sa mearga in aceeasi directie. Altfel spus, ai sanse mari sa cumperi mai ieftin un produs dintr-un magazin online, chiar daca nu ti-ai facut anterior temele legate de locul in care gasesti cel mai ieftin produs. Cu toate acestea, promotiile joaca un rol important in dinamica preturilor”, a mai spus Daniel Enescu.

Variatia preturilor intre online si offline in functie de produs este mult mai mare in cadrul cartilor (40% intre produsul cu cea mai mica diferenta si cel cu cea mai mare diferenta intre online si offline), tabletelor (23%) si cuptoarelor cu microunde (18%) si semnificativ mai mic in cadrul telefoanelor (8%), frigiderelor (6%) si a hranei pentru animale de companie (2%). Este foarte posibil ca in aceste ultime categorii marja de profit sa fie mult mai mica, limitand posibilitatea unor promotii spectaculoase.

Studiul a luat in calcul 12 categorii si 120 de produse, cate 10 pentru fiecare categorie. Esantionul consta in 21 de magazine online si offline, selectate dupa relevanta lor in categorie. Au fost comparate doar produse cu caracteristici tehnice identice. Datele pot varia in timp in functie de politicile magazinelor si de promotiile de la un moment dat. Conform unui alt studiu realizat de Millward Brown Romania in martie 2014, pretul ramane un element semnificativ in decizia de achizitie. 48.7% dintre cei care cumpara online aleg magazinul online pe baza faptului ca pretul este mai mic decat in magazinele clasice (offline) . Pe langa pret/ reducerile de pret, factori cu o importanta ridicata pentru cumparatori atunci cand decid sa cumpere online sunt oferirea de servicii gratuite (transport si returnare) ti rapiditatea livrarii comenzilor.