Criza economica a lovit din plin piata locala de recrutare, ceea ce a dus la o scadere dramatica a numarului de joburi disponibile si la o disperare a candidatilor aflati in cautarea unui loc de munca.

“Candidatii sunt disperati. Spre deosebire de anul trecut, se observa o crestere a insistentei celor aflati in cautarea unui loc de munca. Primim CV-uri pe adresele de e-mail personale si sunt cazuri in care candidatii vin personal la sediul nostru pentru a-si lasa CV-urile”, spune Cristina Savuica (foto), country manager la Lukera & Makler, al doilea mare jucator de pe piata locala de recrutare, cu afaceri de 18,4 milioane de euro in 2008 si un profit net de circa 630.000 de euro.

Indiferent de pe pozitia pe care vor sa se angajeze, candidatii sunt mult mai flexibili in ceea ce priveste pretentiile pachetelor salariale.

De exemplu, daca pana anul trecut pentru pozitiile de management erau la moda asigurarile de viata sau abonamentele la sala de fitness, candidatii aflati in cautarea unui loc de munca in conducere renunta din start la aceste beneficii.

Flexibilitatea de care dau dovada candidatii este o consecinta directa a ceea ce se intampla pe piata fortei de munca, in perioada august 2008 – august 2009 peste 250.000 de romani ramanand fara loc de munca, potrivit datelor inregistrate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM).

“Scaderea pietei de recrutare este o urmare directa a ceea ce se intampla in economie. Mai mult, toate companiile pe care le vizitez au bugetele (de recrutare – n.red.) inghetate si nu pentru ca nu ar avea nevoie de oameni, ci pentru ca nu stiu ce decizii de business urmeaza sa se ia la nivelul conducerii”, afirma Savuica.

Spre deosebire de anul trecut, companiile cauta acum oameni cu experienta, in special in vanzari si in banking, numarul angajatorilor aflati in recrutare de absolventi fiind mult mai redus.

“Sfatul pe care il pot da absolventilor pentru a-si gasi un loc de munca este de a face practica sau un stagiu de internship in cadrul companiilor. Chiar si fara bani, pentru ca, la noi, valoarea adaugata a absolventului este zero. Companiile nu au nevoie de absolventi care sa stie trei limbi straine si teorie, pentru ca nu angajeaza traducatori. Dar au nevoie de oameni care sa stie practica”, declara Savuica.

Compania de recrutare a primit, in doar cateva zile, circa 2.000 de CV-uri pentru o pozitie de sales representative.

Chiar daca businessul de recrutare a fost afectat, compania nu a redus tarifele, deoarece volumul de munca a crescut, in conditiile in care Lugera & Makler a fost nevoita sa renunte la aproape jumatate din angajati.

Compania de recrutare avea circa 200 de angajati full-time si 2.800 de salariati in leasing de personal. In prezent, Lugera & Makler are aproximativ 100 de angajati full-time si 3.500 de oameni in leasing.

“Am ales sa disponibilizam, in principal, angajatii care erau in perioada de proba sau cei care aveau contracte incheiate pe o perioada determinata. Astfel, am reusit sa limitam numarul celor cu vechime in firma care au trebuit sa plece”, subliniaza managing partner-ul Lugera & Makler.

Angajatii disponibilizati au primit un salariu compensatoriu, iar 95% dintre cei concediati si-au gasit un alt job pana in prezent.

Pe langa angajatii concediati, compania de recrutare a adus aproximativ 15 oameni noi, majoritatea dintre acestia cu o experienta bogata in domeniu.

Unul din oamenii cu experienta recrutati de Lugera la inceputul anului este Florin Ochiana, care a fost readus in firma de recrutare de la Grafton Recruitment Romania, filiala romaneasca a irlandezilor de la Grafton, unde ocupa functia de country manager.

“Am incercat sa aducem si oamenii cu experienta in vanzari, pentru ca este foarte important sa avem personal care sa poata comercializa serviciile pe care le oferim noi”, mentioneaza Savuica.

Decembrie 2008 si ianuarie 2009 au reprezentat cele mai grele perioade pe care le-a traversat compania in primul an de criza, din cauza disponibilizarilor de personal.

Inceputul anului a fost si perioada in care piata s-a dus in jos. Ulterior, segmentul de recrutare a stagnat, pentru ca volumele de recrutare sa devina din nou importante incepand cu luna august.

“Din punct de vedere al recrutarii cred ca ne va trebui cel putin un an pentru a ajunge la volumul de recrutare pe care il atingeam anul trecut”, subliniaza Savuica.

In ciuda declinului din piata, Lugera & Makler a inregistrat o crestere cu aproximativ 15% a cifrei de afaceri din primele sase luni, comparativ cu perioada similara a anului trecut.

“Chiar daca recrutarea a scazut semnificativ, au crescut foarte mult activitatile de leasing de personal, payroll sau outplacement. In mod normal, ar trebui sa fie bine daca ne vom pastra cifra de afaceri pe care am inregistrat-o anul trecut, in conditiile in care piata s-a dus in jos. Cred insa ca este posibil sa se pastreze pentru tot anul avansul de 15% din primul semestru”, afirma Savuica.

De asemenea, compania a infiintat inca doua linii noi de business de la inceputul anului, un serviciu de brokeraj, respectiv unul de property management.

Lugera & Makler Romania are circa 25 de puncte de lucru la nivel national, anul acesta fiind deschise peste 15 dintre ele.

Actionarii Lugera & Makler Romania SRL sunt slovacii Lubos Kovac (10%) si Ratislav Grznar (10%), Cristina Savuica (20%) si compania olandeza SC Lugera & Makler Werving en selectie B.V. (60%).

In afara Romaniei, Lugera & Makler detine birouri in tari ca Cehia, Slovacia, Polonia, sau Croatia, Savuica avand diverse participatii in randul fiecarei companii din aceste state.

Subsidiara locala a Lugera genereaza 50% din businessul total inregistrat de companie la nivelul Europei.

Cei mai importanti jucatori de pe piata locala de recrutare sunt Adecco, Lugera & Makler, Grupul Apt, Mapower, Aims si Professional.