Noul agent imobiliar: Cum il vrem si cum se vrea

Tot ce a lasat criza in urma ei pare sa se rezume la insolvente si falimente, somaj si bunuri de calitate indoielnica, produse mai toate in China. Si totusi, nu rar se intampla sa fim martorii unor mici miracole. In fata dificultatilor economice, sunt oameni care au decis ca e momentul sa actioneze impotriva curentului, sa faca fata.

Exemple sunt din toate industriile: echipe redactionale decid sa-si ia soarta in maini proprii, sa investeasca si sa preia managementul publicatiei lor aflata in pragul falimentulu, antreprenoriatul respira si o face bine, iar blamatul agent imobiliar pare ca se reinventeaza, devenind pe de-o parte responsabil, pe de cealalta constient ca e nevoie de el si poate raspunde prin valoarea adusa.

Calatorind mult prin tara in interes de business, am intalnit in ultimul an sute de agenti imobiliari. Concluzia e una: din fericire, criza cu care inca se confrunta piata imobiliara a lasat urme. Asa cum vorbim de o noua economie, putem vorbi de un nou agent imobiliar.

Noul agent imobiliar este la fel de preocupat de tranzactii ca cel dinainte de criza. Acum insa constientizeaza, in egala masura, drumul pe care trebuie sa-l parcurga pana acolo. Participant fidel la traininguri si workshopuri de vanzari, negociere, management sau leadership, citeste carti de business si investeste timp si bani in dezvoltarea sa profesionala si personala. Smartphone-ul, tableta, CRM-ul sau promovarea online fac parte din viata sa de zi cu zi. Noul agent imobiliar foloseste instrumente de lucru, isi normeaza munca si isi masoara rezultatele.

Agentul imobiliar post-criza nu se opreste aici. Se inspira din sistemele de lucru ale pietelor mature, cap de lista fiind reprezentarea exclusiva. In acest sistem, brokerul reprezinta doar pe una din partile implicate intr-o tranzactie, precum un avocat. Daca este agentul proprietarului, il va consilia pe acesta in stablirea pretului de listare, va marketa eficient proprietatea, ii va precalifica pe cei interesati si va colabora cu ceilalti agenti din piata pentru a ajunge la cumparatori. Atunci cand il reprezinta pe cumparator, se asigura ca acesta face cea mai buna alegere si il asista in negociere. Avand garantia platii serviciilor sale la vanzare, va investi mai multi bani si energie in toate etapele tranzactiei, spre deosebire de cel care isi rezuma activitatea la o simpla intermediere.

Apuse fiind vremurile vanzarii tranzactionale in rezidential, noul agent imobiliar acorda multa atentie relatiei cu clientul sau, proprietar sau cumparator: ii asculta nevoile, intelege contextul si consiliaza. Agentul imobiliar post-criza este mult mai documentat si responsabil: utilizeaza studii de piata, analize comparative si argumenteaza cu date concrete. Isi tine clientul informat la fiecare pas si echilibreaza emotiile generand siguranta intr-o tranzactie care pune adeseori in joc cea mai mare suma de bani investita vreodata de clientul sau. De multe ori, o datorie asumata vreme de zeci de ani. Noul agent imobiliar lucreaza in echipa si colaboreaza cu colegii de breasla. Aceste colaborari inca se fac mai degraba intre colegii din aceeasi agentie, insa dialogul este tot mai prezent intre brokeri din agentii diferite. Odata cu responsabilizarea, creste respectul fata de propria profesie, iar cu asta, increderea in ceilalti colegi.

Are un portofoliu redus de proprietati pe care isi focalizeaza mult mai bine energia. Agentul imobiliar post-criza segmenteaza si se specializeaza pe tipuri de proprietati: case de peste 100.000 de euro in zona de nord a Bucurestiului. Devine expert.

Joaca fairplay, ceea ce implica un nivel de etica mult mai ridicat, dar si o viziune pe termen lung asupra rolului sau. Noului agent nu ii este teama sa vorbeasca despre esec si succes, ii apreciaza pe cei mai buni decat el si refuza sa colaboreze cu cei neseriosi. Noul agent imobiliar este atent la reputatie si brand.

E oarecum straniu, dar ce se intampla in fond e o revenire in prim plan a unui set de valori, intre care responsabilitatea si bunul simt in business e cap de afis, chiar si in piata imobiliara. Sigur ca lucrurile sunt inca departe de perfectiune, insa meseria de agent imobiliar incepe sa mearga pe drumul cel bun.

Va propun un exercitiu de vointa: lasand la o parte incarcatura emotionala, voi ati intalnit agenti imobiliari profesionisti?

Setari Cookie-uri