Cum selectati agentul imobiliar

Cea mai mare problema a pietei imobiliare o reprezinta lipsa informatiilor. Incepand cu lipsa de transparenta din piata, preturi medii pe zona, trenduri, numar de tranzactii, numar de proprietati in piata si mergand pana la lucruri de baza, cum ar fi ce servicii ar trebui sa imi ofere un agent imobiliar, toate sunt niste necunoscute pentru marea masa a clientilor, fie ca vorbim de cumparatori sau vanzatori.

Si din aceasta lipsa de informatii se nasc problemele: neavand experienta unor situatii trecute si nici un standard al industriei la care sa va raportati, veniti cu asteptarile proprii si nu stiti exact ce pasi ar trebui sa urmati, ce servicii veti primi si care ar fi pretul corect.

Ma gandeam sa scriu pe acest subiect ceva mai tarziu in cadrul ghidului imobiliar dar, dat fiind ca mi-a fost ridicata mingea la fileu de catre doamna Adina Popescu, careia ii multumesc pe aceasta cale pentru articolul din Dilema Veche, o voi face acum.
In prezent, cand vreti sa vindeti sau sa cumparati o proprietate aveti 3 variante de lucru, fiecare cu riscurile si avantajele sale:

1. Incercati sa vindeti singur ( acel For Sale by Owner);
2. Intermediere;
3. Reprezentare exclusiva;

Pe fiecare din cele 3 subiecte s-au scris sute de articole si nu as vrea sa intru in acest subiect acum. Indiferent de modalitatea de lucru aleasa trebuie sa tineti cont de riscuri, avantaje si dezavantaje si sa vi le asumati.

In mod normal, fie ca sunteti cumparator sau vanzator va doriti ca tranzactia sa se intample cat mai repede, cat mai ieftin/scump si cu cat mai putin efort depus.

Etapa I: preselectia agentiilor imobiliare

Metoda pe care o recomand este organizarea de interviuri cu agentii.

Primul pas pe care l-ati putea face este sa va intrebati prietenii. Stiti pe cineva care a vandut sau a cumparat de curand o proprietate? Intreabati-l cum a facut tranzactia si daca va poate (si merita) recomanda agentul lui imobiliar.

Pasul 2 este sa vedeti ce agentie sta bine pe segmentul de piata din care face parte proprietatea dumneavostra: apartamente noi, dintr-o anumita zona, vile istorice etc. Pe scurt, fiecare se pricepe bine la ceva, dar nu la tot. Puteti analiza atat din punct de vedere al marjei de pret, cat si din punct de vedere al locatiei. Folositi internetul si retelele sociale pentru a va documenta. Dupa ce ati identificat agentiile ce se ocupa de zona si segmentul de pret, le puteti face o vizita pe site: site-ul este prima carte de vizita a oricarei companii.

Etapa II: prezentarea agentilor

Nu uitati ca dumneavostra sunteti angajatorul si ii veti plati un comision pentru munca prestata. Fiind un interviu, cea mai simpla modalitate de selectie este evaluarea raspunsurilor date de catre agenti la unele intrebari din care sa reiasa care este experienta si expertiza pe care agentul o are pe proprietati comparative, cat de motivat este sa va vanda sau sa va ajute in cumpararea proprietatii, cat de adaptat este la situatia actuala de piata etc. Tot in acest pas ar trebui sa evaluati onestitatea si abilitatile de prezentare, comunicare, organizare, marketing, pozitionare a pretului si negociere. Toate acestea sunt decisive pentru a ajunge la rezultatul dorit.

Si pentru ca suntem in 2013 va prezint o serie de 13 intrebari ale caror raspunsuri vor face diferenta in procesul de selectie a agentului imobiliar potrivit pentru nevoile dumneavoastra:

1.De cat timp lucrezi in domeniu? (Evaluam Experienta)
2.Descrie-mi pasii pe care ii voi urma de acum pana la semnarea contractului de vanzare? (evaluam organizarea si expertiza plus ca ne putem creea niste asteptari corecte)
3.Care sunt serviciile pe care dumneavoastra le oferiti?
4.Care sunt ultimele 3 tranzactii facute? (Verificam Experienta si expertiza dar si cat de adaptat este la noile conditii de piata)
a.La ce pret? (Verificam segmentul de piata pe care agentul este cel mai activ si daca corespunde cu segmentul de piata din care face parte si proprietatea noastra)
b.Clientii au fost multumiti? - Imi poti da numarul de telefon a doi dintre clienti? (Verificam onestitatea)
5.De cate proprietati te ocupi in prezent? (Verificam organizarea. Atentie, daca numarul este prea mare se naste intrebarea referitor la atentia pe care agentul o poate acorda si proprietatii noastre)
6.Cate proprietati comparative cu a mea ai vandut in ultima perioada? (verificam experienta pe segmentul nostru de piata. Atentie la perioada: daca proprietatea este o vila de patrimoniu sau o proprietate de lux perioada ar trebui sa fie mai lunga comparativa cu situatia in care proprietatea este un apartament pretabil pentru vanzarea prin programul prima casa).
7.Pe scurt, care ar fi planul de promovare pentru proprietatea mea, in caz ca ne hotaram sa lucram impreuna? (Verificam cunostintele de marketare a unei proprietati)
a.Mi-l poti prezenta in scris? (Verificam onestitatea)
8.Cum stabilim pretul proprietatii mele? (Raspunsul correct ar fi: in scris, printr-o analiza comparativa de piata, altfel sunt doar vorbe)
9. De ce v-as alege pe dumneavoastra si nu unul din concurenti? (Verificam abilitatile de prezentare, comunicare si negociere).
10.Ce voi sti despre potentialii cumparatori care vor veni la vizionari? (Evaluam capacitatea agentului de a precalifica prospectii si ne vom putea face o idee despre economia de timp pe care o poate aduce)
11.La ce cursuri ati participat in ultima perioada? (Un agent educat va face diferenta pe parcursul procesului de tranzactionare)
12.Care este comisionul dumneavoastra?
a.Incercati sa negociati! (daca reusiti sa negociati un procent semnificativ din commission intrebati-va de unde isi va acoperi cheltuielile detaliate mai devreme in planul de marketing si cum va decurge negocierea cu potentialii cumparatori ai proprietatii dumneavoastra)
13.Pentru cei care vor lucre exclusiv sau in reprezentare exclusive: Veti colabora cu alte agentii? (Vei evalua cat de motivat este sa vanda proprietatea ta)

Etapa III: selectia.

Acum aveti raspunsurile la intrebarile cele mai importante si ii puteti departaja. Puteti selecta 2 din ei intalnire finala in care sa va fie prezentata in scris analiza comparativa de piata si planul de marketing. In cele din urma este o alegere pur emotionala a omului, ce iti va fi partener in urmatoarea perioada, pe tot parcursul procesului de tranzactionare.

Acum haideti sa facem o recapitulare a investitiei tale, ca si proprietar: 2 ore in etapa I, 4 ore in etapa II, 2 ore in etapa III, in TOTAL 8 ore si cateva cafele.

Cu ce va alegeti in urma aceastei investitii?

-Serviciile care ne pot fi prestate de catre o agentie imobiliara
-O idee concreta si corecta asupra situatiei actuale a pietei;
-Am aflat pasii pe care ii vom urma pe intreg procesul de vanzare;
-Un plan de marketing concret;
-O estimare de pret si timp fundamentate in scris pe niste baze reale.
-O lista de profesionisti din care putem sa il alegeti pe cel care raspunde cel mai bine nevoilor dumneavoastra si cu care va doriti sa lucrati!



Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.