CFR-ul, plimbat intre socialisti » case in Primaverii pentru oamenii care conduc fudulia tarii

Au trecut patru luni de la publicarea anuntului de privatizare a companiei CFR Marfa, perioada in care am fost martorii unui esec politic pe linie care ne afunda si mai mult in socialism. Incep sa dezarmez cand vad cum cel mai apreciat comunicator pe teme economice in randul publicului larg din Romania prefera proprietatea de stat in locul celei private. Etatismul cuprinde tot mai mult Palatul Victoria, Cotroceniul si sediul BNR din strada Doamnei, asa ca imi e teama ca vom ajunge sa explicam din nou oamenilor, la televizor, beneficiile privatizarii, asa cum Radu Campeanu lamurea in 1990 prin franzelaria de la coltul strazii, care, potrivit fostului lider PNL, nu va mai fi a statului, ci va apartine unui „privat”.

In timp ce guvernantii si presedintele tarii va obliga sa urmariti filmul «CFR-ul, plimbat intre palate», eu imi permit sa explic concis motivele pentru care asistam la o pelicula anti-proprietate privata cu numele «CFR-ul, plimbat intre socialisti», prin identificarea motivelor invocate de guvernanti pentru tergiversarea privatizarii, un punct fundamental al reformelor economice. Dupa doua decenii in care a functionat clasicul si puerilul “nu ne vindem tara”, identificam zilele acestea urmatoarele pretexte, toate politice, fara niciun caracter economic.

Mandria Romaniei.
Mi-a atras atentia o declaratie frapanta ce-i apartine unuia dintre putinii comunicatori acceptati si intelesi de publicul larg din Romania, consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu: „Caile ferate au fost mandria tarii, asa ca ar trebui sa ramana la stat, nu sa fie privatizate.”

Guvernantii (am mai auzit astfel de explicatii si de la Victor Ponta, Relu Fenechiu, Emil Boc sau Mihai Razvan Ungureanu), si iata-i acum si pe reprezenantii bancii centrale, manifesta reticenta in fata privatizarii companiilor ineficiente care inghit in fiecare an fonduri de stat de ordinul sutelor de milioane de euro pentru ca...Da, pentru ca ei sunt patrioti. Auzim in dese randuri explicatii fundamentate naiv pe teza mandriei nationale ce sustin mentinerea in proprietatea de stat a unui cadavru, CFR Marfa spre exemplu, doar pentru a promova imaginea Romaniei in…Da, chiar in interiorul tarii! Pe baza unui patriotism schilod si fara logica economica, avem aspiratia de a fi prezenti pe toate caile ferate cu argumente nostalgic etatiste: „In perioada interbelica, cine lucra la CFR era cineva in tara asta. CFR-istii isi faceau case in Primaverii. CFR-ul si-a pierdut mult din acest prestigiu, cred ca in sectorul privat si-ar pierde si mai mult din prestigiu.” Dar sa lasam argumentele care tradeaza palaria etatista a lui Adrian Vasilescu („chipiu” deconspirat in cartea sa, recenzata aici, prin enunturi de tipul “pietele nu sunt perfecte”, “o buna reglementare a pietelor e mai mult decat necesara, e obligatorie”, “problema nu este daca statul trebuie ori nu sa intervina in economie, ci cum anume sa intervina fara sa faca mai mult rau decat bine”) si sa trecem la urmatoare motivatie anti-privatizare CFR Marfa.

Caile ferate intra in categoria sectoarelor strategice. Imi e greu de inteles de ce, spre exemplu, transportul rutier ar trebui sa fie privat, iar cel feroviar nu. Reprezentantii guvernamentali sau, mai enervant, unii consultanti asa-zis independenti, aduc in discutie ca principal argument pentru pastrarea unui anumit domeniu in proprietatea statului sintagma “sector strategic”. Reticenta cu privire la privatizarea sectoarelor “strategice” apare in discursul politicenilor populisti si am auzit-o in dese randuri la microfoanele guvernantilor in ultimii douazeci de ani. Avem aici de-a face cu o viziune etatista aberanta care ne aminteste de tarile africane de tip socialist, iar implicarea CSAT-ului si a presedintelui Traian Basescu este inutila. Apare astfel o intrebare simpla si bine adresata de catre economistul Cristian Paun: „De ce nu s-a sesizat CSAT cand au fost privatizate serviciile de transport rutier (pe soselele si drumurile patriei)?” Pana la urma, acele servicii s-au privatizat aproape de la sine fara nici un scandal politic.

Privatizarea nu e un scop in sine.
Din observatiile mele, atunci cand un guvernant se fereste sa urmeze o cale corecta, in situatia in care evita o solutie pe care nu o poate duce la capat, propune mai multe variante distincte de cea optima. “Nu avem un singur raspuns la aceasta problema. Eu va propun sa urmam calea X, solutia Y si ar trebui sa ne inspire, de asemenea, rezolvarea Z”. In fata unui astfel de discurs, populatia ramane impresionata. De fapt, situatia de fata ne arata un guvern incapabil si lipsit de dorinta de a pune in practica singura cale de urmat. In cazul nostru: privatizarea.

Ce explicatii ne da politicianul care respinge, pur si simplu, atragerea capitalului privat, fie acesta strain sau autohton? “Privatizarea nu trebuie sa fie un obiectiv in sine. Avem si alte variante de lucru.” Care sunt variantele, am vazut in ultimii patru-cinci ani. Eu, unul, nu am descoperit un drum ocolitor mai sanatos decat privatizarea, care elimina arieratele, importa capital si tehnologie si, mai tangibil, capabil sa asimileze nevoile clientilor. In schimb, CFR Marfa va avea destinul sugerat prin indicii discrete de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu: "CFR Marfa ar trebui sa nu mai aiba pierderi si mai ales pierderile pe care le are in prezent. Ar trebui si cred ca ar putea, nu cunosc situatia concreta, sa fie mai bine administrata ca societate". Aleluia! Soarta CFR Marfa este deja scrisa: compania va ramane in mainile statului, cu un „management privat”, aparent independent, care probabil ca lucreaza deja la schitele viitoarelor case din Primaverii, caci nu-i asa, caile ferate sunt fudulia tarii, asa ca ar trebui sa ramana la stat, nici vorba sa fie privatizate.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.