Black Friday – cel mai mare pariu pentru un retailer online. Cum este insa inteles?

Ganditi-va la urmatoarele doua situatii: o femeie la circa 70 de ani, imbracata modest, a intrat in showroom-ul evoMAG si mi-a spus ca vrea sa cumpere o tableta. Dupa ce a primit-o a ramas cam 2 ore in magzin sa se joace cu ea. Un barbat de aproximativ 40 de ani, in salopeta, cu mainile crapate, a venit sa cumpere un laptop. Ce model? L-am intrebat. Ala care are cel mai mare discount! – a fost raspunsul lui. Sunt doar doua exemple care arata ca Black Friday a patruns in Romania in toate paturile sociale si s-a facut auzit de oamenii de toate varstele.

Pe cat de raspandit, pe atat de gresit inteles

Tocmai de aceea este un eveniment care cu greu mai poate fi ignorat in Romania. Insa, in acelasi timp, pe cat este de vestit, pe atat este de gresit inteles. Cine spune despre cum Black Friday a umplut buzunarele comerciantilor, iar acestia isi freaca acum mainile de fericire, nu stie ce vorbeste.

S-a creat, ce-i drept, mitul ca in aceasta perioada se strang profituri uriase. Nimic mai fals: Black Friday este una dintre cele mai mari investitii pe care le facem, pentru ca, spre deosebire de celelalte perioade din an, de Black Friday comerciantul coboara marja de profit la minimele posibile, sau chiar o anuleaza. Am putea spune ca de Black Friday retailerul joaca totul pe o singura carte: aceea ca marea majoritate a celor care au cumparat produse la reduceri se vor intoarce si vor mai cumpara inca o data, si inca o data, si inca o data... Este cel mai mare pariu pe care il face un retailer, in speranta ca va atrage pe viitor cat mai multi clienti.

Black Friday – investitie pe termen mediu

Este o investitie pe termen mediu care se va recupera pe durata chiar a unui an intreg. Totodata, este un moment care ne da posibilitatea sa ne imbunatatim, sa ne fortam limitele. Este un moment cu atat mai important cu cat ne da ocazia sa marim increderea clientului in serviciile evoMAG. Acum conteaza mai mult pentru un cumparator sa primeasca rapid produsul comandat. Si aici se vede organizarea. Spre deosebire de anii trecuti, acum ne-am pregatit mult mai bine, mult mai din timp, iar produsele au ajuns la cumparatori in perioada pe care am estimat-o. Este adevarat, nemultumiri in legatura cu timpul de livrare au existat, dar volumul mare de comenzi a facut practic imposibila livrarea produselor in aceeasi zi. Exceptia a facut insa Bucurestiul unde am inceput livrarile imediat.

Black Friday este un moment in care se lucreaza aproape non-stop, indiferent de functie. Practic, acum nu mai esti director, spre exemplu; esti si vanzator, si consultant si manipulator de marfa. Spre deosebire de majoritatea oamenilor, pentru mine Black Friday a echivalat cu foarte putine ore de somn, insa a fost si o oportunitate sa iau contact si mai direct cu clientii si sa vad exact care sunt cerintele acestora.

Clientii au cumparat din impuls

Cat despre clienti, “impuls” este cuvantul sub patronajul caruia au actionat. Au cumparat din impuls, au cumparat mult. Iarasi un semn ca Black Friday este un eveniment important care a mobilizat resurse importante. Spre exemplu, fata de anii trecuti, comportamentul consumatorilor s-a schimbat. Am observat anul acesta o incetinire a vanzarilor care a demarat cu aproape o luna de zile inainte de Black Friday, semn ca foarte multi au amanat decizia de cumparare in speranta ca vor gasi produsele dorite mult mai ieftin. Pentru noi, acest lucru nu este unul tocmai imbucurator, si asta pentru ca acest eveniment capata tot mai multa putere, importanta, ocupa o parte tot mai insemnata in cifra de afaceri, lucru care este destul de riscant. Practic vinzi intr-o zi cat ai putea vinde intr-o luna sau chiar doua.

In ceea ce priveste provocarile pe care ni le-a scos in cale Black Friday 2013, functionalitatea sistemului, fluxul clar de lucru si adaptarea vitezei de reactie la situatiile de criza au fost cele mai importante. Pregatirile din timp ne-au ajutat sa le depasim cu bine. Ce trebuie imbunatatit? Viteza de livrare in tara.

Totodata, acest eveniment ne-a invatat sa avem mai multa incredere in fortele noastre. Am acumulat in aceasta perioada atata emotie si dorinta ca totul sa iasa bine, incat abia la cateva zile dupa ce s-a incheiat totul am putut exclama: “Hai ca nu a fost chiar asa de greu!”. Acum insa, cu certitudine va spun: “Black Friday 2014 va fi un eveniment de care nu avem de ce sa ne temem. Suntem pregatiti!”


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.