4 / 13

Orange: Piata telecom a fost lovita dur de masurile de austeritate draconice

Pe segmentul de IT&C a continuat scaderea, insa exista si industrii care evolueaza mai bine precum cel al productiei de software ori al retailului online. Aceasta tendinta se datoreaza faptului ca tot mai multi oameni alegand sa cumpere de pe internet datorita preturilor mai mici decat in magazinele clasice.

Piata de telecomunicatii, care a scazut anul trecut cu peste 10% fata de 2009, pana la aproximativ 2,87 miliarde de euro, a fost de asemenea foarte afectata de masurile de austeritate deoarece serviciile telecom sunt folosite de majoritatea romanilor, iar astfel numarul de utilizatori afectati de taierile din sectoril bugetar a fost mare.

O parte dintre clienti si-au redus consumul pentru a plati mai putin, iar, in acest context, operatorii au fost nevoiti sa scada tot mai mult preturile pentru a-si mentine baza de clienti.

"In 2010, piata de telecomunicatii a fost lovita dur de criza economica si de masurile de austeritate draconice implementate de guvern. Intregul sector a scazut cu aproximativ 10,4% din cauza declinului continuu al veniturilor de telefonie mobila, care au scazut cu 12,4% comparativ cu 2009, dar si al scaderii numarului de utilizatori, lucru care s-a intamplat pentru prima data in Romania. Acest lucru a fost determinat de o diminuare a numarului de cartele pe segmentul prepaid. Clientii de business si-au optimizat de asemenea cheltuielile pentru telecomunicatii. Telefonia fixa ramane intr-o spirala a scaderii, in crestere fiind doar internetul fix, datorita succesului serviciilor broadband oferite de RCS&RDS si Romtelecom. Presiunea continua pe preturi este ceea ce conduce aceasta piata", explicau recent intr-un raport financiar oficialii France Telecom, actionarul majoritar al Orange Romania, cel mai mare jucator pe piata locala de telecomunicatii.

Unul dintre domeniile lovite cele mai lovite de criza si de masurile guvernamentele este cel al distributiei de produse IT.

In 2010, scaderea puterii de cumparare a romanilor, orientarea catre produsele piratate, tendinta generalizata de a <<pune banii la ciorap>>, care a afectat puternic negativ activitatea de retail, toate acestea au avut ca efect o reducere a activitatii comerciale. Ca furnizor de produse si servicii, am resimtit o ingreunare majora a activitatii cu principalii nostri clienti, marile lanturi de retail, care din cauza scaderii vanzarilor au luat masuri de austeritate, ale caror principale <<victime>> au fost furnizorii”, explica Mihail Stegaru, manager de produs al TNT Games, divizia de jocuri a RHS Company, unul dintre cei mai mari distribuitori de pe piata locala.

Astfel, in primul trimestru din acest a, businessul TNT Games s-a diminuat cu 40% fata de perioada similara din 2010, iar numarul de angajati a scazut de la sapte la trei.

"Cu siguranta aceste masuri au generat o crestere a reticentei in ceea ce priveste decizia de cumparare din partea consumatorulul, pe fondul unui viitor nesigur", afirma si Stefan Ichim, directorul general al Romania. Filiala locala a producatorului de electronice japonez a inregistrat afaceri de 57,7 milioane de euro intre aprilie 2010-martie 2011, mai mult 5% fata de anul fiscal anterior.

In ceea ce priveste segmentul de software, tot mai multi jucatori incep sa reia angajarile si sa raporteze cresteri ale afacerilor datorita companiilor care isi dezgheata bugetele de investitii in IT.

De exemplu, Advantage Software Factory (ASF), producator local de aplicatii de management al relatiilor cu clientii, de colectare de debite si restante, a inregistrat anul trecut afaceri mai mari cu 7-8% fata de cele doua milioane de euro raportate in 2009. Pe de alta parte, compania are in prezent 60 de angajati fata de 55 in primul trimestru din 2010.

“Noi pe segmentul de colectare am fost avantajati, pentru ca reducandu-se salariile, oamenii si-au platit mai greu datoriile si companiile au apelat la noi. Iar pe solutiile de CRM (n.red. managementul relatiilor cu clientii) este greu de spus daca am fost influentati de masurile de austeritate. Pentru ca a fost o scadere a economiei si companiile si-au redus bugetele de IT. Mai mult am simtit majorarea TVA decat reducerile bugetare”, explica Stefan Paun, directorul general al ASF.

Managerul crede ca reducerea numarului de salariati din sistemului bugetar a fost o masura buna, dar ar fi preferat sa fie concediate mai multe persoane decat sa se taie salariile.

“Ar trebui sa fie dati afara mai multi, pentru ca, desi pe termen scurt, ar putea aparea o scadere a consumului, pe termen lung, efectele vor fi benefice. Au venit si la noi foarte multi bugetari la interviuri, dar majoritatea nu au competente. Multi au incercat sa mearga in mediul privat si presupun ca o parte au si reusit. Insa noi nu am gasit o persoana pe care sa o si angajam. Unii dintre ei erau priceputi, dar doar pe anumite domenii”, a mai spus managerul.

Oficialii companiei de training BPP confirma ca tot mai multi bugetari s-au orientat catre companiile private, dar nu doar din cauza disponibilizarilor.

"Continuarea dezvoltarii profesionale necesita sustinere financiara considerabila, de aceea multe persoane au optat pentru un nou angajator care sa le ofere aceasta oportunitate".

Slide realizat de Cristina Negraru.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri