2 / 4

Grano

Un alt magazin din aceeasi categorie, care a adoptat insa specificul italian este Grano, deschis in centrul Capitalei cu doar o luna inainte de declansarea crizei. Si in acest caz, criza s-a facut puternic simtita abia in perioada sarbatorilor de iarna, dupa care au urmat primele sase luni din 2010 cu taieri de costuri, relocare si planuri pentru revigorarea vanzarilor.

Inainte de a lua calea antreprenoriatului prin deschiderea magazinului de delicatese cu specific italian Grano, italianul Giulio da Sacco (foto) lucra in domeniul asigurarilor, iar primul sau contact cu Romania a fost in anul 2001, cand a venit la Bucuresti pentru a cauta clienti pentru compania la care lucra.

In perioada petrecuta aici, cea mai mare problema a sa era mancarea, asfel ca un prieten l-a sfatuit sa-si deschida un magazin cu mancare italiana. Asa a inceput procesul de analiza a pietei, iar sase ani mai tarziu, cand a decis sa renunte la locul de munca pe care il avea in Italia si sa vina sa lucreze in Romania pentru grupul Cefin, in octombrie 2007, a inceput si pregatirile pentru deschiderea magazinului Grano.

“Situatia economica era complet alta atunci. Nimeni nu se gandea la criza asa ca, un an mai tarziu, am inaugurat magazinul, impreuna cu alti doi parteneri pe strada Tudor Stefan, in zona Piata Dorobantilor, dupa o investitie initiala de 100.000 de euro”, isi aminteste Da Sacco.

Italianul si-a propus sa mizeze pe un mic segment al mancarurilor traditionale italienesti reunite sub umbrela denumirii „Salumeria” – diferite sortimente de branza.

Una dintre cele mai mari dificultati intampinate la deschiderea afacerii a fost birocratia excesiva, desi mentioneaza ca si in Italia exista aceasta problema cand lansezi o afacere pe piata insa aici „este dificil sa pui informatia cap la cap si nu stii niciodata daca faci ceea ce trebuie”.

Un regret al sau este acela ca, inainte si dupa lansarea magazinului nu si-a promovat deloc afacerea in randul potentialilor clienti.

„Intram intr-un segment de activitate care imi era complet strain. Schimbam domeniul de activitate, asa ca simteam o oarecare timiditate si nesiguranta. Astfel, inceputul a fost foarte anevoios din punctul de vedere al vanzarilor, intrucat clientii au fost nevoiti sa descopere practic magazinul”.

Mai mult, fiind vorba de produse pe care nu le cunosteau, intrucat nu existau pe piata, le-a fost mai dificil sa intre in contact cu ele, astfel ca Giulio da Sacco s-a gandit ca degustarea oricarui produs din magazin inainte de cumparare ar fi o modalitate potrivita pentru a-i apropia.

A urmat apoi declansarea crizei, iar efectele s-au simtit cel mai puternic in perioada sarbatorilor de iarna dintre 2009 si 2010, cand valoarea vanzarilor a scazut cu 80% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

„Daca in primul an de activitate perioada sarbatorilor de iarna ne-a lasat cu rafturile goale, anul trecut nu am reusit sa vindem decat o mica parte a produselor pe care le-am adus pentru acel moment al anului”, spune da Sacco.

A urmat o perioada de taiere drastica a costurilor astfel ca, la doi ani de la deschidere, in iunie 2010, Giulio da Sacco a fost fortat sa relocheze magazinul, tot in zona Dorobanti, la doar o strada departare, pentru a micsora costurile cu chiria, intrucat orice tentativa a lui de a negocia era respinsa din start. In plus, noul spatiu ii ofera si alte avantaje cum ar fi posibilitatea de a amenaja o mica terasa si mai multe locuri de parcare pentru masinile clientilor.

In urma acestor reduceri si a reorganizarii din prima jumatate a anului, da Sacco spune ca afacerea a ajuns abia acum pe break-even. El adauga ca cele mai bune zile in ceea ce priveste vanzarile sunt joi, vineri si duminica, iar cumparaturile unui client se situeaza de obicei intre 100 si 200 de lei/vizita.

Iar cum momentul in care afacerea va aduce veniturile pe care cei trei investitori le asteapta este inca departe, da Sacco spune ca planuieste extinderea activitatii pentru crearea unei atmosfere cat mai apropiate de cea italiana autentica.

Astfel, isi propune ca in urmatoarele 2-3 saptamani sa introduca un meniu cu pret fix pentru pranz cu paste gatite repede, un pahar de vin si o cafea, dar si gustari precum salate si sandvisuri pentru seara, astfel incat sa aduca o parte din spiritul milanez in centrul Capitalei.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri