3 / 4

Consumatorul roman n-o sa lase tara sa ramana in criza

Dupa un an cu multe pitch-uri, initiate de companiile care voiau sa-si rentabilizeze investitiile in publicitate, anul 2010 se anunta la fel de efervescent. Clientii vor continua sa taie din bugetele de publicitate, cel putin in primele 8-9 luni ale anului, estimeaza Carmen Tanasie. Insa, spre deosebire de anul trecut, clientii sunt mai asezati si mai calculati, avand deja experienta unui an de criza. “Sunt planuri destinate mai mult stabilitatii”. Nici in 2010 negocierile nu se poarta pe termene mai lungi de doua-trei luni, clientii cerand in continuare flexibilitate din partea agentiilor si a furnizorilor de spatiu media.

Potrivit estimarilor OMG, piata de publicitate va scadea anul acesta cu inca 10-12%, pana la 300-320 milioane euro. Dintre acestia, 200-210 milioane euro vor reveni TV-ului, 30-35 printului, 20 radioului, 35-38 outdoor-ului si 8-9 milioane online-ului.

Pe termen mai lung, Carmen Tanasie prevede un reviriment al pietei spre sfarsitul anului 2010, urmat de o usoara crestere in 2011. “Nu cred ca Romania este tara care sa poata sa stea foarte mult timp in criza. Ne imping de la spate toate nevoile noastre”, spune ea.

Potrivit unui studiu al comportamentului consumatorilor realizat de Omnicom in tari precum Romania, Rusia, Cehia, Polonia, Italia, Spania, Franta si Marea Britanie, consumatorul roman are un comportament atipic: in ciuda crizei, nu este dispus sa renunte la “micile placeri ale vietii”, precum ciocolata, cafeaua si tutunul. Face economii si este atent la preturi, insa atunci cand cumpara ceva important pentru el – fie ca e vorba de haine sau televizoare – va opta tot pentru produsele pe care le considera de calitate. Si, in nici un caz, nu va renunta a branduri.

“Pornind de la asta, sunt convinsa ca Romania va fi fortata de noi insine sa iasa din criza. Pentru ca vom vrea sa ne intoarcem la viata noastra: noua ne place sa traim, iubim viata. O sa impingem consumul. Si apoi sunt celelalte lucruri care ne imping ele de la spate: infrastructura, educatia. Deci n-avem cum sa ramanem aici”, conchide sefa OMG.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri