3 / 4

Care este secretul succesului antreprenorial?

Un antreprenor care se confrunta cu dificultati nu stie unde sa caute metodele potrivite pentru a-si rezolva problemele.

In plus, antreprenorii romani, au si anumite temeri. Spre exemplu, teama ca nu vor putea obtine finantarea necesara pentru a dezvolta afacerea conform cu planul lor, teama ca nu vor gasi oamenii potriviti (sau ca vor fi pacaliti/furati de colaboratori, angajati, parteneri), teama ca se vor impiedica in prea multe obstacole birocratice, intr-un stat care inca nu incurajeaza suficient initiativa antreprenoriala, dar si teama ca cineva le va fura planul/ideea/proiectul si le va folosi in propriul beneficiu.

Daca temerile cu privire la finantare, oameni si birocratia statului sunt absolut reale si trebuie rezolvate cat mai bine, cat mai repede, dupa cum afirma Ghenea, teama cu privire la furtul ideii este, in opinia business angel-ului roman, marcata de o mica doza de paranoia antreprenoriala.

"Consider ca nicio idee nu este cu adevarat valoroasa, pana cand nu este pusa in practica, iar valoarea ei depinde tocmai de aceasta implementare intr-un proiect real de business. Aici este adevaratul «secret» al succesului antreprenorial, in implementare, nu in idee."

Totodata, o idee excelenta ar fi ca orice roman care doreste sa devina antreprenor, sa incerce (fie pe cont propriu, fie intr-un program organizat) sa invete cat mai multe lucruri despre antreprenoriat inainte de a porni o afacere.

"Daca stau sa ma gandesc, am nevoie de o scoala (si un examen) pentru a conduce o masina, am nevoie de o scoala foarte lunga (si de multe examene) pentru a preda un curs unor elevi sau studenti, dar oricine poate deveni antreprenor fara nici un fel de studii si fara vreun examen, desi antreprenoriat inseamna sa conduci oameni, companii, proiecte, cu toate implicatiile acestor activitati, inclusiv cu riscul de a avea un esec si de a pune in pericol bunastarea angajatilor si a colaboratorilor, nu doar a ta ca antreprenor. Eu cred ca, desi se spune de multe ori ca « antreprenoriatul nu se invata », o scoala pentru viitorii antreprenori este o varianta foarte buna de a rezolva mai bine toate aceste temeri caracteristice romanilor si de a gasi solutii inainte de momentul in care esti pus in fata unor decizii extrem de dificile", explica presedintele Fit Distribution.

Este insa Romania o piata atractiva pentru cei care vor sa lanseze un startup? Doug Richard este de parere ca e loc pentru antreprenori in aproape orice piata, intrucat fiecare comunitate are propriile nevoi. El crede ca Romania este o piata atractiva, din multe puncte de vedere si considera ca romanii au toate conditiile pentru a se descurca pe cont propriu.

Marius Ghenea le recomanda celor care vor sa inceapa un business sa analizeze in primul rand care este piata pentru afacerea pe care vor sa o inceapa, sa o inteleaga cat mai bine si sa vada care este pozitionarea optima pe respectiva piata, sa verifice cu atentie daca sunt intrunite toate conditiile pentru a incepe acea afacere si apoi sa inceapa cu toata determinarea si entuziasmul tineresc, chiar daca li se va spune ca au putine sanse de succes.

"Si chiar daca prima incercare va fi cumva un esec, le recomand sa incerce din nou, invatand din experienta anterioara si evitand greselile facute in trecut, pentru ca si esecul are un efect important in dezvoltarea unui antreprenor, mai ales la o varsta tanara", a conchis antreprenorul.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri